27 بهمن 1395, 7:12
زهرا اجلال
بعضی از اعمال نیک اثر گناهان را هم در دنیا محو می کند و هم در آخرت، مانند اسلام آوردن و توبه و نیز بعضی از کارهای نیک است که اثر بعضی از گناهان را از بین می برد مانند نمازهای واجب که باعث محو سیئات می گردد و نیز مانند اجتناب از گناهان کبیره که موجب آمرزش گناهان کوچک می شود.
در آیات قرآن کریم و روایات معصومین (ع)، امور و عوامل مختلفی ذکر شده اند که موجب آمرزش گناهان و محو اثر آنها می شوند. برخی از این عوامل در تحت اختیار و اراده شخص می باشند و برخی نیز از تحت اراده او خارج بوده و غیر اختیاری می باشند.شکی نیست که اجمالاً کارهای شایسته و ناشایست (حسنات و سیئات) روی یکدیگر اثر متقابل دارند، و ما حتی نمونههای این موضوع را در زندگی روزمره خود می یابیم، گاه می شود که انسان سالیان دراز زحمت میکشد، و با تحمل مشقت فراوان سرمایه ای می اندوزد، اما با یک ندانم کاری یا هوسبازی، یا بی مبالاتی آن را از دست می دهد. این چیزی جز نابود کردن حسنات مادی سابق نیست که در قرآن از آن تعبیر به حبط شده است.گاه به عکس، انسان مرتکب اشتباهات فراوانی می شود، و بار خسارت های سنگینی را بر اثر آنها به دوش میکشد، اما با یک عمل عاقلانه و حساب شده، و یا مجاهده شجاعانه، همه آنها را جبران می نماید.بعضی از اطاعتها و اعمال نیک هست، که اثر گناهان را هم در دنیا محو میکند و هم در آخرت، مانند اسلام آوردن و توبه. نیز بعضی از کارهای نیک است که اثر بعضی از گناهان را از بین می برد مانند نمازهای واجب که باعث محو سیئات میشود. و نیز مانند اجتناب از گناهان کبیره که موجب آمرزش گناهان کوچک می شود.اکنون به برخی از عوامل آمرزش و محو اثر گناهان که در قرآن آمده اشاره می کنیم:
1 ـ توبه واقعی و استغفار و جبران و اصلاح گذشته.
مهم ترین عامل اختیاری که موجب آمرزش گناهان و محو اثر آنها در دنیا و آخرت می شود، توبه به معنای رجوع و بازگشت از گناه است و هر گناهی که از آن توبه شود (توبه ای کامل و همراه با شرایط توبه)، آمرزیده می شود.قرآن کریم در آیات متعددی مردم را به توبه و رجوع از گناه و بازگشت به درگاه الهی تشویق و ترغیب کرده و آن را واجب شمرده است. همگی به سوی خدا باز گردید ای مومنان تا رستگار شوید (نور،31) .در این آیه در کنار بیان ثمره مهم توبه که رستگاری ابدی است؛ فرمان صریح وجوبی بر انجام توبه داده است.ای کسانی که ایمان آوردهاید! به سوی خدا توبه کنید! توبه ای خالص. امید است پروردگارتان گناهانتان را ببخشد و شما را در باغ هایی از بهشت که نهرها از زیر درختانش جاری است، وارد کند (نحریم، 8) .این آیه صریحاً به صورت امر وجوبی بر همه مومنان توبه خالصانه را واجب و لازم شمرده است و قرآن کریم می فرماید که خداوند توبه بندگانش را می پذیرد: آیا نمی دانستند که فقط خداوند توبه را از بندگانش میپذیرد و صدقات را می گیرد و خداوند توبه پذیر مهربان است؟» (توبه، 104). بگو ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد، به درستی که خداوند بخشنده مهربان است. و به درگاه پروردگارتان باز گردید و در برابر او تسلیم شوید، پیش از آنکه عذاب به سراغ شما آید، سپس از سوی هیچ کس یاری نشوید (زمر، 53) (بقره، 160).البته توبه کتمان حق، بیان کردن آن و توبه ترک نماز، قضای آن و توبه تلفکردن مال مردم، پرداخت آن است.
2 ـ ترک گناهان کبیره سبب بخشایش سایر گناهان است.
3 ـ انجام دادن کارهای نیک.
به چند نمونه از این کارهای نیک اشاره می کنیم:
الف) دادن قرض الحسنه
خداوند در قرآن کریم می فرماید: اگر به خداوند قرض الحسنه دهید آن را برای شما مضاعف می کند و شما را می آمرزد (تغابن- 17)
ب) صلوات فرستادن بر محمد و آل او
امام رضا (ع) فرمودند: هر که نمی تواند کاری کند که به سبب آن گناهانش زدوده شود، بر محمد و آل او بسیار درود فرستد، زیرا که آن گناهان را ریشه کن می کند.
ج) خوش اخلاقی
امام صادق (ع) میفرماید: همانا خوش خویی گناه را می گدازد، همچنان که آفتاب یخ را و بدخویی کردار را تباه می سازد، همچنان که سرکه عسل را.پیامبر خدا (ص) نیز میفرماید: چهار چیز است که هرکس داشته باشد، اگر سر تا پا غرق گناه باشد، خداوند آن گناهان را به حسنه و نیکی تبدیل می کند: راستی، شرم، خوشخویی و سپاسگزاری.
4 ـ نماز جماعت
در حدیث میخوانیم: شخصی پس از نماز، خدمت پیامبر(ص) رسید و گفت: من خلافکارم! مرا حدّ زده و تنبیه کنید! حضرت فرمود: چون در نماز جماعت شرکت کردهای خدا تو را میبخشد؛ (البته حساب مردم جداست).
5 ـ پاک کردن مال از حرام
از امام صادق (ع) سوال شد: شخصی از راه طاغوت دارایی و درآمدی را به دست آورده و به فقرا کمک میکند و آیه «انّ الحَسَنات یُذهِبنَ السیّئات» (هود، 114) را دستاویز قرار میدهد. حضرت فرمود: «انّ الخطیئه لا تكفر الخطیئه» (تفسیر نور، ج 5، ص 391، به نقل از تفسیر کنز الدقائق)؛ با گناه نمیتوان گناهی را پوشاند. آنچه را به دست آورده، مال حرام است و تصرّف در مال حرام- به هر شکل- حرام است.
6 ـ گذشت از خطاهای مردم
قرآن ابتدا میفرماید: «وَلْیَعْفُوا وَلْیَصْفَحُوا». سپس میفرماید: «أَلَا تُحِبُّونَ أَن یَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ» (نور، 22). مردم باید از خطای یکدیگر بگذرند، کدورتها را کنار بزنند، آیا دوست ندارید که خداوند شما را ببخشاید؟»
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان