دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت‌الله ‌العظمی سبحانی؛ اجرای امر به معروف و احکام آن، فردی نیست

No image
آیت‌الله ‌العظمی سبحانی؛ اجرای امر به معروف و احکام آن، فردی نیست
آیت الله العظمی سبحانی با اشاره به مظهر غفاریت و رحیمیت خداوند و اجرای احکام به دستور او گفت: کسی اجرای احکام می‌کند که قدرت داشته باشد و اجرای امر به معروف و احکام آن، فردی نیست، بلکه وظیفه حکومت اسلامی است که از روی حکمت و قدرت آن را در جامعه پیاده کند.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، این استاد حوزه در تفسیر سوره رعد که در ایام ماه مبارک رمضان در مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی (حجتیه) برگزار می‌شود با بیان آداب اسلامی وارده در قرآن کریم اظهار داشت: وقتی روز قیامت انسان متقی را وارد محشر می‌کنند، ملائکه به آنها سلام می‌کنند و این گفتار به ما می‌آموزد که اول باید سلام کرد.
وی افزود: زندگی شرقی ما بسیار با ارزشمندتر از زندگی ماشینی غرب است، زیرا فرهنگ غرب، بسیار بی‌رحم است و کانون خانواده و احترام به همدیگر در آن جامعه معنا ندارد.
وی صبر را پایه همه عبادت‌ها بیان کرد و افزود: سلام و سلامتی از آن اهل بهشت است که در سایه صبر و استقامت پدید خواهد آمد و ملتی که صابر است قطعاً موفق خواهد بود.
این استاد حوزه با استفاده از آیات قرآن کریم، بر حفظ مرزهای اسلامی تاکید و خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی دارای مرز مشخصی هستند و نباید مشرکان از آن مرزها وارد شوند و ضرر برسانند باید مرزبانانی باشند تا از مرزها نگهداری کنند.
سبحانی با اشاره به ارتباط صبر و مرزداری، تصریح کرد: مرزبان حایل شرک و اسلام است و هر لحظه ممکن است این شخص مورد هجوم دشمن واقع شود و کسی می‌تواند در این مرز ایستادگی کند که اهل صبر و استقامت باشد.
این استاد حوزه افزود: قرآن کریم جامعه سالم را جامعه‌ای می‌داند که در میان آنها مهر و مودت باشد و افراد به همدیگر علاقمند و زندگی آنها به هم پیوسته باشد.
وی خاطرنشان کرد: اسلام در صدد است جامعه‌ای بسازد که اعضای آن نسبت به همدیگر مهربان و علاقمند باشند بنابراین کسانی که مواد مخدر در جامعه پخش می‌کنند افرادی هستند که کمبود دارند و آنان از رحمت خداوند بدورند.
سبحانی، عواقب قطع رحم را بالاتر از پیمان شکنی دانسته و گفت: هر جا که خداوند از بشر پیمان گرفته اگر پیمان شکنی کند نشانه بی‌شخصیتی اوست، زیرا انسان باشخصیت، سخن خود را عوض نخواهد کرد.
 
منبع:  www.isna.ir

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS