دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (14)

سکوت و بی‎تفاوتی در مقابل زیر پا نهادن ارزش­های دینی و انسانی با فرهنگ اسلامی سازگار نیست؛ چون در تعالیم دین و متون روایی بر حفظ موازین شرع، بسیار تأکید شده است. در حقیقت روحیه‎ی دینی با غیرت پیوند خورده و بی‎غیرتی، مساوی با ضعف اعتقادات دینی یا بی‎دینی است.
No image
راهنمای خانواده در پیشگیری از انحرافات (14)

وظایف پیشگیرانه والدین نسبت به جامعه

ریشه­ های اولیه برخی از انحرافات و جرائم جنسی را می­ بایست در عدم رعایت قوانین و مقررات فقهی و حقوقی طراحی شده از سوی شرع مقدس اسلام در روابط اجتماعی زنان و مردان دانست. با نگاهی به ضوابط و توصیه­های موجود در اندیشه و متون اسلامی می­توان یافت که اسلام با آینده­نگری هوشمندانه­ای از طریق الزام پیروان خویش به دستورات سعادت بخش خانوادگی و اجتماعی، تمامی پرتگاههای منجر به سقوط در سراشیبیی انحرافات و جرائم جنسی را در نظام خانوادگی و اجتماعی را ترسیم کرده و حضور در آنجاها را مسدود کرده است. از این رو می­توان ادعا کرد که پناه بردن به قوانین دینی، رمز نجات از آسیبها و چالش­های جنسی جامعه خواهد بود.

از این رو براساس تعالیم قرآن مجید و احادیث ائمه معصومین (ع)، تعدادی از این توصیه­های پیشگیرانه را که موجب سلامت روانی و حفظ حریم­های خانوادگی جامعه می گردد، مرور می­کنیم.

  1. رعایت حجاب شرعی زنان در برابر مردان نامحرم که شامل پوشش تمام بدن به جزء صورت و دست­ها تا مچ می­شود. البته این حداقل پوشش واجب است و رعایت پوشش کامل به عنوان امری راجح و در شرایط خاص، به عنوان واجب نیز مطرح می باشد. ( سوره نور/ 31 - وسائل الشیعه؛ ج 14، ص 146).

    البته چه بسا در برخی مواقع لازم است که زنان در مقابل تعدادی از بستگان محرم نیز مراعات پوشش را بنمایند.

    همچنین لازم به ذکراست که رعایت وقار و حیاء در پوشش و انتخاب لباس مناسب علاوه برزنان، بر مردان هم ضروری است.

  2. زنان می­بایست زیور آلات (دستبند، النگو، گردن بند، انگشتر و ...) خود را در برابر نامحرمان مخفی نمایند.
  3. آرایش زن برای مردان نامحرم ممنوع می­باشد.(وسائل الشیعه؛ ج 14، ص 155) اگرچه ممکن است برخی زنان آرایش کردن را به عنوان تنوع و تفریح بحساب آورند اما این کارها از دیدگاه مردان نشانه بی مبالاتی دینی و وجود کمبودهای عاطفی و خود نمایی برای ربودن قلب دیگران است.
  4. زنان می­بایست به هنگام راه رفتن حجب و حیا ء را رعایت کنند.

    راه رفتن در معابر عمومی و یا در مجالس و میهمانیها چنانچه همراه با حرکات زاید و رفتارهای تحریک کننده جنسی باشد، از دیدگاه برخی مردان بمنزله مجوز ارتباط و حضور در حریم خصوصی وی تلقی شده و چه بسا نتایج مخربی برای آن زن داشته باشد.

  5. زنان درهنگام سخن گفتن با نامحرمان، متانت خود را حفظ کرده واز سخنان یا لحن وسوسه­انگیز خودداری کنند. « فلا تخضعن بالقول فیطمع الّذى فى قلبه مرضٌ و قلن قولاً معروفاً» [الاحزاب / 32] : به گونه‏اى هوس‏انگیز(با مردان نامحرم) سخن نگویید تا افراد بیماردل در شما طمع نکنند، و به شیوه­اى شایسته و معمولى سخن بگویید.

    گاه جنایتهاى بزرگ از یک سخن وسوسه­انگیز و لبخند معنادار و ارتباط نابجا شروع شده است. پرونده‏هاى فراوانى در دادگاهها و محاکم قضایی وجود دارد که عشوه­گرى یا طنّازى یک زن عامل ارتباط نامشروع گشته و سرانجام منجر به یک ماجرای جنایی و قتل شده است.

  6. ورود زنان به برخی مشاغل یا موقعیت­های اجتماعی که مستلزم ارتباط زیاد با نامحرم است، ممنوع یا مکروه است. ( وسائل الشیعه ؛ ج 14 :162)
  7. خروج زن از خانه مشروط به اجازه شوهر است.( همان ؛ ج 14: 112 و 125 )
  8. زنان سخن گفتن با نامحرمان را کوتاه کرده و در موارد لزوم، به اندازه ضرورت اکتفاء کنند. ( وسائل الشیعه ؛ ج 14 : 143). صحبت و گفتگوی الکترونیکی از طریق اینترنت( چت) با نامحرمان و رد و بدل کردن واژه ها و کلمات تحریک آمیز بسیار فریبکارانه و گمراه گننده است. چه بسا دوستی ها و علاقه های دروغینی که از طریق گفتگوهای اینترنتی (چت) ایجاد شده و پس از قول وقرار های بیرونی و حضوری، مقدمات آسیب های متعددی پی ریزی می شود. از این رو والدین محترم هرنوع ارتباط و دوستی اینگونه ای را باید زیر نظر داشته و هدایت کنند.
  9. خلوت گزینی با نامحرمان ممنوع است (همان؛ ج 14 : 133 و ج 13: 280)؛

    در بسیاری از مواقع ، پس از حضور دو فرد نامحرم در یک خانه یا مکان خلوت دیگر با هر بهانه و انگیزه­ای ، چه بسا نفر سوم در بین آندو شیطان باشد که در این صورت وجود هر اتفاق ناگواری بعید نمی­باشد. بهترین راه در چنین وضعیتی ترک کردن آن جلسه و مکان دو نفری و خلوت خواهد بود.

  10. ورود مرد نامحرم به خانه زن بدون اجازه سرپرست خانواده ممنوع است.(همان؛ ج 14، ص 157)

    توجه به توصیه امام علی 7در باره صفات سه­گانه زنان علت برخی از این محدویت­ها را بخوبی روشن می­کند:

    « بهترین صفات زنان، بدترین صفات مردان است. تکبر، ترس، بخیل بودن. زیرا هرگاه زن دارای تکبر باشد، در مقابل بیگانگان سرتسلیم فرود نمی آورد و هرگاه بخیل باشد از اموال خود و همسرش بخوبی محافظت می­کند و هرگاه ترسو باشد، خود را از تمام آسیهای احتمالی رهایی می­بخشد.»

    عدم فرق نهادن بین شجاعت و حماقت و بین تواضع و تکبرو بین خوشرفتاری و سبکسری از سوی برخی دختران و زنان موجب شده است تا عده­ای از آنان ناخواسته در گرداب و بحران­های بی آبرویی و بی­عفتی واقع شده وازاین رهگذر هزینه­های سنگین اجتماعی و خانوادگی را پرداخت کنند.

  11. نگاه شهوت آلود وبا قصد لذت جنسی به نامحرم ممنوع و گناه است (وسائل الشیعه­؛ ج 14: 138 – 141)؛ زیرا نگاه بمنزله تیری از تیرهای سهمگین شیطان است که برجان و دل نگاه­کننده نشسته و او را به وادی سقوط اخلاقی می­کشاند. بدیهی است تماشای عکس­ها و فیلم­های مستهجن زنان و دختران در شبکه­های ماهواره­ای، سایتهای اینترنتی و تلفن­های همراه، برای همگان بویژه جوان و نوجوان، شراره­های آتش وهیجان گناه­آلود آنان را افزوده وموجب انحرافات متعدد می­گردد.
  12. نگاه کردن به نامحرم حتی با داشتن حجاب مکروه است.(همان ج 14 : 145 )
  13. هنگام رویارویی با مرد یا زن نامحرم چشمان خود را فروافکنیم.زیرا درخواستهای قلبی ناروا بدنبال نگاههای ناروا ایجاد می­شود.
    • زدست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد.
  14. سلام کردن مردان بر زنان نامحرم به ویژه زنان جوان، و دعوت مرد از زن نامحرم برای هم غذا شدن مکروه است.(وسائل الشیعه؛ ج 14: 173– 174)

    این گونه توصیه­ها نشان می­دهد که اسلام علاوه برنفی ارتباطات فیزیکی، دیداری وگفتاری با نامحرمان، ارتباط و تعامل عاطفی بین زنان و مردان نامحرم را ناپسند

    می­شمارد و خواهان محدود شدن ارضای نیازها­ی عاطفی زن و مرد در کانون خانواده است.

  15. اختلاط زنان و مردان در اماکن عمومی مکروه است.(همان ؛ ج 14 : 174 )
  16. هر گونه تماس فیزیکی با نامحرم(حتی پسر بچه­ها و دختر بچه­ها)؛ همچون دست دادن، در آغوش کشیدن و بوسیدن نهی شده است.(همان؛ ج 14 :170)
  17. مردان می­بایست جهت حفظ حریم عفاف، غیرت­ورزی مناسب داشته باشند (همان؛ ج 14: 107– 109). علامه طباطبایی(ره) با توجه به برخی از روایات در این زمینه می‎فرمایند:

غیرت یکی ازاخلاق حمیده وملکات فاضله است و آن عبارت است از: دگرگونی حالت انسان از حالت عادی واعتدال، به طوری که انسان را برای دفاع و انتقام از کسی که به یکی از مقدساتش اعم از دین، ناموس و یا جاه و امثال آن تجاوز کرده، از جای خود حرکت می­دهد. غیرت یکی از امور فطری است و اسلام هم دینی است که براساس فطرت تشریع شد و آن مقداری که در حیات بشر لازم و ضروری است معتبر و واجب است. البته غیرت­ورزی وتعصب نابجا به شدّت نکوهش شده است.(همان؛ ج 14، ص 175)

سکوت و بی‎تفاوتی در مقابل زیر پا نهادن ارزش­های دینی و انسانی با فرهنگ اسلامی سازگار نیست؛ چون در تعالیم دین و متون روایی بر حفظ موازین شرع، بسیار تأکید شده است. در حقیقت روحیه‎ی دینی با غیرت پیوند خورده و بی‎غیرتی، مساوی با ضعف اعتقادات دینی یا بی‎دینی است.

پیامبر اکرم(صلی الله و علیه و آله)فرمودند: سوگند به ذات پاک خداوند که چند نفروارد بهشت نمی‎شوند، از جمله انسان بی­غیرت و انسان دیوّث (کسی که در ناموس‌داری وعفت بی‎تفاوت باشد).

http://kolbeparvaz.persianblog.ir

منبع:پژوهه تبلیغ

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

No image

ویژگی های خانواده موفق از نظر اسلام

از دیدگاه اسلام انسانها از لحاظ ویژگیها ، توانایی و استعدادها متفاوت از یکدیگر هستند. بر این اساس در نظر گرفتن این تفاوتها را نیز در تربیت فرزندان در خانواده دارای اهمیت می‌داند. از نمونه احادیثی که ذکر شد و هزاران شواهد معتبر دیگر می‌توان به نقش اهمیت خانواده از دیدگاه اسلام پی برد. اسلام سعادت و شقاوت فرد را تحت تاثیر خانواده چه در دوران قبل از تولد و چه بعد از تولد می‌داند.
No image

تعریف خانواده از دیدگاه اسلام

اسلام خانواده را گروهی متشکل از افراد، دارای شخصیت مدنی، حقوقی و معنوی معرفی می کند که هسته اولیه آن را ازدواج مشروع زن و مردی تشکیل می دهد و نکاح عقدی است که براساس آن رابطه زوجیت بین زن و مرد برقرار شده و در پس آن طرفین دارای وظایف و حقوق جدید می شوند. ارتباط خویشاوندی در سایه نکاح پدید می آید ؛ اعضای آن دارای روابط قانونی، اخلاقی و عاطفی می گردند.
No image

سبک زندگی در خانواده اسلامی

مفهوم «سبک زندگي» از جمله مفاهيم علوم اجتماعي و علم جامعه شناسي و مردم شناسي است که اخيراً و در دهه اخير بسيار مورد توجه عالمان علوم اجتماعي و مديران فرهنگي قرار گرفته است؛ سبک زندگي معنايي است که از به هم تنيدگي و پيوند و نظام وارگي و شبکه اي بودن عوامل متعددي که در شيوه هاي زندگي يا اقليم هاي زيستن انسان تأثير مي گذارند، به وجود آمده است.
No image

تعریف خانواده و مراحل تحول خانواده

روان شناسان برای گروههای اجتماعى، مراحل تحولى را در نظر مى گیرند که از شکل گیری تا انقضای گروه را در بر مى گیرد. خانواده نیز مراحل متعددی را در گذر زمان تجربه مى کند و مى توان هر خانواده مفروض را در یکى از این مراحل در نظر گرفت. خانواده یک واحد اجتماعى ایستا نیست، بلکه فرآیندى از تغییر مداوم است.
No image

ویژگی خانواده قرآنی (1 )

قرآن کریم با نگاه ویژه به این کانون مهم ومقدس؛توجه بشر را به تشکیل این کانون مقدس جلب می کند وبهترین الگوها را برای شناسایی خانواده برتر به جهانیان معرفی می کند.مقاله حاضر با عنوان ویژگیهای خانواده های قر آنی بعد ازبیان مقدمه ای کوتاه در مورد جایگاه واهمیتی که کانون مقدس خانواده در قرآن دارد؛نمونه ها والگوهایی که در قرآن بیان شده را معرفی کرده وبعد از آن به بیان آثار وویژگیهایی که قرآن در خانواده می گذاردپرداخته است.ودر پایان هم چند نکته را به عنوان نتیجه گیری بیان کرده است.
Powered by TayaCMS