10 خرداد 1390, 0:0
حجاب، زن، كمال
حسین عالمی
حجاب نماد عفاف، تواضع و ارزش دهنده به شخصیت والای زن محسوب میشود. با اندکی تدبر در آیات قرآن فلسفه حجاب را به گونه ای صریح میبینیم و درمی یابیم که احترام و حرمت زن، فلسفه حقیقی و یا یکی از فلسفههای حجاب است. به راستی اگر معرفت انسان به شریعت و تعالیم دینی بالارفته و قرآن را که آیین نامه سعادت و کمال بشر است درک کند، به عظمت حجاب پی برده و میفهمد بدحجابی و بی حجابی ثمره عدم معرفت و شناخت حقیقی جایگاه زن در هستی است. خداوند در آیه 31 سوره نور حکم حجاب را به گونه ای صریح و آشکارا مطرح نموده و علاوه بر ظرافتهای خاصی که در نوع پوشش زنان وجود دارد، اشخاص محرم را نیز ذکر میکند تا نامحرمها بازشناسانده شوند و در پایان فلسفه پوشش بیان شده است که زینتها و زیباییهای زنان در مقابل نامحرم آشکار نشود، تا آنها مورد توجه نگاههای ناپاک قرار نگیرند و احترام آنان حفظ گردد. در آیه دیگر حرمت و شخصیت زن به عنوان فلسفه حجاب مطرح میشود: «ای پیامبر به زنان ودخترانت و زنان مومن بگو، پوشش خود را بر خود فرو پوشند. این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.» (احزاب، آیه 59) در این آیه زنان و دختران پیامبر و زنانی که همسر مردان مومن هستند از دیگر زنان جامعه آن روز جدا میشوند و حکم حجاب برای این زنان محترم آورده میشود. از ظاهر آیه میتوان دریافت که حجاب به خاطر احترام و حرمت زنان بوده و مقام آنان به قدری والاست که باید از طریق حجاب شناخته شوند؛ مبادا مانند زنان کفار مورد اذیت و آزار قرار گیرند. این دسته از زنان به خاطر اعتقادات و باورهای دینی، دارای ارزش و مقامی افزون از دیگران هستند و حرمت آنها باید مورد شناسایی قرار گیرد. امام خمینی(ره) پیام آور ارزشهای الهی درباره حجاب و عفاف میفرماید: «توجه داشته باشید حجابی که اسلام قرار داده است برای حفظ ارزشهای شماست. هرچه را که خدا دستور فرموده است- چه برای مرد و چه برای زن- برای این است که آن ارزشهای واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسههای شیطانی یا دستهای فاسد استعمار پایمال شوند این ارزشها زنده بشوند.»حجاب علاوه بر آثار شخصی و شخصیتی، دارای آثار اجتماعی است. جامعه ای که در آن بانوان باحفظ حدود وحقوق دیگران ظاهر میشوند و موجب تخریب روح و جسم همنوعان خود شده و محیط آرام وامنی را برای جوانان فراهم سازند، به سوی سعادت و سلامت روانی پیش خواهد رفت. اگر زنان جامعه باحجاب باشند، هم مردان از نظر طهارت روح و جسم سالم میمانند و هم در جامعه، سلامت خانوادگی حفظ خواهد شد و محیط خانواده تحت تاثیر خودنماییهای عده ای از زنان بدحجاب و بی حجاب قرار نمی گیرد و هم مراکز اجتماعی مثل ادارهها و بیمارستانها و... در کمال سلامت رفتاری خواهند بود و بزهکاریهای اجتماعی به حداقل خواهد رسید. حضرت امام خمینی(ره) در مورد فعالیت اجتماعی واشتغال زنان همیشه این نکته را بیان میکردند که: «فعالیت اجتماعی، سیاسی کنید ولی حدود شرعی از جمله رضایت همسر را رعایت کنید.» بسیاری از پروندههای ضداخلاقی از عدم رعایت حدود شرعی نشات گرفته است و آمار جنایی ذکر شده همواره زنگ خطری بوده که اندیشهگران تربیتی را نگران میساخته است. یکی از آثار اجتماعی حجاب، حفظ اجتماع و سلامت اجتماعی خانواده است، بالارفتن درصد طلاق در کشور ما زنده ترین شاهد این مطلب است. از روزی که حجاب دچار تغییر و تحول شد و آزادیهای تعریف نشده در جامعه ما پا گرفت، سطح طلاق به مقدار نگران کنندهای بالارفته و میزان ازدواج رو به کاهش نهاده است و این جزء آثار اجتماعی بی حجابی است که جامعه را تهدید میکند.از این حیث حجاب و عفاف ضامن بقا و استمرار زندگی فردی و اجتماعی افراد است .جامعهای که در آن حجاب به عنوان یک گوهر ارزشمند شناخته شود دیگر جامعهای آسیب پذیر به لحاظ فرهنگی نیست و ضدفرهنگهای غربی نمیتوانند در چنین جامعهای مانور دهند. در خصوص ترویج حجاب و ممانعت از رواج پدیده بی حجابی و بد حجابی باید نقش خانواده را به صورتی کامل و پررنگ در نظر گرفت.نهاد خانواده مهم ترین نقش را در تعالی فرد و اجتماع ایفا میکند. از هم گسیختگیهای اجتماعی و اخلاقی در غرب تحت تاثیر دور بودن بسیاری از افراد در نهاد خانواده صورت میگیرد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در همه کشورهای دنیا، گسست خانواده مترادف با گسست فرد است و خانواده ای که از هم گسیخته یا نیمه گسسته باشد و تربیت فرد در آن به خوبی صورت نگیرد میتواند مولد بحرانهای پایدار در جامعه باشد. به عبارت بهتر تربیت فرد و جامعه از یکدیگر جدا نیست و آنچه در خانواده و در طول حیات فرد میگذرد تاثیر بسزایی در استحکام پایههای تربیتی اجتماع دارد. همین قاعده کلی ایجاب میکند که اهمیت ویژهای برای نهاد خانواده قائل شویم. از این حیث خانوادهها و والدین باید نقش مهم خود در تربیت فرزندانشان ر ا دریافته و در این خصوص همه توان خود را به کار گیرند. متاسفانه سهل گیری و بی توجهی برخی خانوادهها سبب شده است تا بسیاری از ضد ارزشها در همان فضای خانواده به ارزش تبدیل شده و خود را در ناملایمات و ناهنجاریهای اجتماع نشان دهد.خانوادهها نقش بسیار مهمی در خصوص مقابله با بدحجابی بر عهده دارند. خانوادههای گرامی باید در یابند که بسیاری از تبلیغاتی که غرب تحت عنوان «لزوم آزادی کامل افراد به لحاظ پوشش »و... ارائه میدهد نسخههایی است که در خود غرب نیز پاسخ نداده و امروز فساد و بی بند و باری عمومی در ایالات متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی قابل مشاهده است.
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان