دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انتقاد آیت الله مصباح یزدی از نحوه برخورد با اشخاصی که اسلام و قرآن را زیر سوال برده‌اند

No image
انتقاد آیت الله مصباح یزدی از نحوه برخورد با اشخاصی که اسلام و قرآن را زیر سوال برده‌اند
آیت‌الله مصباح یزدی، از نحوه برخورد با اشخاصی که اساس اسلام و قرآن را زیر سوال برده‌اند، انتقاد کرد.
به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، وی در سلسله جلسات اعتقادی و اخلاقی در دفتر مقام معظم رهبری در قم گفت: اگر ایمان در دل انسان باشد خداوند او را هدایت می‌کند، در بین مسلمانان کسانی هستند که آیات قرآن را می‌شنوند، اما هرگز به آن عمل نمی‌کنند.
وی به سخنرانی‌هایش در بین کشیشان برزیل اشاره کرد و افزود: بعضی از آنان در هنگام گوش کردن به فرازهایی از دعای عرفه که برایشان خواندم اشک از چشمانشان سرازیر شد، زیرا نور ایمان در دل آنها بود.
مصباح یزدی گفت: کار بعضی‌ها به جایی رسیده که می‌گویند، قرآن اعتبار و حجیتی ندارد، اینها برای دوران عشیره‌ای است و به درد امروز نمی‌خورد و تاریخ مصرفش گذشته است.
وی افزود: بالاخره اگر خدا نور ایمان را از کسی بگیرد، آثارش همین سخنان بیهوده می‌شود.
مصباح یزدی با بیان اینکه اینها حقانیت قرآن را تابع تجربیات کفار می‌دانند گفت: کسانی که به عنوان اسلام شناس، در کتابشان می‌آورند که قرآن نقدپذیر است و باید به نقد گذاشت تا روشن شود کدامش را علم قبول می‌کند، دلشان نسبت به ایمان بیگانه و چشمانشان کور شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: هیچ کس مستثنی و بیمه نیست، این خطرها برای همه وجود دارد، اگر انسان از خدا غافل شود و به دنبال هواهای نفسانی برود، به اینجا می‌رسد.
وی با بیان اینکه خدا با کسی عقد اخوت نبسته است، گفت: سعی کنیم همان عقیده پدر و مادر خود را حفظ کنیم و قرآن را محترم بشماریم زیرا احترام به قرآن، دین ما را حفظ می‌کند.
مصباح یزدی، مطالعه ترجمه قرآن و همچنین صحت قرائت آن را برای مسلمانان لازم دانست.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کسی که می‌گوید هیچ دلیلی برای وجود خدا نداریم و تمام دلایل و ادله اثبات خدا، مخدوش است، هیچگاه خدا را قبول ندارد.
وی افزود: متاسفانه این سخنان در کلاس درس دانشگاه الهیات دانشگاه تهران نظام جمهوری اسلامی گفته شده است و دولتمردان وقت در مجلس شورای اسلامی، وی را افتخاری برای ایران دانسته‌اند.
رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: انسان، گاه به اندازه‌ای از مقام خود تنزل پیدا می‌کند که از حیوان هم بی‌شعورتر و نفهم‌تر می‌شود.
مصباح یزدی گفت: اگر کسی چند صباحی درسی خواند و دمی از اسلام زد و عبادتی انجام داد، دلیل نمی‌شود که تا آخر عمر از اولیاءالله باشد.
وی با بیان اینکه این افراد پیغمبر اسلام را همچون درویشی که حالت خلسه به ایشان دست داده عنوان کرده‌اند، گفت: اعتقادات این فرد اینگونه است و نمی‌دانیم باید با چنین شخصی چگونه برخورد کنیم.
مصباح یزدی گفت: حالا باید دید چطور می‌شود و چگونه با این شخص برخورد می‌شود؛ البته بیست سال است که از این حرف‌ها زدند و ما هم شنیدیم.
وی افزود: هر چند برای اتمام حجت باید جواب شبهات را داد اما کسی با این حرف‌های گمراه کننده، هدایت نمی‌شود زیرا این افراد را خدا گمراه کرده است.
 
منبع:  www.isna.ir
 
 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی (2)

غریزه قدرت، محرک زندگی انسانی است که از سه نوع جنسی، گرسنگی و ارتباطی تشکیل می‌شود. غریزه جنسی، مهم‌ترین غریزه زندگی است؛ زیرا از اول یا زن با «هویت زنانه» یا مرد با «هویت مردانه» به دنیا می‌آید.
No image

تأثیر بخشش بر روابط خانواده

محیط خانه می تواند محلی برای سلوک و عروج و تکامل مرد و زن و نیز فرزندان باشد، به ویژه اگر سعه صدر داشته باشند. بدون تردید، هرگاه کسی به انسان ستمی روا می دارد، حس انتقام جویی او را برمی انگیزد. ولی انسان نباید اسیر هواها و غرایز حیوانی باشد، بلکه باید با هوای نفس و خواسته دل بستیزد و به وسوسه های شیطانی توجهی نکند؛ زیرا انسان والاتر از این است که پایبند این گونه غرایز شیطانی باشد.
No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

نظر به گستردگی ارتباطات و سهولت آشنایی با فرهنگ‌های مختلف، نظام خانواده تحت تأثیر فرهنگ‌های غیر اسلامی، همیشه در حال تغییر است و استحکام خانواده به خطر افتاده است. مقاله حاضر با هدف شناسایی ارزش‌های رفتاری اعضای خانواده اسلامی و نقش رسانه‌های جمعی در ترویج آن به روش مصاحبه عمیق، نظر ده کارشناس را در این زمینه جویا شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بر اساس نظریه «فطرت» استاد مرتضی مطهری و یافته‌های پژوهش، دین، جهان‌بینی فرد را می‌سازد و جهان‌بینی، نظام معنایی نهاد خانواده را شکل می‌دهد.   نظام معنایی، نظام کنشی اعضای خانواده را به وجود می‌آورد و نظام کنشی، ساختار خانواده را شکل می‌دهد. در حقیقت، جهان‌بینی دینی به عنوان یک نگرش اصلی و محوری به طور مستقیم و غیر مستقیم بر مقولات کلی چون «کنترل امور جنسی»، «نقش‌های جنسیتی»، «اخلاق» و «تربیت» اثرگذار است. رسانه‌های جمعی هر کشور را که در چارچوب جهان‌بینی و تمدن فعالیت می‌کنند، می‌توان میزانی برای ارزیابی در نظر گرفت. در این زمینه، دیدگاه کارشناسان مؤید آن است که «اشاعه خانواده نامطلوب» در فیلم و مجموعه‌های خانوادگی عامل مخربی در بنیاد خانواده اسلامی است. در نتیجه، می‌توان آینده ساختار خانواده را در دین دید و با سیاست‌گذاری دینی به سیاست‌گذاری ساختاری دست یافت.
No image

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (9)

کودک به دلیل اینکه هنوز به آن مرحله از رشد نرسیده که بتواند بین مالکیت خود و دیگران فرق بگذارد و احساساتش به مراتب بیش ازعقل اوست به همین علت به محض این که چیزی به نظرش جالب و دوست داشتنی بیاید بدون اینکه به عاقبت کار و عمل خود بیندیشد در صدد بدست آوردنش بر آمده و آن را برمی­دارد.
No image

الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

انتظار سرزنش از خود برای انجام رفتاری که از معیارهای شخصی عدول می‌کند، یک منبع انگیزشی فراهم می‌آورد که در حضور عوامل تحریکی دیگر، رفتار فرد را در چارچوب معیارها نگه می‌دارد. هیچ تنبیهی به اندازه تحقیر خود زیان‌بار نیست.
Powered by TayaCMS