دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

معاشرت با انسان های دیگر از نظر اسلام

برخورد با دیگران به عنوان انسان وهمنوع ، صرف نظر از هر چیز دیگری . اسلام به این نوع معاشرت تأكید دارد و حدود و چهار چوبه كلی روابط و اخلاق جهانی مسلمانان را مشخص می‌كند.
No image
معاشرت با انسان های دیگر از نظر اسلام

اخلاق معاشرت

یكی از مهمترین واصلی ترین نیازهای روحی و روانی آدمیان معاشرت و ارتباط سازنده با دیگران است

آدمی مدنی بالطبع است یعنی ذات و فطرت او به گونه ای است كه حتما ً باید زندگی اجتماعی داشته باشد .

ž هیچ انسانی در شرایط عادی ، به تنهایی قادر به بقا و ادامه حیات نیست و همیشه به دیگران و زندگی با آنها محتاج است انسان در ارتباط با دیگران می تواند خود را بهتر بشناسد وتصوری درست و واقع بینانه از خود به دست آورد .

• به گفته علامه طباطبایی:

انسان مدنی بالاستخدام است یعنی اگر تن به زندگی اجتماعی می دهد به خاطر این است كه می خواهد از امكانات و نیروها و توانمندیهای دیگران در جهت منافع خود بهره گیرد .

نخستین گروهی كه هر فردی با آن مواجه است خانواده است البته بسیاری از فضایل و رذایل اخلاقی در ظرف معاشرت دور می كنند.

معاشرت با مردم یكی از بهترین ابزارهای برای تهذیب نفس وخودسازی است.

معاشرت با مردم و تحمل بد رفتاری ها ونامردی های آنان یكی از راههای رشد معنوی است

• معاشرت دو گونه است:

1- معاشرت مطلوب و سازنده

2- معاشرت نامطلوب و مخرب

معاشرت مطلوبیت ذاتی ندارد ، خوبی یا بدی آن به عواملی بستگی :

1- هدفی كه از معاشرت با دیگران داریم

2- به نوع تأثیر آن در كمال مطلوب انسان بستگی دارد

مهمترین اهداف معاشرت با دیگران

توسعه اخلاق الهی و بهره مندی از فضایل اخلاقی و پیشرفت در جهت تهذیب و تربیت نفس است .

اسلام به معاشرت تاكیدبسیاری كرده و البته معاشرت های زیان آور و مخرب را نهی كرده است.

پیامبر اكرم (ص) به ابوذر غفاری درباره معاشرت می فرماید:

« یا اباذر جلیس الصالح خیر من الوحدة و الوحده خیر من جلیس السوء »:

(ای ابوذر همنشین صالح بهتر از تنهایی و تنهایی بهتر ازهمنشین ناصالح است.)(الأمالی (للطوسی)، النص، ص: 535)

انواع معاشرت:

1- معاشرت های انسانی:

برخورد با دیگران به عنوان انسان وهمنوع ، صرف نظر از هر چیز دیگری . اسلام به این نوع معاشرت تأكید دارد و حدود و چهار چوبه كلی روابط و اخلاق جهانی مسلمانان را مشخص می‌كند.

2- معاشرت های آیینی (دینی):

روابط فرد با افراد هم كیش وهم مسلكش را گویند. پیامبر اكرم (ص) در این رابطه می فرماید: هر كس فریاد استمداد برادر مسلمانی را بشنود ولی به یاری او نشتابد مسلمان نیست.

3- معاشرت های شهروندی:

رابطه فرد با هم شهری خود كه مسئولیت و وظایف اخلاقی خاص بر عهده ما می‌گذارد. هر كس سیر بخوابد در حالیكه همسایه اش گرسنه باشد مسلمان نیست. امام علی (ع) فرمودند: « والله الله فی جیرانِكم فاِنهَّم وصیة نبِّیكما زال یوصی بهم حتی ظَننا انَّه سَیُوَرِثُهم »، وخدا را خدا را همسایگان را بپایید كه سفارش شده پیامبر شمایند، که دائماً سفارش می فرمود چندانكه گمان برزیم برای آنان ارثی معین خواهد بود.)

نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 422

4- معاشرت های دوستانه

این نوع معاشرت به دلیل تأثیر گذاری فوق العاده بر روی شخصیت انسان مورد توجه شدید اسلام و اولیای دین قرار دارد.

5- معاشرت های خانوادگی:

معاشرت های خانوادگی ارتباط فرد بااعضاء خانواده و اقوام است.

پیامبر اكرم (ص) در معرفی پایه و ریشه بسیاری از ارزشهای اخلاقی و معیاری كه بتوان با آن وارد بهشت شد می فرماید « چیزی را كه دوست داری از ناحیه مردم به تو برسد به آنان برسان و چیزی را كه دوست نداری از مردم به تو برسد به آنان نرسان»

حضرت علی (ع) در نامه اش به امام حسن مجتبی (ع) می فرماید : « پسرم خود را میان خویش ودیگری میزانی بشمار . »

این قانون در واقع ملاك و معیار كلی برای اخلاق اجتماعی ونحوه معاشرت با دیگران به حساب می آید .

بهترین و كاملترین معیار برای سنجش رفتارهای اجتماعی است بهترین راه فهم توقع دیگران از ما این است كه ماخود را جای آنان بگذاریم .

ازدواج:

• امام صادق «ع» می فرماید:

اگركسی به خاطر ثروت و زیبایی با یك زن ازدواج كند، خدا او را به آنها واگذار می كند اما اگر معیار او در انتخاب همسر دین او باشد خداوند زیبایی و ثروت را نیز به او عطا می كند.

• پیامبر (ص) فرمود:

« من زوج كریمته من فاسق فقد قطع رحمه » كسی كه دخترخود را به ازدواج شخصی فاسق در آورد رابطه نسبی خود را با او بریده است.(مكارم الأخلاق، ص: 204)

1ـ عفت و پاكدامنی:

• عفت عبارتنداز: تسلیم و انقیاد شهوت در برابر عقل.

• عفت یعنی: اعتدال در بهره مندی از شهوات.فیف كسی است كه درحد اعتدال ودر چهار چوب عقل وشرع از شهوات بهره ببرد.

و به وادی افراط «شره » یا تفریط «خمودی » كشیده نشود.

• عفت جنسی یعنی :كنترل كردن غریزه جنسی و محدود كردن آن در چهار چوبه عقل وشرع.

• امام باقر (ع): هیچ عبادتی برتر از عفت شكم و عفت جنسی نیست.

• امام علی (ع)• امام علی (ع) می فرماید: عفت رأس هر خیری است. شهوترانی وبی عفتی یكی ازعوامل مهم هلاكت دنیوی واخروی است.

2- غیرت

غیرت به معنی كوشش در محافظت از چیزهایی است كه محافظت از آنها لازم است ویكی از شریف ترین فضایل اخلاقی است. حضرت علی (ع) می فرماید: ثمره الشجاعه الغیره :«ثمره ومیوه شجاعت،غیرت است)(غرر الحكم و درر الكلم، ص: 327)

امام صادق (ع):غیور یكی ازصفات خداست كه به واسطه آن فواحش و زشتی های درونی و بیرونی را تحریم كرده است. غیرت به معنای تمام ،ریشه در فطرت انسانی دارد.

• امام علی (ع):خداوند برای مومن غیرت می ورزد مومن هم باید غیرت ورزد و هر كس غیرت بورزد قلبش واژگون شده است . غیرت گاهی پسندیده كه برای دفاع از حق و به حق باشد و گاهی مذموم است اگر دفاع او باطل و برای باطل باشد.غیرت جنسی نوعی پاسبانی است كه آفرینش برای مشخص بودن و مختلط نشدن نسل ها در وجود بشر نهاده شده است.

3-حجاب و ترك خود آرایی در انظار عمومی

• اسلام با تشریع حجاب خواسته است كه:

اولا: به بهداشت روانی زنان و مردان كمك كند .انیا: روابط خانوادگی را تحكیم و از فروپاشی آن جلوگیری می كند

ثالثا: شخصیت و كرامت زن را تأمین و او را از شخصیت ابزاری به شخصیت مستقل تبدیل می كند

رابعا: حریم اجرابعا: حریم اجتماع را از بی عفتی و آلودگی های جنسی نگه دارد .

زندگی مکتبی

پایداری و استحکام رابطه های مردمی، در سایه رعایت نکاتی است که برگرفته از «حقوق متقابل» افراد جامعه باشد.

در اینکه «چگونه باید زیست» و چه سان با دیگران باید رابطه داشت، نکته ای است که در بحثِ «آداب معاشرت» می گنجد.  

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

چگونه در مهمانی‌ها رفتار کنیم؟

رعایت آداب مهمانی می‌تواند روابط برادرانه میان مۆمنان را مستحکم‌تر ساخته و در رشد تعالی اجتماع تأثیر بسزایی داشته باشد.
No image

نقش ابراز علاقه و معاشرت درست در اسلام

نسان علاقه دارد كه مورد علاقه و محبت دیگران باشد. اگر آن‏ دوستداران، محبت‏خود را آشكار كنند، محبوب هم به محبان‏ علاقه‏ مند مى‏ شود و این محبت دو جانبه، زندگیها را از صفا و صمیمیت‏ بیشترى برخوردار مى‏سازد. ما اگر بدانیم كه خدا دوستمان دارد، ما هم‏خدا را بیشتر دوست‏خواهیم داشت. اگر بدانیم و بفهمیم كه رسول‏ خدا(ص) و اهل بیت(ع) به ما شیعیان عنایت و محبت دارند و این ‏علاقه را بارها نشان داده و اظهار كرده‏اند، محبت عترت در دل ما بیشترخواهد شد.
No image

اخلاق معاشرت اجتماعی، نمونه ای از سبک زندگی اسلامی

نمونه های بسیاری از سیره ی ائمه ی معصوم علیهم السلام درباره ی تشویق و تحریض مؤمنان به دوستی و برادری با هم، ایجاد پیوند برادری و دوستی بین آنها، اصلاح اختلافات و رفع کدورت ها گزارش شده است.
No image

اخلاق معاشرت و ارتباط با خویشاوندان در اسلام

سنّتِ «صله رحم»، از نیکوترین برنامه های دینی در حیطه معاشرت است. گرچه شکل نوین زندگی و مشغله های زندگیهای امروزی، گاهی فرصت این برنامه را از انسانها گرفته است، ولی حفظ ارزشهای دینی و سنّتهای سودمند و ریشه دار دینی، از عوامل تحکیم رابطه ها در خانواده ها است. بویژه در مناسبتهای ملّی، در اعیاد و وفیات و آغاز سال جدید، فرصت طبیعی و مناسبی برای عمل به این «سنّت دینی» است.
No image

تحلیل یافته‌های الگوی دینی رفتارها در خانواده و نقش رسانه ملی

آنچه از امور فطری در بحث تربیت مورد نظر است و مبنای تربیت مطرح می‌شود، امور فطری در زمینه خواست‌ها و گرایش‌هاست. البته باید توجه داشت آن دسته از خواست‌های فطری مبنای تربیت قرار می‌گیرد که ویژه انسان است و امتیاز او بر حیوان به شمار می‌آید، نه آن بخش از خواست‌ها و گرایش‌ها که میان هر دو مشترک است؛ زیرا در این بخش، انسان مانند حیوان برای شکوفاسازی نیازی به تربیت ندارد.

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

خوش خلقی و نقش آن در خانواده

انسان نیاز دارد به اینکه دیگران برای او قدر و منزلتی قائل باشند و قدرش را نیز بدانند. اهمیتی که شخص به این موضوع می دهد، در کنش های درونی و جنبه های تحریکی ارگانیسم و در رفتار او اثر فراوان می گذارد. از سوی دیگر، نیاز به قدردانی دیگران و نیاز به قدردانی خویشتن در رفتار و کردار آدمی موثر است
No image

هدف از تشکیل خانواده

No image

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (4)

والدین و تمام اعضای خانواده می­بایست در همه­ی شئون زندگی خانوادگی، بویژه در رفتار با زنان و دختران از آن بزرگان و پیشوایان دینی پیروی کرده تا خانواده­ای رشد یافته و بالنده، و زنان و دخترانی با­کرامت و پای­بند به عفاف و حجاب و بدورازهرگونه انحراف و آسیب داشته باشیم.
No image

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (1)

جامعه شناسان، کارکردهای گسترده ای را برای نهاد خانواده برمی شمرند که درمیان وظایف فوق، نقش پیشگیرانه خانواده ازانحرافات، مهمترین آن کارکردهاست. ایفای این نقش مهم از سوی والدین می­تواند در دو زمینه آموزشی و مدیریتی عملی گردد.
Powered by TayaCMS