دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

باور شهید قدوسی بر ارائه عمیق و دنیا پسند دروس حوزوی

No image
باور شهید قدوسی بر ارائه عمیق و دنیا پسند دروس حوزوی
مسؤول مؤسسه پیام امام هادی(ع) قم گفت: مدیران حوزه باید با الگو قراردادن شهید قدوسی از کثرت‌گرایی شغلی پرهیز کنند؛ زیرا با این کار پایه‌های نظام را سست خواهند کرد.
حجت‌الاسلام رفیعی اصفهانی، مسؤول مؤسسه پیام امام هادی(ع) قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به تشریح ابعاد شخصیتی شهید آیت‌الله قدوسی پرداخت و ضمن انتقاد از چند مسؤولیتی بودن برخی از مدیران حوزه گفت: آیت الله شهید قدوسی هیچ‌گاه حاضر نشد در یک زمان چندین مسؤولیت مختلف را قبول کند؛ زیرا ایشان معتقد بود یک مدیر با داشتن چندین مسؤولیت نمی‌تواند مدیریت موفقی داشته باشد.
وی با بیان این‌که مدیران ما در شیوه مدیریتی خود باید شهید قدوسی را با عنوان الگو انتخاب کنند، اظهار داشت: وقتی آیت‌الله میرزا هاشم آملی، مدرسه ولی‌عصر(عج) واقع در خیابان معلم را تأسیس کرد، از شهید قدوسی خواست تا مدیریت این مدرسه را قبول کند؛ اما شهید قدوسی قبول نکرد و گفت: سبب موفقیت من در مدرسه حقانی این بود که وقتم را برای عده‌ای خاص و محدود صرف کرده‌ام و اگر بخواهم مدیریتم را توسعه دهم، چنین موفقیتی حاصل نمی‌شود.
این محقق حوزه علمیه قم ادامه داد: متأسفانه امروزه مدیران ما این‌گونه نمی‌اندیشند و همزمان در چندین جایگاه مدیریتی مشغول به کار هستند؛ اما وقتی شهید قدوسی طلبگی می‌کرد؛ دیگر دنبال حج و عمره و پول و ریاست نبود.
مسؤول مؤسسه پیام امام هادی(ع) بیان داشت: مسؤولان ما باید کثرت‌طلبی شغلی را کنار بگذارند؛ زیرا با این کار پایه‌های نظام را سست خواهند کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: با وجود این‌که شهید قدوسی برای مجریان ما بهترین الگو است؛ اما تمایلی برای مطرح کردن چنین الگوهایی نیست، چنانچه برای شاگردان وی همایش‌ها و بزرگداشت‌هایی برگزار می‌شود؛ اما شخصیت خودش هنوز درحوزه‌های علمیه محجور است.
محقق حوزه علمیه قم با اشاره به فضای سنگین فکری حوزه در زمان مدیریت شهید قدوسی تأکید کرد: فضای حوزه علمیه در آن زمان بسیار محدود بود، به‌طوری که اگر می‌خواستید، درس تاریخ اسلام یا تفسیر دائر کنید، استادی پیدا نمی‌شد. یادم می‌آید ایشان یک استاد اعتقادات می‌خواستند تا این مبحث ر ابه صورت عمیق، زیبا و دنیا‌پسند مطرح کند؛ اما کسی را پیدا نکردند؛ حتی برخی از بزرگان حوزه هم که آمدند، نتوانستند با این شرائط تدریس کنند.
حجت‌الاسلام رفیعی همچنین به تشریح دیدگاه شهید آیت‌الله قدوسی درباره کتاب‌های حوزه پرداخت و ادامه داد: زمانی که شهید قدوسی درس اصول فقه را جایگزین قوانین کردند، در حوزه می‌گفتند؛ سواد از بین رفت و اصول کشته شد؛ اما حقیقتاً این طور نبود؛ زیرا دیدگاه شهید قدوسی این بود که کتاب‌های درسی یک مسأله است و کتاب‌های علمی مسئله‌ای دیگر، مثلاً ایشان کتاب شرح منظومه ملا‌هادی سبزواری را علمی می‌دانستند؛ اما درسی نمی‌دانستند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار رسا مبنی بر این‌که آیا شهید قدوسی قصد داشت، روشنفکری اسلامی را در حوزه نهادینه کند؟ گفت: اگر روشنفکری را به معنای غربی آن لحاظ کنیم که عده‌ای هم با همین معنا در مقابل امام راحل(ره) قرارگرفتند، نه؛ اما اگر به معنای قرآنی آن که نور است و سبب روشنی بخشیدن به جامعه و انسان‌ها می‌شود، شهید قدوسی از پیشگامان روشنفکری اسلامی در حوزه بوده و توانست شاگردانی را تربیت کند که در کنار اصولگرا‌بودن، متحجر نباشند.
حجت الاسلام رفیعی اصفهانی همکاری میان شهید آیت‌الله قدوسی و شهید آیت‌الله بهشتی را در حوزه مثال‌زدنی دانست و خاطر نشان کرد: شیرین‌ترین، خالص‌ترین و بی‌ریا‌ترین همکاری را این دو عزیز و بزرگوارانی مانند آیت‌الله مشکینی، جنتی، مصباح یزدی و خزعلی برقرارکرده بودند؛ اما همه این بزرگان، احترام ویژه برای شهید بهشتی قائل بودند.
وی در پایان بزرگ‌ترین خصوصیت شهید آیت‌الله قدوسی را در کنار ایمان و اخلاص، نظم وی دانست و افزود: اگر شهید قدوسی امروز زنده بود، امام نظم بود؛ زیرا نظم با گوشت، پوست و خون او عجین شده بود.
 
منبع: www.rasanews.com
 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

ویژگی خانواده قرآنی (1 )

قرآن کریم با نگاه ویژه به این کانون مهم ومقدس؛توجه بشر را به تشکیل این کانون مقدس جلب می کند وبهترین الگوها را برای شناسایی خانواده برتر به جهانیان معرفی می کند.مقاله حاضر با عنوان ویژگیهای خانواده های قر آنی بعد ازبیان مقدمه ای کوتاه در مورد جایگاه واهمیتی که کانون مقدس خانواده در قرآن دارد؛نمونه ها والگوهایی که در قرآن بیان شده را معرفی کرده وبعد از آن به بیان آثار وویژگیهایی که قرآن در خانواده می گذاردپرداخته است.ودر پایان هم چند نکته را به عنوان نتیجه گیری بیان کرده است.
No image

هدف از تشکیل خانواده

No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.
No image

سبک زندگی در خانواده اسلامی

مفهوم «سبک زندگي» از جمله مفاهيم علوم اجتماعي و علم جامعه شناسي و مردم شناسي است که اخيراً و در دهه اخير بسيار مورد توجه عالمان علوم اجتماعي و مديران فرهنگي قرار گرفته است؛ سبک زندگي معنايي است که از به هم تنيدگي و پيوند و نظام وارگي و شبکه اي بودن عوامل متعددي که در شيوه هاي زندگي يا اقليم هاي زيستن انسان تأثير مي گذارند، به وجود آمده است.
Powered by TayaCMS