دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

بهترين ذكر برای دوری از گناه

No image
بهترين ذكر برای دوری از گناه

يكي از افضل‌ترين اعمالي كه در ماه رمضان به آن سفارش شده است، دوري از محرمات است؛ در اين مقاله بر آن شده‌ايم مسير انحراف و متمايل شدن به گناه و محرمات را بيشتر بشناسيم. تا به حال توجه كرده‌ايد در هر كار خوبي كه مي‌خواهيم انجام دهيم، شيطان با هزاران ترفند نمي‌گذارد ما آن كار را انجام دهيم، از امور دنيايي بگيريد تا اخروی؛ و البته اين را هم بايد گفت كه اين امر عادي است چرا كه او دشمن قسم‌خورده ما انسان‌ها است؛ در حقيقت، شيطان دشمن شماست، شما [نيز] او را دشمن‌گيريد. (فاطر، 6) شيطان را مپرستيد، زيرا وى دشمن آشكار شماست(يس، 60). در حقيقت شيطان براى شما دشمنى آشكار است(اعراف، 22). نكته اين جاست كه بايد دشمن بودن شيطان را حقيقتاً باور كنيم و او را به راستي دشمن خودمان بدانيم. وقتي اين نگاه و ديدگاه نسبت به شيطان براي ما مسجل شود، افكاري را كه بر قلب ما وارد مي‌شود، حق نمي‌بينيم چرا كه مي‌دانيم اينها پيام‌هاي دشمن است و او مي‌خواهد ما را به راه خودش بكشاند نه راه حقيقت... نكته ديگر اينكه قوت كار شيطان و تبحر خاص او در انحراف انسان از راه معصيت و از طريق نفس امّاره است؛ چنانچه در بيان قرآن كريم آنچه انسان‌ها را به بدي وامي‌دارد، «نفس اماره» و هواها و هوس‌ها در وجود انسان است و شيطان هم براي فريب بشر از طريق همين نفس وارد مي‌شود؛ مسير معصيت و بدي‌ها... يادمان باشد تا آمادگي دروني در انسان به سوي گناه نباشد، از شيطان كاري ساخته نيست. اين حقيقتي است كه در آيات متعدد قرآن به آن اشاره شده و منشأ گناهان و انحرافات در انسان‌ها را نفس اماره و هواهاي نفساني آنها برشمرده است. در سوره يوسف، آیه 53، آمده است: هرگز نفس خويش را تبرئه نمي‌كنم؛ نفس، بسيار انسان را به بدي‌ها فرمان مي‌دهد، مگر اينكه لطف و رحمتي از جانب خداوند، نصيب انسان شود. همچنين آياتي ديگر از پيروي هواي نفس نهي مي‌كند: «هرگز متابعت هوا مكن كه تو را از راه خدا گمراه مي‌كند(ص، آيه 26). اما كسي كه بترسد از مقام پروردگار خويش، و باز دارد نفس را از پرستش هوا، بهشت، جايگاه او خواهد بود (نازعات، آيه 40 ـ 41). ما انسان را آفريده‌ايم و مى‌دانيم كه نفس او چه وسوسه‌اى به او مى‌كند، و ما از شاهرگ به او نزديك تريم(ق، آيه 16). اصولاً از ديدگاه قرآن بزرگ‌ترين خطري كه انسان را تهديد مي‌كند، نفس اماره است، تا آن جا كه ممكن است انسان آن را معبود و خداي خود قرار دهد. «آيا ديدي كسي كه معبود خود را هوي و هوس خويش قرار داده بود» (جاثيه، آيه 23). امام علي(ع) در اين باره فرمود: «نفس، بسيار انسان را به بدي فرمان مي‌دهد، پس كسي كه به او اعتماد كند، به او خيانت مي‌كند، و كسي كه به او اتكا كند، او را هلاك مي‌كند.» (محمد محمدي ري شهري، ميزان الحكمه، ج 10، ص 130)

شيطان فقط وسوسه مي‌كند

قرآن كريم تصريح مي‌كندكه قلمرو نفوذ شيطان در انسان فقط در حد وسوسه و جلوه دادن و زينت دادن خيالي يك امر باطل است كه با عناوين وسوسه، تزيين شده است. او هيچ‌ گونه اكراه و اجبارى بر انسان ندارد. اين حقيقت را قرآن كريم از زبان شيطان چنين نقل مى‌كند: «شيطان در قيامت خطاب به گمراهان مى ‌گويد: در دنيا هيچ گونه قدرت و تسلطى بر شما نداشتم جز اينكه شما را به سوى باطل فرا خواندم و اجابت كرديد. پس مرا بر گمراهى خويش ملامت نكنيد، بلكه خود سزاوار سرزنش هستيد»(ابراهيم، آيه 22). نكته قابل توجه اين است كه شمّه شيطان در شناخت معصيت و فريب و وسوسه انسان از اين راه بسيار قوي است، صحنه معصيت كه ايجاد مي‌شود او چنان دست و پا مي‌زند و تلاش مي‌كند كه آدمي را وارد معصيت كند. خيلي اوقات انسان در موقعيت و صحنه معصيت، خودش به دست خویشتن خود را بيچاره مي‌كند و به همين دليل است كه به ما گفته شده وقتي ديديد كه از هر نظر تحت فشار و سلطه شيطان و حمله شياطين قرار گرفتيد ذكر لاحول و لاقوة الا بالله العلي العظيم را زياد بگوييد و بعد كه آرامش پيدا كرديد صلوات بفرستيد كه نورانيت وارد قلبتان شود. بله در موقعيت گناه و معصيت و وسوسه‌ها بلافاصله بايد به خدا پناه ببريم (اعراف، 201). اهل تقوا هرگاه شيطاني به سراغ آنها مي‌آيد، بر گرد آنها مي‌چرخد و القائاتي را به ایشان وارد مي‌كند يك دفعه به ياد خدا مي‌افتند. گاهي طي شدن اين حالت و شرايط براي انسان زمان اندکی طول مي‌كشد كه انسان با بحراني مواجه مي‌شود و طي مي‌كند؛ از آن موقعي كه شوري ايجاد شده و انسان با تمرين مي‌فهمد اين شور از سوی شيطان است و مي‌گويد من نمي‌خواهم با او همراه شوم و آن را كنار مي‌زند و به آرامش مي‌رسد... يادمان نرود كه مسّ شيطان به يك دفعه دو دفعه نيست، بعضاً بسيار اتفاق مي‌افتد... مهم اين است كه انسان با تمريني كه كرده است بفهمد و آن را پس بزند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS