دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

اعمال عبادی روز سه‌ شنبه‌

No image
اعمال عبادی روز سه‌ شنبه‌ اعمال روز سه‌شنبه‌
1. دعای روز سه‌شنبه‌
بِسْمِ اللَّهِ‌الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌
اَلْحَمْدُ للَّهِ‌ِ وَ الْحَمْدُ حَقُّهُ کَما یَسْتَحِقُّهُ حَمْداً کَثیراً وَ اَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ نَفْسی‌ اِنَ‌النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ اِلاَّ ما رَحِمَ رَبّی‌ وَ اَعُوذُ بِهِ مِنْ شَرِّ الشَّیْطانِ الَّذی‌ یَزیدُنی‌ذَنْباً اِلی‌ ذَنْبی‌ وَ اَحْتَرِزُ بِهِ مِنْ کُلِّ جَبَّارٍ فاجِرٍ وَ سُلْطانٍ جآئِرٍ وَ عَدُوٍّ قاهِرٍ اَللّهُمَ‌اجْعَلْنی‌ مِنْ جُنْدِکَ فَاِنَّ جُنْدَکَ هُمُ الْغالِبُونَ وَ اجْعَلْنی‌ مِنْ حِزْبِکَ فَاِنَّ حِزْبَکَ هُمُ‌الْمُفْلِحُونَ وَ اجْعَلْنی‌ مِنْ اَوْلِیآئِکَ فَاِنَّ اَوْلِیآئَکَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ‌اَللّهُمَّ اَصْلِحْ لی‌ دینی‌ فَاِنَّهُ عِصْمَةُ اَمْری‌ وَ اَصْلِحْ لی‌ اخِرَتی‌ فَاِنَّها دارُ مَقَرّی‌ وَاِلَیْها مِنْ مُجاوَرَةِ اللِّئامِ مَفَرّی‌ وَ اجْعَلِ الْحَیوةَ زِیادَةً لی‌ فی‌ کُلِّ خَیْرٍ وَ الْوَفاةَراحَةً لی‌ مِنْ کُلِّ شَرٍّ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی‌مُحَمَّدٍ خاتَمِ النَّبِیّینَ وَ تَمامِ عِدَّةِ الْمُرْسَلینَ‌وَ عَلی‌ آلِهِ الطَّیِّبینَ الطَّاهِرینَ وَاَصْحابِهِ الْمُنْتَجَبینَ وَ هَبْ لی‌ فِی الثُّلَثآءِ ثَلاثاً لاتَدَعْ لی‌ ذَنْباً اِلاَّ غَفَرْتَهُ وَ لا غَمّاً اِلاَّ اَذْهَبْتَهُ وَ لا عَدُوّاً اِلاَّ دَفَعْتَهُ بِبِسْمِ‌اللَّهِ خَیْرِالْأَسْمآءِ بِسْمِ اللَّهِ رَبِّ الْاَرْضِ وَ السَّمآءِ اَسْتَدْفِعُ کُلَّ مَکْرُوهٍ اَوَّلُهُ سَخَطُهُ وَاَسْتَجْلِبُ کُلَّ مَحْبُوبٍ اَوَّلُهُ رِضاهُ فَاخْتِمْ لی‌ مِنْکَ بِالْغُفْرانِ یا وَلِیَّ الْإِحْسانِ !
سپاس از آنِ خداست و سپاس حقّ اوست، چنانچه شایسته سپاس‌فراوان است. پناه می‌برم به او از شرّ نفس امّاره که نفس امّاره، بسیاروادار به بدی کند مگر آن که مهر ورزد پروردگارم، و پناه برم به او از شرّشیطان که می‌خواهد گناه بر گناهم افزاید، و به او حفظ خود جویم ازهر جبّار نابکار و پادشاه ستمکار و دشمن قهّار. بار خدایا! قرارم دِه ازلشکر خود، زیرا لشکر تو پیروزند، و قرارم ده از حزب خود، که حزب‌تو همان رستگارانند، و قرارم دِه از دوستانت، که دوستانت ترسی‌ندارند و اندوهی در دل ندارند. بار خدایا! اصلاح کن دینم را که‌نگهدارِ شأن من است، و اصلاح کن برایم آخرتم را که خانه پایدار من‌است، و آن گریزگاه من از مجاورت فرومایگان است، و قرار دِه‌زندگی‌ام را مایه فزونی بر خیر، و مرگم را آسایش من از هر شرّی. بار خدایا! رحمت فرست بر محمّد، خاتم پیغمبران و مکمّل شماره‌رسولان و بر خاندانش که از پاکان و پاک‌نژادانند، و بر یاران‌برگزیده‌اش؛ و ببخش مرا در این روز سه‌شنبه، سه چیز. مگذار برایم‌گناهی، مگر که آن را بیامرزی، و مگذار اندوهی، مگر این که ببری آن‌را، و دشمنی مگذار، مگر این که دفع نمایی آن را به وسیله نام خدا که‌بهترین نام‌هاست. من به نام خدا پروردگار زمین و آسمان، می‌خواهم‌دفع هر بدی‌ای را که آغازش خشم اوست، و جلب می‌کنم هردلخواهی را که اوّلش رضای اوست. پس سرانجام مرا آمرزش قرار ده،ای ولیّ احسان!

2. زیارت امام سجاد، امام باقر و امام صادق (ع)
اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا خُزَّانَ عِلْمِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا تَراجِمَةَ وَحْیِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ‌عَلَیْکُمْ یا اَئِمَّةَ الْهُدی‌، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَعْلامَ التُّقی‌، اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَوْلادَرَسُولِ اللَّهِ اَنَا عارِفٌ بِحَقِّکُمْ مُسْتَبْصِرٌ بِشَأْنِکُمْ مُعادٍ لِأَعْدآئِکُمْ مُوالٍ لِأَوْلِیآئِکُمْ‌بِاَبی‌ اَنْتُمْ وَاُمّی‌ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ اَللَّهُمَّ اِنّی‌ اَتَوالی‌ آخِرَهُمْ کَما تَوالَیْتُ اَوَّلَهُمْ‌وَاَبْرَءُ مِنْ کُلِّ وَلیجَةٍ دُونَهُمْ وَ اَکْفُرُ بِالْجِبْتِ وَالطَّاغُوتِ وَاللّاتِ وَالْعُزّی‌ صَلَواتُ‌اللَّهِ عَلَیْکُمْ یا مَوالِیَّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا سَیِّدَ الْعابِدینَ وَسُلالَةَالْوَصِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا باقِرَ عِلْمِ النَّبِیّینَ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صادِقاً مُصَدَّقاً فِی‌الْقَوْلِ وَالْفِعْلِ یا مَوالِیَّ هذا یَوْمُکُمْ وَهُوَ یَوْمُ الثُّلَثآءِ وَاَنَا فیهِ ضَیْفٌ لَکُمْ‌وَمُسْتَجیرٌ بِکُمْ فَاَضیفُونی‌ وَاَجیرُونی‌ بِمَنْزِلَةِ اللَّهِ عِنْدَکُمْ وَآلِ بَیْتِکُمُ الطَّیِّبینَ‌الطَّاهِرینَ
درود بر شما ای خازنان دانش خدا! درود بر شما ای مترجمان وحی‌خدا! درود بر شما ای ائمه هدی‌! درود بر شما ای نشانه‌های روشن‌تقوا! درود بر شما ای فرزندان رسول خدا! من به حقّ شما عارف، و به‌مقام شما بینا، و دشمنِ دشمنان شما، و دوستِ دوستان شمایم. پدرو مادرم به قربان شما! درود خدا بر شما! بار خدایا! من دوست باشم‌آخرِ آنهارا چنانچه دوست باشم اوّلِ آنها را، و بیزارم از هر همدمی جزآنها، و کافرم به هر بت و طاغوت و لات و عزّی‌. درود خدا بر شما ای‌سروران من و رحمت خدا و برکاتش! و درود بر تو ای سیّد عابدان ونژاد وصیّان! درود بر تو ای شکافنده علم پیغمبران! درود بر تو ای‌صادق مصّدق در گفتار و کردا! سروران من! امروز، روزِ شماست و آن،روزِ سه‌شنبه است و من در آن، مهمان شما هستم و پناهنده به شما.مرا بنوازید و در پناه گیرید، به مقام خدا نزد شما و خاندانتان که پاک وپاکیزه‌اند!

3. تسبیح مخصوص روز سه‌شنبه‌
بِسْمِ اللَّهِ‌الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‌
سُبْحانَ مَنْ هُوَ فی‌ عُلُوِّهِ دانٍ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ فی‌ دُنُوِّهِ عالٍ، سُبْحانَ مَنْ هُوَفی‌ اِشْراقِهِ مُنیرٌ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ فی‌ سُلْطانِهِ قَوِیٌّ، سُبْحانَ الْحَلِیمِ جَمیلَ،سُبْحانَ الْغِنَیِّ الْحَمِیدِ، سُبْحانَ الْوَاسِعِ الْعَلِیِّ، سُبْحانَ اللَّهِ وَتَعَالی‌، سُبْحانَ مَنْریَکْشِفُ الْضُرَّ وَهُوَ الْدَّآئِمُ الصَّمَدُ الْفَرْدُ الْقَدِیمُ، سُبْحانَ مَنْ عَلَافِی الْهَواءِ،سُبْحانَ الْحَیِّ الرَّفِیعِ، سُبْحانَ الْحَیِّ الْقَیُّومِ، سُبْحانَ الدَّآئِمِ الْبَاقِی الَّذِی لَایَزُولُ، سُبْحانَ الَّذِی لَاتَنْقُصُ خَزَآئِنُهُ، سُبْحانَ مَنْ لَا یَنْفَدُمَا عِنْدَهُ، سُبْحانَ مَنْ‌لَا تَبِیدُ مَعَالِمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لَایُشَاوِرُ فِی أَمْرِهِ أَحَداً، سُبْحانَ مَنْ لَا الهَ غَیْرُهُ. سُبْحانَ اللَّهِ الْعَظِیم، سُبْحانَ اللَّه وَبِحَمْدِهِ، سُبْحانَ ذِی الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُبِینِ،سُبْحانَ ذِی الجَلالِ الْبَاذِخِ الَعَظِیمِ، سُبْحانَ ذِی الجَلالِ الْفَاخِرِ الْقَدِیمِ، سُبْحانَ مَنْ‌هُوَ فِی عُلُوِّهِ دَانٍ وَفِی دُنوِّهِ عَالٍ وَ فی‌ اِشْراقِهِ مُنیرٌ وَ فی‌ سُلْطانِهِ قَوِیٌّ، وَفِی‌مُلْکِهِ دَآئِمِ، وَصَلَّی اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ سَیِّدَنا مُحَمَّدٍ نَبِیَّهِ وَأَهْلِ بَیْتِهِ الطَّاهِرِینَ.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

توحید در نگاه امام علی (علیه السلام)

بعضی متفکران بر این باورند که در قرآن بر اثبات وجود آفریدگار آیـاتـی ذکـر شده است که روشن ترین آن ها را آیه ذیل است: (افی الـلـه شک فاطر السموات والارض5؛ مگر درباره خدای متعال که خالق آسمان ها و زمین است، شکی هست؟
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟

پر بازدیدترین ها

 خداشناسی در نهج البلاغه

خداشناسی در نهج البلاغه

پیشوایان دینی، همواره ما را از اندیشیدن در ذات خداوند بزرگ منع کرده اند؛ چرا که عظمت بی پایان حضرت حق، فراتر از آن است که عقل محدود و نارسای بشری به درک و شناخت او دست یابد. در بخشی از کلام امام علی علیه السلام آمده است: «اگر وهم و خیال انسان ها، بخواهد برای درک اندازه قدرت خدا تلاش کند و افکار بلند و دور از وسوسه های دانشمندان، بخواهد ژرفای غیب ملکوتش را در نوردد و قلب های سراسر عشق عاشقان، برای درک کیفیّت صفات او کوشش نماید .
بررسی توحيد در نهج البلاغه

بررسی توحيد در نهج البلاغه

بدان كه استواران در علم آن كسانى هستند كه اقرار به مجموع آن چه در پس ‍ پرده غيبت است و تفسيرش را نمى دانند، آنان را از اين كه بخواهند به زور از درهايى كه جلو عوالم غيب زده شده است وارد شوند بى نياز كرده است. پس خداوند بزرگ اعتراف آنان را به ناتوانى از رسيدن به آن چه در حيطه دانششان نيست ستود و خود دارى آنان را از غور كردن در آن چه به بحث و جستجو از كنه آن مكلف نشده اند استوارى در علم ناميده
 توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

توحید و خداگرایی‏ در نهج البلاغه

البته این‏گونه نیست که خداوند با وجود امکان اشراف انسان بر صفاتش او را بازداشته، بلکه روشن است که شناخت جامع موجود نامحدود از سوى یک موجودِ محدود محال است. قدرت او بر اشراف‏بخشیدن به‏انسان در شناخت خود، به این امرِ محال تعلق نمى‏گیرد؛ زیرا غیرخدا همه‏چیز محدودیت دارد و نامحدودکردن محدود ذاتاً محال است.
 توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغهʁ)

توحید از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه(1)

با توجه به این نکته، باید ببینیم که قرآن کریم برای عقائد و معارف مطرح شده از جانب خودش چه دلائلی را مطرح کرده است ؟ و با وجود این شیوه که قرآن از همه گروه ها برهان ودلیل می طلبد، آیا ممکن است که خودش برای مطالب خود دلیل نیاورد؟ و آیا جا دارد که ما برای معارف اسلام، از جای دیگر طلب دلیل کنیم ؟
 فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

فرازی از خطبه های نهج البلاغه در باب توحید

هر چه به ذات شناخته باشد ساخته است و هرچه به خود بر پا نباشد ديگرى اش پرداخته. سازنده است نه با به كار بردن افزار. هر چيز را به اندازه پديد آرد، نه با انديشيدن در كيفيت و مقدار. بى نياز است بى آنكه از چيزى سود برد. با زمان ها همراه نيست و دست افزارها او را يارى ندهد.
Powered by TayaCMS