دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

خوش‌اخلاق باشید

No image
خوش‌اخلاق باشید

هانيه ورشوچی

براي اينكه آرام و خوش‌اخلاق باشيد لازم نيست همه‌چيز زندگي‌تان كامل باشد، لازم است خودتان بخواهيد. پدرتان رشته‌اي كه مورد علاقه‌اش بوده به شما تحميل كرده است. زماني كه مي‌خواستيد براي خود شغلي انتخاب كنيد خانواده‌تان با عقيده شما مخالف بودند و سعي داشتند شما را به سمت يك شغل صنعتي‌تر هدايت كنند. علاقه‌اي به شركت در ‌ميهماني نداشتيد، چون به محض دعوت به جايي در خانه‌تان غوغا و براي حضور در ‌ميهماني قوانيني صادر مي‌شد. كلا تا آنجا كه يادتان مي‌آيد تك تك تصميمات زندگي‌تان را با استرس گرفته‌ايد. همه خانواده‌ها شرايط سخت و دشوار در زندگي‌شان كم نبوده است. هر كسي به نوعي در زندگي درگير است اما برخورد افراد با مسائل متفاوت است. ممكن است اتفاقي كه در يك خانواده به آن غيرقابل باور نگاه مي‌كنند، در خانواده ديگر با آن راحت‌تر كنار بيايند. در كل در بعضي از خانواده‌ها استرس جزئي از زندگي است. گاهي قرار‌گيري در چنين خانواده‌اي، افراد را زمين‌گير مي‌كند اما مي‌توان به عنوان يك فرد بالغ نوع ديگري از زندگي را تجربه كرد و راه‌هايي را امتحان كرد كه شايد ديگران هيچگاه براي رسيدن به آرامش به آنها فكر نكرده باشند.

سرزنش نكنيد

نخستين نكته اين است كه خود را مورد اتهام قرار ندهيد. گاهي شما در زندگي فقط در حال سرزنش‌كردن خودتان هستيد، براي رونق گرفتن و شكوفه زدن يك زندگي زيبا لازم است از چنين رفتاري دوري كنيد. اينكه برايتان عادت شود مدام در حال غر زدن باشيد، در طولاني‌مدت شما را نابود خواهد كرد. يادتان باشد مشكلات در هر خانه‌اي وجود دارد، فقط رنگ و نوع آن در هر خانواده‌اي متفاوت است.

خود را سرگرم كنيد

راه‌هايي براي از بين بردن استرس و تنش‌هايتان بيابيد. بياييد از گلكاري شروع كنيد. كتاب بخوانيد، در كلاس‌هاي هنر شركت كنيد يا همراه با دوستان در كلاس‌هاي محله‌اي شركت داشته باشيد، راهي پيدا كنيد كه خودتان را سرگرم نگه داريد تا از استرس دور باشيد. ممكن است دريابيد كه ورزش براي از بين بردن اضطراب به شما كمك و آرام‌تان مي‌كند.

به مشاور مراجعه كنيد

اگر از پس مشكلاتتان برنمي‌آييد، بهتر است به يك مشاور مورد اعتماد مراجعه كنيد. بدترين كار در اين شرايط اين است كه در جمع و با دوستان مشورت كنيد. بهتر است مساله‌تان را جهاني نكنيد و تنها با يك فرد مورد اعتماد آن را برطرف كنيد.

مهارت‌های ارتباطی را بياموزيد

سعي كنيد مهارت‌هاي ارتباطي مناسب را ياد بگيريد. ممكن است در ارتباطات روزمره خود حس كنيد كه برقراري ارتباط براي شما دشوار است. گاهي شما عادت كرده‌ايد بدون استدلال، به جاي بحث در محيطي آرام از فرياد زدن و سخنان نامناسب استفاده كنيد. براي جلوگيري از اختلال در روابط خود، بيشتر كتاب بخوانيد و مطالعه داشته باشيد يا در كلاس‌هاي آموزش مهارت‌هاي ارتباطي شركت كنيد.

نقاط قوت خود را بنويسيد

در مقابل خودتان كم نياوريد. شما از عزت نفس بالايي برخوردار هستيد پس بهتر است هر روز ارزش و عزت نفس‌تان را به خودتان يادآوري كنيد. ممكن است حس كنيد كه بودن يا نبودن شما براي كسي اهميت ندارد، به ويژه اگر اين موضوع از طرف خانواده به شما القا شده باشد. شروع به نوشتن يادداشت‌هايي درباره نقاط قوت و يادآوري ويژگي‌هايي خاص و مهم درباره خودتان كنيد تا يادآوري كنيد چقدر وجود شما در اين دنيا براي اطرافيانتان مهم است. وقت‌هاي آزاد خود را صرف انجام فعاليت‌هاي خيرخواهانه كنيد چرا كه به شما احساس خوبي درباره خودتان مي‌دهد، به سينما و پارك برويد يا در هر فعاليت ديگري كه روي شما اثر مثبت دارد شركت كنيد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
No image

نعمت هاي مادي

Powered by TayaCMS