دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دریچه‌های ورود به برکات

No image
دریچه‌های ورود به برکات

بركت یعنی چیزی كه بودنش باعث خیر می‌شود و خوبی‌های دیگر را به دنبال خودش می‌آورد [فرهنگ معین]. مثلاً در عرف عامیانه می گوییم نان بركت سفره است و این به خاطر اهمیت و ارزش بالای این ماده غذایی برای زندگی ماست.زندگی و وجود برخی انسان ها مایه بركت و نعمت زندگی دیگران است؛ یعنی اینگونه افراد یا به خاطر استعدادها و نعمت‌های ذاتی كه دارند به زندگی ما ارزش دیگری می دهند ، مانند پدر و مادر؛ چنانچه در روایات داریم پیامبر (ص) فرمود:هر کس دوست دارد که عمرش طولانى و رزق و روزى‌اش فراوان شود پس به پدر و مادر خویش نیکى کند. (بحارالانوار، ج 71، ص 85) یا علاوه بر توانایی‌های فطری از حمایت و تأییدات الهی برخوردار هستند؛ مانند انبیاء و اولیاء خداوند.

ازدواج

اصولاً بسیاری از مردان و زنان برای فرار از زیر بار مسئولیت ازدواج ، فقر و نبود امکانات مالی را عنوان می‌کنند ؛ ولی قرآن صریحاً متذکر می ‌شود که دریچه روزی و رزق و برکات آن در ازدواج قرار داده شده است :«مردان و زنان بی همسر را همسر دهید و هم چنین غلامان و کنیزان صالح و درستکاران را . اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بی نیاز می ‌کند. خداوند واسع و آگاه است.» (نور، 32)این آیه نه تنها والدین، بلکه همه کسانی که می‌ توانند مقدمات ازدواج زنان و مردان را فراهم کنند به تعاون امر می ‌نماید و برای اطمینان خاطر آن‌ ها در زمینه رفع مشکلات مالی می ‌فرماید که اگر تنگدست و فقیر باشند خداوند از فضل خود روزیشان می‌ دهد.دلیل آن هم روشن است ؛ زیرا انسان مجرد ، کم‌تر احساس مسئولیت کرده ، و تمامی استعداد خود را برای کسب در آمد مشروع بسیج نمی‌ کند ، ولی پس از ازدواج به یک شخصیت اجتماعی تغییر یافته ، در مقابل همسر و خانواده احساس مسئولیت می‌ کند و از تمام هوش و استعداد خود بهره می‌ گیرد و با صرفه‌ جویی و ابتکار و با کمک همسر و فامیل بر مشکلات زندگی فائق می ‌آید.امام صادق (ع)فرمود : «اگر کسی از ترس فقر، ازدواج را ترک کند، به خدا بدگمان است» (حویزی، 1382 ف، ج 3، ص 597، به نقل از من لایحضره‌الفقیه). بدگمانی به خدا ، ریشه بسیاری از مشکلات است و اگر سوء ظن به خدا از بین برود، احتمال این که ترک تزویج از بین برود، بیشتر است.در روایت دیگر از امام صادق (ع) آمده است: «روزی همراه همسر و فرزند است. (همان)«در روایت دیگر آمده است که مردی خدمت پیامبر (ص) رسید و از فقر شکایت کرد . پیامبر دستور داد که ازدواج کند. پس از ازدواج توسعه در رزق او پدید آمد (همان، ج 3، ص 560 - 595).علاوه بر این دلیل مادی ، امدادهای غیبی و نیروی معنوی الهی به کمک افرادی می ‌آید که برای حفظ کرامت و پاکی خود اقدام به ازدواج می‌کنند (جمعی از نویسندگان، 1372، ج 14، ص 465 – 464(

سالمند

پدر و مادر؛ دریچه هایی از برکات

یکی از این راه های پر خیر و برکت ، احسان به والدین و احترام و خدمت به آنهاست . پیش از آن که نعمت وجود نازنین پدر و مادر به حسرت جای خالی آنها مبدّل شود ، باید قدر آنها را دانست.

ای کاش مادرش زنده بود

در حدیثی می ‌خوانیم : روزی مردی نزد پیامبر(ص) آمد و عرض کرد:

ای رسول خدا هیچ کار زشتی نیست که انجام نداده باشم، آیا توبه من قبول می شود؟

فرمود : «آیا پدر و مادرت زنده اند؟»

گفت : تنها پدرم زنده است.

فرمود: «به پدر خود احترام و نیکی کن ؛ تا خداوند تو را ببخشد.» (همین نیکی به پدر موجب پذیرفتن توبه تو خواهد شد.) وقتی که آن مرد رفت، حضرت به اطرافیانش فرمود : «ای کاش مادرش زنده بود و به مادرش نیکی می کرد ؛ زیرا با نیکی کردن به مادر ، قبولی توبه اش نزدیک تر می بود.» (بحارالانوار، ج 74، ص 82) در روایت است که پدر و مادر بهشت و جهنم شما هستند. یعنی احترام به آنها بهشت را واجب می كند ، آزار آنها جهنم را واجب می كند. بد هم باشند احترامشان واجب است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
No image

نعمت هاي مادي

Powered by TayaCMS