دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعمال عبادی جمادی‌الثانی‌

No image
اعمال عبادی جمادی‌الثانی‌
1 - نماز ویژه ماه جمادی الثانی‌ آن چهار رکعت است که با دو تشهد و دو سلام بجا آورده می‌شود و هر زمان می‌توان آن را به جا آورد. ترتیب آن به شرح زیر است: الف) در رکعت اوّل، بعد از حمد، آیة الکرسی یک بار و سوره قدر 25 بار. ب) در رکعت دوم، بعد از حمد، سوره تکاثر یک بار و سوره اخلاص 25 بار. ج) در رکعت سوم، بعد از حمد سوره کافرون یک بار و سوره فلق 25 بار خوانده می‌شود. د) در رکعت چهارم، بعد از حمد، سوره نصر یک بار و سوره ناس 25 بار. ه) بعد از سلام نماز، هفتاد مرتبه تسبیحات اربعه؛ و هفتاد مرتبه صلوات؛ سه مرتبه گفتن: «اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤمِنینَ وَالْمُؤمِناتِ». و) سپس به سجده برود و سه مرتبه بگوید: «یا حِیُّ یا قَیُّومُ یا ذَاالْجَلالِ وَالْإِکْرامِ یا رَحْمنَ الدُّنْیا وَالْاخِرَةِ وَرَحیمَهُما یا اَرْحَمَ الرَّاحِمینَ». ز) آن‌گاه خواسته‌هایش را از خداوند طلب کند. انجام دادن این عمل، برای انسان در همه ابعاد زندگی مصونیّت می‌آورد. (1) روز سوم ماه جمادی الثانی‌ مصادف با شهادت حضرت زهرا (س) در سال 11 ه.ق طبق اقوال برخی از علما که به فاطمیه دوم معروف است و اعمال زیر در این روز سفارش شده است. 1. سوگواری برای حضرت زهرا (س). (2) 2. لعنت کردن غاصبان حقوق آن حضرت و ظلم کنندگان به ایشان (3) 3. خواندن زیارت آن حضرت، با این دعا: اَلسَّلامُ‌عَلَیْکِ یاسَیِّدَةَ نِسآءِالْعالَمینَ اَلسَّلامُ‌عَلَیْکِ یا والِدَةَ الْحُجَجِ عَلَی‌النَّاسِ اَجْمَعینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکِ اَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقُّها پس‌اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‌ اَمَتِکَ وَابْنَةِ نَبِیِّکَ وَزَوْجَةِ وَصِیِّ نَبِیِّکَ صَلوةً تُزْلِفُها فَوْقَ زُلْفی عِبادِکَ الْمُکَرَّمینَ مِنْ اَهْلِ السَّمواتِ وَاَهْلِ‌الْأَرَضینَ! درود بر تو ای بانوی زنان جهان! درود بر تو ای مادر امامانِ بر همه مردم! درود بر تو ای ستمدیده‌ای که حقّت را به زور گرفتند! خدایا! رحمت فرست بر کنیزت و دختر پیغمبرت و همسر وصّی پیغمبرت؛ رحمتی که او را نزدیک کند، برتر از نزدیکی بندگان گرامی‌ات از اهل آسمان‌ها و اهل زمین‌ها! 4. زیارت ویژه حضرت زهرا (س) (4) روز هیجدهم ماه‌ آغاز بارداری آمنه مادر پیامبر (ص) و شب زنده‌داری در این شب مستحب است.(5) واقعه روز بیستم ماه‌ ولادت حضرت زهرا (س) در سال دوم بعثت. (6) بعضی ولادت حضرت را در سال پنجم بعثت (سال هشتم قبل از هجرت) گفته‌اند. اعمال روز بیستم ماه‌ 1. روزه داشتن. (7) 2. خواندن زیارت حضرت فاطمه (س). (8) 3. دادن خیرات و صدقات به مؤمنین‌ روز بیست و ششم ماه‌ فتح مصر به دست مسلمانان در سال 20 ه.ق‌ منابع: 1- بحارالأنوار، محمّد باقر المجلسی (م 1111 ق)، المکتبة الاسلامیة، ج 98، ص 374. 2 - همان، ص 375. 3- مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، افتخاری، تهران، 1375 ش، ص 297. 4- مراجعه شود به همین کتاب. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، افتخاری، تهران، 1375 ش، ص 297. 5- بحارالأنوار، محمّد باقر المجلسی (م 1111 ق)، المکتبة الاسلامیة، ج 98، ص 275. 6 - حضرت فاطمه (س)، در روز جمعه 20 جمادی الثانی سال دوم یا پنجم بعثت در مکّه متولّد شد و در 3 جمادی الثانی یا 13 جمادی الأول سال 11 هجری در مدینه وفات نمود. پدر بزرگوارش پیامبر عظیم الشأن اسلام و مادرش خدیجه کبری (س) بود. فرزندان آن بانوی بزرگ، امام حسن و امام حسین، زینب و ام‌کلثوم (س) هستند. آن حضرت در سال اوّل یا دوم یا سوم هجری یا حضرت علی (ع) ازدواج نمود. 7 - بحارالأنوار، محمّد باقر المجلسی (م 1111 ق)، المکتبة الاسلامیة، ج 98، ص 275. 8 - همان.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

براهین وجودشناختی و جهان شناختی در نهج البلاغه

گویی اندیشمندان شرق و غرب، در این راه به مسابقه پرداخته اند، تا دقیق ترین و صحیح ترین و استوارترین برهان وجود شناختی را عرضه کنند. غربی ها در این راه به اعتراف خودشان شکست خورده و علی الظاهر به بن بست رسیده اند.
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
Powered by TayaCMS