دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راز امکان عقلی و محدودیت های منطقی زبان

شاخصه زبان عرفانی ، گذر از امکان عقلی و محدودیت های منطقی زبان است. در زبان صوفیانه ، متعلق شناخت عارفان از طریق زبان با علم و عقل تمایز می یابد. مولوی سخن خود را طوری ورای عقل و ذهن می داند. دکتر حمیدرضا سلیمانیان ، روز 29 آبان امسال در سخنرانی خود با عنوان زبان عرفانی در تاملات فلسفی و زبان شناسی با نگاه به مولانا در کنگره تحقیقات و نقد ادبی در آثار مولانا، ضمن بیان مطلب بالا گفت: در قرن بیستم بررسی و تحلیل فلسفی زبان رونق یافته و رویکردهای معرفت شناسانه و هستی شناسانه زیادی به آن شده است...
No image
راز امکان عقلی و محدودیت های منطقی زبان
راز امکان عقلی و محدودیت های منطقی زبان شاخصه زبان عرفانی ، گذر از امکان عقلی و محدودیت های منطقی زبان است. در زبان صوفیانه ، متعلق شناخت عارفان از طریق زبان با علم و عقل تمایز می یابد. مولوی سخن خود را طوری ورای عقل و ذهن می داند. دکتر حمیدرضا سلیمانیان ، روز 29 آبان امسال در سخنرانی خود با عنوان زبان عرفانی در تاملات فلسفی و زبان شناسی با نگاه به مولانا در کنگره تحقیقات و نقد ادبی در آثار مولانا، ضمن بیان مطلب بالا گفت: در قرن بیستم بررسی و تحلیل فلسفی زبان رونق یافته و رویکردهای معرفت شناسانه و هستی شناسانه زیادی به آن شده است. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه افزود: جهان های ذهنی ما و عوامل فکری منطوی در هر یک از آنان متنوع اند و مناسبات و روابط و عبارات هر جهان ذهنی با جهان دیگر متفاوت است. وی اذعان کرد: ویتگنشتاین با نظریه "بازی های زبانی" به دنبال بیان تاکید بر ارتباط زبان با محیط حامل خود است. با این قاعده ویتگنشتاین در تحلیل زبان ، زبان عرفانی در بستر خود دارای عالمی مخصوص با اجزای مربوط به خود است. تجربه جهان از طریق حواس باطنی ، جهان درونی عارف را شکل می دهد، ادراک جهان ابتدا از طریق حواس پنج گانه و سپس جمع بندی و تجزیه داده هاست. برای عارف حس ، امری نازل است و در حوزه قلمرو و شهود تمایزهای ماهوی مطرح نیستند. حمیدرضا سلیمانیان اظهار کرد: شاخصه زبان عرفانی ، گذر از امکان عقلی و محدودیت های منطقی زبان است. در زبان صوفیانه ، متعلق شناخت عارفان از طریق زبان با علم و عقل تمایز می یابد. مولوی سخن خود را طوری ورای عقل و ذهن می داند. تجربه عرفانی غیرمنطقی و شخصی و عطاکردنی است. این محقق با اشاره به این که عارف براساس پیامبر درونی خود تصمیم می گیرد، گفت: عارف برخورد عاطفی با هستی می کند. در صورتی که علم با روش و نشانه های ارجاعی و دلالت های خود، محتوای عاطفی ندارد، ولی زبان عرفانی محتوای عاطفی و حبی دارد. عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه افزود: تجربه عرفانی در اکنون زندگی می کند و به ساختارهای ذهنی منجمد تاریخی اعتنایی نمی کند. در لحظه حال زیستن و گذر از ماضی و مستقبل ، گذر از هشیاری است و این همان فرزند تجربه عارف است. "سلیمانیان" زبان را مجموعه ای از نشانه ها خواند و گفت : پایداری رابطه دال ها و مدلول ها ثابت نیستند و در وضعیت های مختلف ، تحول پیدا می کنند و مدلول ها نیز سیلان دارند. زبان طبیعی بیان تجربه های عرفی است ، ولی ساختار زبان طبیعی توان احصای محتوای تجربه عرفانی را ندارد و لفظ نارساست. زبان در عرفان بی قرار است. کنگره تحقیقات و نقد ادبی در آثار مولانا اواخر آبان ماه به همت دانشگاه علامه طباطبایی و انجمن حکمت و فلسفه ایران در تالار شهید عضدی دانشکده ادبیات و زبان های خارجه دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.
روزنامه جام جم

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

No image

رابطه ایمان و عمل صالح

در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

آثار استغفار و توبه

No image

معنا و مفهوم ایمان از دیدگاه علامه طباطبایی ره

موضوع نوشتار حاضر بررسی ایمان از نگاه مرحوم علامه طباطبایی (ره) می باشد. علامه طباطبایی ، با رویکرد قرآنی ، ایمان را فعلی قلبی و اعتمادی امیدوارانه و متوکلانه به امری قدسی می داند که لوازم عملی به همراه دارد. گرچه از نگاه وی عمل خارج از ایمان است اما پیوندی گسست ناپذیر میان ایمان و عمل صالح وجود دارد؛ وی معتقد است که متعلق ایمان دینی امری عینی ، واقعی و متعالی است و با توجه به ویژگی های ایمان ، عالی ترین...
نامه امام زمان به شیخ مفید

نامه امام زمان به شیخ مفید

در کتاب «احتجاج» از شیخ موثق ابوعمر عامرى رحمة الله علیه روایت مى‌کند که گفت: ابن ابى غانم قزوینى و جماعتى از شیعیان درباره فرزند امام حسن عسکرى علیه السلام گفتگو نمودند. ابن ابى غانم مىگفت: حضرت رحلت فرمود و اولادى نداشت.....
Powered by TayaCMS