دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

راهکارهای خودباوری در اسلام(2)

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در بستر زمان و مکان است.
راهکارهای خودباوری در اسلامʂ)
راهکارهای خودباوری در اسلام(2)
تهیه و تنظیم: جمیله مهدوی‌نیا

ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در بستر زمان و مکان است. هر چیزی طبق یک فرآیند زمانی به تدریج به وجود می‌آید و در طول زمان تغییر شکل می‌دهد و شکل و قالب‌های مختلفی به خود می‌گیرد. انسان برای رسیدن به خواست‌هایش ناچار است در برخی موارد، گذر زمان را تحمل کند تا به هدف خود برسد. یکی از راهکارهای خودباوری، صبر و استقامت است.

قرآن کریم در سوره بقره آیه 45 فرموده‌اند: در هنگام سختی‌ها و مشکلات و برای رسیدن به اهداف و خواست‌هایتان از صبر و نماز کمک بگیرید؛ زیرا این دو، بزرگ، مهم و تأثیرگذار هستند.

همه کسانی که موفقیت بزرگی داشته‌اند، برای رسیدن به این موفقیت بزرگ از قانون صبر استفاده کرده‌اند. معمولاً هر موفقیت بزرگی در ابتدا غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

دانشمند بزرگی مانند ادیسون 999 بار برای کشف برق با شکست مواجه شد؛ اما باز هم صبر کرد، وقتی از او سؤال کردند شما برای تولید لامپ 999 بار شکست خورده‌اید؟ ادیسون در پاسخ گفت: من شکست نخوردم؛ بلکه 999 راه کشف کرده‌ام که با آن لامپ تولید نمی‌شود.

اگر به داستان پرواز انسان دقت کنیم، می‌بینیم برادران رایت برای رسیدن به هدف خود از قانون صبر استفاده کردند. دو دسته و گروه هستند که هرگز شکست نمی‌خورند و هیچگاه به موفقیت هم نمی‌رسند: دسته‌ی اول مردگانند و دسته دوم کسانی هستند که دست به هیچ کاری نمی‌زنند.

بزرگان گفته‌اند: باید برای کسب تجربه مفید، صبر کرد و برای کسب بعضی از تجربه‌ها سال‌ها انتظار نیاز است تا آنچه راکه می‌خواهی به دست آوری. موفقیت نتیجه‌ی انجام کارهای شجاعانه است؛ اما گاهی اوقات هم بهترین کار، انجام ندادن کاری است. نتیجه می‌گیریم کلید همه کارها صبر است.

باید دانست جوجه را با صبر کردن از تخم‌مرغ به دست می‌آورند نه با شکستن تخم‌مرغ.

ـ کم حرف زدن و بیشتر گوش دادن از دیگر راهکارهای خودباوری است.

وقتی کسی حرف می‌زند، چیزی را می‌گوید که قبلاً‌می‌دانسته؛ ولی وقتی گوش می‌دهد، چیزی را یاد می‌گیرد که قبلاً نمی‌دانسته است و گوش کردن باعث دانایی و آگاهی بیشتر می‌شود و آگاهی بیشتر باعث اعتماد به نفس می‌شود.

ـ تلقین یکی دیگر از عوامل خودباوری است.

افراد سست و کم اراده در انجام کارها از واژه‌ (نمی‌توانم) و غیرممکن است زیاد استفاده می‌کنند در حالی که اگر راه (نمی‌توانم) را به ذهن خود ببندند، دریچه روشنایی (می‌توانم) را به روی خود می‌گشایند و حتماً هم موفق می‌شوند. حضرت علی(ع) فرموده‌اند: فال نیک بزن تا راه برای رفع مشکلات باز شود. فال نیک همان امید به موفقیت و گشایش و چشم دوختن به افق‌های روشن زندگی است.

مقاله

نویسنده جمیله مهدوی‌نیا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS