دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خلوت و شب زنده داری

به یقین نماز و عبادت شبانه گامی استوارتر و گفتاری پایدارتر است. زیرا تو در روز تلاش مستمر و طولانی خواهی داشت (و عیادت شبانه به تو نیرو می بخشد.) (برگرفته ازمبادی اخلاق در قرآن: آیت الله جوادی آملی)
خلوت و شب زنده داری
خلوت و شب زنده داری

خلوت و شب زنده داری

خدای سبحان می‌فرماید: شب زنده داری را فراموش نکنید؛ زیرا شما در روز، کارِ فراوان دارید و مشاغل زیاد، شما را به خود جذب می‌کند و در نتیجه تنهایی و خلوت ندارید: ﴿ إنّ ناشئة الّیل هی أشدّ وطأً وأقوم قیلاً ٭ إنّ لک فی النّهار سبحاً طویلاً ﴾[1]؛ انسان در کارهای فراوان روزانه، شناور است و تو، به منزله سبّاح و غوّاصی هستی که در مسائل اجتماعی، شنا می‌کنی و شناوری در کثرت، با تنهایی سازگار نیست. برای شناوری که خود در حال عبور از این دریای ناپیدا کرانه است و همراهانی را نیز به همراه خود می‌برد و «جهد می‌کند که بگیرد غریق را»، طبیعی است که این سباحت و شناوری شاغل فکری است. حاصل آن که معنای آیه شریفه این است که تو در روز کارهای فراوانی داری، ولی شب هنگام، مزاحمی نداری و کسب پایگاه محکم و سخن مستحکم تنها در سحر میسّر است.

انسان وقتی سخن متکلم را خوب دریافت می‌کند که خود حرف نزند و آرام بوده، مستمع خوبی باشد، و وقتی مستمع خوبی است که در برابر کلام خدا، حرفی از غیر او، خواه از درون و خواه از بیرون، نشنود. بنابراین، قرآن کریم، سکوت و تنهایی را به عنوان مرحله‌ای از مراحل سیر و سلوک، لازم می داند.

اگر چه بدن در شب بهتر می‌آرمد و خوابیدن بدن، نعمت است و خداوند آن را به عنوان آیت خود، ذکر می‌کند: ﴿ وجعلنا نومکم سباتاً ٭ وجعلنا الّیل لباساً ﴾[2]؛ اما «سُبات»، آرامش و خواب، برای عقل و فکر، نقمت است و از این رو حضرت علی (صلوات الله علیه) می فرماید: «نعوذ بالله من سُبات العقل»[3]؛ از خواب عقل به خدا پناه می‌بریم. بنابراین، شب برای خوابیدن و آرامش بدن و بیدار شدن عقل است. از این رو رؤیاهای صادق و صالح در خواب، نصیب کسانی می‌شود که بدنشان می‌خوابد، نه جانشان و همین گروه هستند که در سحرها برمی‌خیزند و شب زنده‌داری و عبادت می‌کنند.

از آیه کریمه ﴿ إنّ لک فی النهار سبحاً طویلاً ﴾ دو مطلب استفاده می‌شود: یکی لزوم شرکت در مجامع و و کارهای اجتماعی و دیگر لزوم شرکت در آن به صورت شناگری. کسی که وارد استخری می‌شود گاهی در گوشه‌ای از آن می‌آرمد و در این صورت او تنها خودش را خنک می‌کند؛ ولی اگر شنا کند، دیگران را هم از غرق نجات می‌دهد.

ذات اقدس خداوند به رسول اکرم ‌(صلّی الله علیه وآله وسلّم) می‌فرماید: تو در روز کارهای فراوان داری؛ زیرا آن حضرت ص، مأمور است به پرسشهای مردم پاسخ دهد و به مشکلاتشان رسیدگی کند؛ همان گونه که قرآن کریم می‌فرماید: ﴿ یتلوا علیهم ایاته ویزکیهم ویعلمهم الکتاب والحکمة ﴾[4] یا می‌فرماید: ﴿ فاحکم بین الناس بالحق ﴾[5] و همه اینها جزو برنامه‌های رسمی و روزانه رسول اکرم ‌(صلّی الله علیه وآله وسلّم) بود؛ اما شب، آن هم آخر شب، مناسبترین فرصت برای خلوت با خداست؛ زیرا انسان متهجد در آن حال، بدون مزاحمت می‌تواند فیض را از خدا دریافت کند.

در سوره مبارکه «اسراء» از شب زنده‌داری به عظمت یاد شده است؛ چنانکه می‌فرماید: ﴿ ومن اللیل فتهجّد به نافلة لک عسی أن یبعثک ربک مقاماً محموداً ﴾[6]. انسان وقتی به «مقام محمود» می‌رسد که در کمال آرامش با خدا سخن بگوید. بنابراین، اثر شب زنده داری که در حقیقت، خلوت با خداست نیل به مقام محمود است.

    منبع :
  • برگرفته از تفسیرموضوعی قرآن کریم – مبادی اخلاق در قرآن –تالیف : آیت الله جوادی آملی ج11/ صص 260-261
    پی نوشت:
  • سوره مزمل، آیات 6- 7.[1]
  • سوره نبأ، آیات 9 - 10.[2]
  • نهج‌البلاغه، خطبه 224، بند 12.[3]
  • سوره آل عمران، آیه 164..[4]
  • سوره ص، آیه 26.[5]
  • سوره اسراء، آیه 79..[6]

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

عن ام البنین (علیها السلام): «أخبِرنی عَن أبِی عَبدالله الحُسَین، …أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین»

حضرت ام البنین (علیها السلام): «از ابا عبدالله الحسین (ع) به من خبر بده! …فرزندانم و تمام کسانی که زیر آسمان کبودند، همه به فدای ابا عبدالله الحسین (ع) باد!» (منتهی المقال، ج 2، ص 70؛ تذکره الشهداء، ص 443)
Powered by TayaCMS