دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حجاب امنیت می آورد

No image
حجاب امنیت می آورد

حجاب امنيت مي آورد

آیات نورانی قرآن کریم مالامال از پیام‌ها و نکته‌های اجتماعی است که عمل به آنها ضامن سعادت انسان در دنیا و آخرت است. آنچه در «آیه‌ها و نکته‌ها» از نظرتان خواهد گذشت، نگاهی به آیات الهی از منظر «تفسیر نور» تالیف «حجت الاسلام والمسلمین قرائتی» است. روسری‌های بلند بر خود بیفکنند تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند «یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساء المومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایوذین و کان الله غفورا رحیماً»(سوره احزاب، آیه 59) ای پیامبر ! به همسران و دخترانت و زنان مومن بگو: روسری‌های بلند بر خود بیفکنند ، این (عمل) مناسب تر است، تا ( به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده مهربان است.

نکته‌ها: جلابیب جمع جلباب، به معنای مقنعه‌ای است که سرو گردن را بپوشاند و یا پارچه بلندی که تمام بدن و سر و گردن را می پوشاند. در آیات گذشته سخن از اذیت و آزار مومنان به دست منافقان بود. این آیه می‌فرماید : برای آنکه زنان مومن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه ای خود را بپوشانند که زمینه‌ای برای بی حرمتی آنان فراهم نشوند. براساس این آیه، نوعی روسری مورد استفاده زنان آن زمان بوده، لکن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقت نمی‌کرده‌اند. لذا سفارش این آیه نزدیک کردن جلباب به خود است، نه اصل جلباب که امری مرسوم بوده است. این آیه که فرمان حجاب می‌دهد، با تهدید مطرح نشده است بلکه فلسفه حجاب را چنین تبیین می‌کند: زنان و دختران اگر بخواهند از متلک‌ها، تهمت‌ها، تهاجم‌ها و تهدیدهای افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.

حیای زنانه و حمایت مردانه

«و لما ورد ما مدین وجد علیه امه من الناس یسقون و وجد من دونهم امراتین تذودان قال ما خطبکما قالتا لانسقی حتی یصدر الرعاء و ابونا شیخ کبیر، فسقی لهما ثم ثولی الی الظل فقال رب انی لما انزلت الی من خیر فقیر» (سوره قصص آیات 23 تا 24 )

و چون موسی(ع) به چاه آب مدین رسید، گروهی از مردم را در اطراف آن دید که به سیراب کردن چارپایان خویش مشغولند و در کنار آنان به دو زن برخورد که مراقب بودند تا گوسفندانشان با گوسفندان دیگر مخلوط نشود – پس موسی(ع) جلو رفته و به آنان گفت: منظور شما از این کناره گیری چیست؟ گفتند: ما برای پرهیز از اختلاط به مردان گوسفندان خود را آب نمی دهیم تا اینکه همه چوپانان خارج شوند و حضور ما در اینجا برای آن است که پدر ما پیرمردی کهنسال است. پس موسی(ع)گوسفندانشان را برای آنان آب داد. سپس رو به سوی سایه آورد و گفت : پروردگارا ! همانا من به هر خیری که برایم بفرستی نیازمندم.

نکته‌ها:

تذودان از ماده ذود به معنای منع کردن و جلوگیری کردن است.در این آیه کلمه وجد دو مرتبه تکرار شده که نشانه دو نگاه جداگانه است. در حالی که اگر مردان و زنان در کنار هم بودند با یک نگاه دیده می‌شوند.

پیام‌ها:

1 . آب‌ها از منابع ملی هستند. نه اموال شخصی «ما مدین ... الناس یسقون»

2. از حیا و ضعف زنان ،سوء استفاده نکنیم. اگر قانون و حمایتی در کار نباشد، بسیاری از مردان حقوق زنان را نادیده می‌گیرند. «امه ... یسقون و وجد من دونهم امراتین»

3. حریم میان زن و مرد یک ارزش است که دختران شعیب آن را مراعات می‌کردند. «و وجد من دونهم امراتین»

4. از موقعیت خود سوءاستفاده نکنیم. «و وجد من دونهم امراتین» ( این دو زن، دختران شعیب پیامبر بودند، ولی از مردم نخواستند تا به خاطر پدرشان راه را برای آنان باز کنند)

5. دختران پیامبر خدا چوپانی می‌کنند، ولی هرگز تن به ذلت و گدایی نمی‌دهند. «امراتین تذودان»

6. چوپانی شغل بسیاری از انبیای الهی بوده است. «و ابونا شیخ کبیر» اگر پدر ما پیر نبود خودش چوپانی می‌کرد.

7. مشکلات شخصی ما را از حمایت دیگران باز ندارد. «قال ما خطبکما» ( موسی علیه السلام که جانش در خطر و در حال فرار بود از کمک و حمایت دیگران دست برنداشت)

9. گفت و گوی مرد با زن در صورت لزوم مانعی ندارد. «ما خطبکما»

10. سعی کنیم در حرف زدن با نامحرم خلاصه سخن بگوییم. «ما خطبکما»

11. نسبت به آنچه در اطراف ما می‌گذرد بی تفاوت نباشیم. «ما خطبکما»

12. کار زن در خارج از منزل اشکالی ندارد به شرط آنکه الف: زن در محیط کار تنها نباشد. «امراتین» ب: با مردان اختلاطی نداشته باشد. «من دونهم ... لانسقی حتی یصدر الرعا» ج : مردی که توان کار داشته باشد، در خانواده نباشد.«ابونا شیخ کبیر»

13. اگر در موضعی غیر عادی قرار داریم، ازخود دفع شبهه کنیم. «و ابونا شیخ کبیر»

14. وقتی پدر و نان آور خانواده از کار می افتد، همه فرزندان حتی دختران نیز مسئول هستند. «ابونا شیخ کبیر»

15. در کمک به دیگران شرطی قرار ندهیم وسریع اقدام کنیم.«فسقی لهما» حضرت موسی(ع) همین که دلیل منطقی آن دو زن را شنید بدون هیچ گونه پرسش و درخواستی بی درنگ به رفع خواسته آنان پرداخت.

16. خدمت به مردم را خالصانه انجام دهیم و حل مشکلات را از خداوند بخواهیم. «فسقی لهما ... رب انی»

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS