دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

دستیابی به کمالات انسانی

No image
دستیابی به کمالات انسانی

روابط اجتماعي در اسلام در جايگاه محوري قرار گرفته است؛ زيرا انسان از نظر ساختار وجودي به گونه‌اي است كه بي‌ارتباط انساني، از نقص بزرگي رنج مي‌برد و هرگز به كمال بايسته و شايسته خويش نخواهد رسيد. نگاه قرآن به موضوع روابط انساني تا بدان جا اهميت دارد كه رهايي از خسران و زيان ابدي كه دامنگير همه بشريت است، جز بدان تحقق پذير نيست، به گونه‌اي كه تنها گليم خويش از آب بر كشيدن نمي‌تواند زيان ابدي را از انسان بردارد، بلكه مي‌بايست افزون بر گليم خويش، در انديشه گليم ديگران بود و دستگير و راهنماي آنان شد.

كمال انسانی در گرو مسئوليت اجتماعی

برخلاف همه اديان و مذاهب، اسلام ديني با محوريت همگرايي اجتماعي است؛ به گونه‌اي كه دستيابي به كمالات انساني، تنها با محوريت اجتماع انساني تحقق مي‌يابد و اينگونه نيست كه انسان بتواند برپايه خودبيني و خودمحوري به كمالات بايسته و شايسته برسد. از اين رو عرفان اسلامي، عرفان اجتماعي است؛ چرا كه شناخت خداوند و خدايي شدن تنها از مسير خلق مي‌گذرد و انسان در مسير عرفان و شناخت و تزكيه، در ارتباط با خلق عمل مي‌كند تا به موفقيت برسد. بر همين اساس هرگونه گوشه‌نشيني به‌عنوان سلوكي غير اسلامي مطرح مي‌شود و دير و خرابه نشيني مذموم و ناپسند شمرده شده و چله نشيني، در اعتكاف مساجد و در ميان مردم و نمازگزاران معنا مي‌يابد. خداوند در آيات بسياري از جمله در سوره عصر به اين نكته محوري در سير و سلوك خدايي گشتن، اينگونه اشاره دارد كه هر كسي در زيان و خسران است مگر آنكه به حق، ايمان داشته باشد و كار نيك انجام داده و ديگران را به حق و كار نيك دعوت و سفارش نمايد. هر چند كه عمل صالح دايره وسيع و گسترده‌اي دارد كه شامل نماز و روزه و ديگر عبادات مي‌شود، ولي اگر به خوبي توجه شود، اين معنا به دست مي‌آيد كه احسان به ديگران و خدمت به همه موجودات و آفريده‌هاي خداوندي از جمله انسان، از مهم‌ترين و اساسي‌ترين كارهاي نيك و اعمال صالحي است كه انسان مي‌تواند در مقام انسانيت انجام دهد. به عنوان نمونه خداوند در كنار نماز، مساله انفاق و پرداخت زكات را مطرح مي‌كند كه يك عمل اجتماعي و مرتبط با ديگران است؛ به اين معنا كه هر چيزي را كه از هر طريق از جمله تلاش و كار و كوشش به دست آورده مي‌شود مي‌بايست بخشي از آن را به ديگران بخشيد بي‌آنكه منتي بر آنان گذاشته شود؛ چرا كه آنان در اين دستاوردهاي شما حقي دارند كه بايد ادا شود. از نظر آموزه‌هاي وحياني قرآن، مرد و زن در كنار هم معنا مي‌يابند و به كمال مي‌رسند؛ زيرا زوجيت مبناي هستي است و اين اجتماع كوچك در حقيقت نفس واحد و يگانه‌اي را شكل مي‌دهند (نساء، آيه 1 و آيات ديگر). بنابراين، كمال نفس به همراهي زن و شوهر و تحقق زوجيت واقعي است و هيچ يك از مرد و زن نمي‌تواند به تنهايي به كمال بايسته و شايسته خويش برسد؛ زوجيت بنياد هر اجتماعي است و از آن جا اجتماعات بزرگ‌تري از خانواده، ملت و جامعه بشري شكل مي‌گيرد.

ارتباط ايمان واقعی با مسئوليت‌های اجتماعی

خداوند در آيه 177 سوره بقره مي‌فرمايد: «نيكي آن نيست كه روي خود، به جانب مشرق و مغرب كنيد؛ بلكه نيكوكار كسي است كه به خداوند و روز بازپسين و فرشتگان و كتاب خدا و پيامبران ايمان آورد و مال خود را با آنكه دوستش دارد، به خويشاوندان و يتيمان و درماندگان و مسافران و گدايان و در بند ماندگان ببخشد و نماز بگزارد و زكات بدهد و اينان چون عهدي مي‌بندند بدان وفا مي‌كنند و در بينوايي و بيماري و به هنگام جنگ، صابرند.» در اين آيه به درستي رابطه ايمان واقعي با فعاليت‌ها و مسئوليت‌هاي اجتماعي بيان شده و عبادات فردي در كنار عبادات اجتماعي معنا و مفهوم مي‌يابد. از اين رو اميرمومنان علي (ع) مي‌فرمايد: اساس ايمان، همان احسان به مردم است (غرر الحكم، ج4، ص52). امام صادق (ع) نيز در تفسير ايمان خالص و واقعي مي‌فرمايد: نيكي به برادران ديني و تلاش و جديت براي رفع مشكلات آنان در تمام زمينه‌ها و در هر شرايط، برخاسته از ايمان خالص است (بحار الانوار، ج71، ص 317). پيامبر (ص) نيز در تبيين همين معنا و نگرش وحياني قرآن، اسلام و نه ايمان را در گرو خدمت به خلق مي‌داند؛ به اين معنا كه اسلام به عنوان دين فطرت همانند عقل سالم، حكم مي‌كند كه كمال را مي‌بايست در خدمت به آفريده‌هاي الهي ديد و براي خودسازي و تزكيه بايد از مسير خدمت به آفريده‌ها عبور كرد نه در گوشه‌نشيني و رهبانيت. از اين رو مي‌فرمايد: مسلماني غير از خدمت به برادران مسلم و اهتمام در رفع مشكلات آنان نيست (اصول كافي، ج2، ص167، بحارالانوار، ج71، ص337). در روايتي ديگر آمده است: بهترين مردم سودمندترين ايشان به مردمان است. اين بدان معناست كه معيار در خوب و بد را مي‌بايست در نفع و ضرر فرد به ديگران ديد نه در گوشه‌نشيني و رياضت كشي. بنابراين، انسانيت انسان در گرو مسئوليت‌هاي اجتماعي اوست. از ديگر مفاهيم در اين حوزه مي‌توان به مواسات اشاره كرد. پيامبر گرامي (ص) مي‌فرمايد: بلند مرتبه‌تر در نزد خداوند نيكوترين در مواسات و كمك رساني و پشتيباني از ديگران است (بحارالانوار، ج71، ص341). كلام را با روايتي از پيامبر اكرم (ص) به پايان مي‌بريم، حضرت مي‌فرمايند: «منْ اراد انْ تُسْتجاب دعْوتُهُ و انْ تُكْشف كُرْبتُهُ، فلْيفرِّجْ عنْ مُعْسِرٍ»؛ هر كس مي‌خواهد دعايش مستجاب و غمش از بين برود، بايد گره از كار گرفتارى باز كند(مسند ابن حنبل، ج ۲، ص ۲۴۸، ح ۴۷۴۹). اين روايت جز اين نيست كه بازگو‌كننده اهميت خدمت كردن به خلق است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

انسان‌های بی‌چشم و رو

انسان‌های بی‌چشم و رو

گربه تا زمانی که گرسنه است، دور و بر صاحبش می‌گردد‌، به چشم و دست او می‌نگرد و میومیوکنان خواهان لقمه‌ای است؛
No image

جایگاه رفیع مومن در روز قیامت

در این بخش متن سخنرانی با عنوان جایگاه رفیع مومن در روز قیامت در موضوع دنیا و آخرت آورده شده است.
No image

ویژگی های انسان های پاک سیرت

متن سخنرانی ویژگی های انسان های پاک سیرت در موضوع ویژگی های ایمان و مؤمن در این بخش قرار دارد.
مفهوم صبر و تَصَبُّر در کلام امام باقر(ع)

مفهوم صبر و تَصَبُّر در کلام امام باقر(ع)

انجام واجبات و ترک محرمات، حرکت در مسیر رستگاری و سرافرازی است.
Powered by TayaCMS