دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله نوری همدانی؛ خود کم‌بینی و خودباختگی از ویژگی‌های حکومت استبدادی پهلوی بود.

No image
آیت الله نوری همدانی؛ خود کم‌بینی و خودباختگی از ویژگی‌های حکومت استبدادی پهلوی بود. آیت‌الله نوری همدانی:
خود کم‌بینی و خودباختگی از ویژگی‌های حکومت استبدادی پهلوی بود.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در دیدار جمعی از دانشجویان تربیت معلم شهید مدنی گفت: امریکایی‌ها به دلیل کوتاهی دستشان از منافع مسلمانان، به قرآن بی‌ احترامی می‌کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید صبح دیروز در دیدار جمعی از دانشجویان تربیت معلم شهید مدنی و گروهی از فرهنگیان سراسر کشور گفت: وقتی نظامیان امریکا قرآن را به گلوله می بندند، دلیل کارشان این است که این‌ها قبلاً مال و ثروت و دارایی‌های ما را غارت می‌کردند؛ ولی با وجود انقلاب اسلامی و موجی که انقلاب ایجاد کرد، دست استکبار از این منافع کوتاه شد.
وی در ادامه به حفظ انقلاب تأکید کرد و گفت: این‌که امام راحل فرمودند، «نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد» به این دلیل بود که آنان از درک ارزش انقلاب بی‌خبرند و نمی‌دانند که این انقلاب چگونه به وجود آمده است.
این مرجع تقلید، ارزشمندی علم را در اسلام به همراه ایمان دانست و افزود: علم به انسان قدرت می‌دهد و در اسلام علم، فرهنگ و اخلاق سکولار نداریم.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در ادامه گفت: عالِمی که ایمانش ضعیف و حریص باشد، مانند دزدی است که شبانه با چراغ به دزدی می‌رود و کالاهای بهتر را می‌برد.
این استاد خارج فقه حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: علم باید با تفکر همراه باشد و کسب علم باید با تفکر و تحقیق و پژوهش و دقت همراه باشد و اگر علم با تفکر همراه باشد به نوآوری و شکوفایی دست پیدا می‌کنید.
این استاد سطح عالی حوزه اظهار داشت: حکومت قبل از انقلاب زیر سلطه استکبار در نهایت خودکم‌بینی و خودباختگی به وجود آمده بود، به گونه‌ای که زن‌های محجبه، طلاب و متدینین را مرتجع می‌خواندند.
این مرجع تقلید گفت: ما باید تاریخ گذشته را مطالعه کنیم و بدانیم که حاکمان چه ظلم و ستم‌هایی را انجام داده‌اند و مردم چگونه انقلاب کردند و دستاوردهای انقلاب چه بوده است.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی در پایان سخنانش، به مقام زن در اسلام اشاره کرد و گفت: در زمان قبل از انقلاب برای بدبین کردن زن‌ها نسبت به اسلام می‌گفتند که اسلام به زن‌ها اهمیت نمی دهد، در حالی که ارزش هر فردی در اسلام به ایمان و تقوا و عمل صالح است.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS