دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

چرا جهاد با اسرائیل، لازمهٔ پیشرفت ایران است؟

No image
چرا جهاد با اسرائیل، لازمهٔ پیشرفت ایران است؟
✦ جنگ صهیونیستی_آمریکایی علیه ایران، ابعاد داخلی و خارجی دارد و ترکیبی از جنگ سخت و نرم است. هدف دشمن، بهره‌برداری از جنگ سخت برای پیروزی در جنگ نرم و توقف استقلال، هویت و پیشرفت ایران از طریق تحولات داخلی و از دست دادن توانمندی‌ها و بازوهای ایران است.
ایرانِ امروز درگیر سخت‌ترین جهاد برای حفظ هویت، استقلال و منافع خویش در منطقه است. پیروزی در این نبرد، غنائم، فرصت‌ها و منافعی فراتر از تصور به‌همراه خواهد داشت، چراکه با رفع موانع، پیشرفت و قدرتی بالاتر به ارمغان خواهد آمد.
دو مانع بزرگ پیشرفت ایران از لحاظ امنیتی، اقتصادی و سیاسی (یعنی رژیم صهیونیستی و آمریکا) با چنین جهادی دست‌شان از منطقهٔ ما کوتاه خواهد شد.
از طرفی، رقبای منطقه‌ای ایران (ترکیه و عربستان) که منافع و امنیت خود را هم‌سرنوشت با نظم آمریکایی کرده‌اند نیز فرصت آزادی و هم‌سرنوشتی با شرق را خواهند یافت. این در حالی است که هم‌اکنون نیز ملت‌های منطقه پیوند معنایی عمیقی با ایران دارند.

✦ طرح صهیونیستی_آمریکایی، حذف ایران به‌عنوان «مرکز ثقل معنایی» منطقه است. این طرح، با سیاست تضعیف توانمندی‌ها و تحدید منافع، مسیر تحقیر بازیگری، انزوا و نرمال‌سازی ایران را دنبال می‌کند، تا هژمونی نظم آمریکایی سرنوشت منطقه را به‌طور کامل در دست گیرد.
در این مصاف، آن‌که استقامت و تاب‌آوری بیشتری داشته باشد، پیروز است.
ایران می‌تواند پیروز رقابت منطقه‌ای و مسلط‌کنندهٔ چارچوب معناییِ هم‌سرنوشت با نظم جدید مقاومت باشد؛ اگر برای آن بجنگد و آن قدرت برتر و تأمین دائمی منافع را بخواهد!
تاریخ می‌گوید که تولد و تسلط نظم‌ها، حاصل پیروزی در جنگ‌ها بوده است...

✦ این جنگ در بُعد داخلی نیز پیامدهای مهمی دارد؛ ما با نوعی جدید و ارتقاءیافته از براندازی مواجه‌ایم. مزدوران و خائنان، مسلحانه علیه اهداف و منافع ایرانِ بزرگ به میدان آمده‌اند.
آنان قصد دارند ارکان قدرت کشور را نابود کنند و با ترور و جاسوسی، خود را امتداد جریان صهیونیسم در ایران معرفی می‌کنند.
اگر بتوانیم از حاکمیت صهیونیست‌ها (گرگ در لباس میش) جلوگیری کنیم، در یک جنگ، دو بُرد کرده‌ایم!
در پسا‌جنگ، کشور از ویروس براندازی داخلی تخلیه و امن خواهد شد؛ و فردای جنگ، فردای پرش تاریخی و صعود به قله است، اگر آن را بخواهیم و به الزاماتش تن دهیم!

✦ فتنه‌ها و حوادث سال‌های گذشته، آسیب‌های اجتماعی_فرهنگی متعددی بر ما وارد ساخته؛ اما خودآگاهی حاصل از این جنگ و مقاومت، در حال ترمیم این آسیب‌هاست و زمینه را برای چسبندگی و همبستگی حداکثری ملت ایران، حول عناصر هویتی_تاریخی خود، فراهم آورده است.
این خودآگاهی، ایران را در چتر پدافند فرهنگی کارآمد قرار می‌دهد و جامعه‌ای زنده و بینا می‌سازد.
جنگ تلخ است و پُرمصیبت؛ اما جهاد، شیرین است و غنائم و فرصت می‌آفریند.
جهاد، ویرایش‌گر، تحول‌آفرین و خلاقیت‌زاست.
اگر خودآگاهی ملی فراگیر و غالب شود و از افکار وارداتی فاصله بگیریم، اصلاح سیاست‌های ملی و فراملی ممکن‌تر و دست‌یافتنی‌تر خواهد شد.

✦ جنگ و مقاومت ملت ایران می‌تواند کشور را در حوزه‌های مدیریتی، حکمرانی، فناوری، امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، به‌اندازهٔ بیست تا سی سال به‌پیش براند.
حل معضلات مزمن اقتصادی (که عمدتاً گریبان اقشار آسیب‌پذیر جامعه را می‌گیرد) نیز می‌تواند محصول این جهاد ملی ایرانیان باشد؛ اگر قدر آن را بدانیم و از سختی‌ها نهراسیم.

✦ اقتدار ژئوپلیتیکی و تأمین منافع ایران در منطقه، با مقاومت ما و برقراری نظم جدید امکان‌پذیر می‌شود.
اگر پای ساخت این نظم بایستیم و از درون دچار واهمه، خستگی و فریب نشویم، این هدف دست‌یافتنی است.
و اگر از جنگ و مقاومت بهراسیم، برنامهٔ دشمن، تنزّل و تحقیر ملت ایران خواهد بود.
احیای روابط عادلانه در منطقه، بدون حضور آمریکا و ایجاد ساختار امنیت و منافع مشترک، امری ممکن است؛ به‌شرط آنکه با ذهنی دوراندیش و در قواره‌ای بزرگ، به حوادث بنگریم.
ما می‌توانیم سرنوشتی مشترک و منتفع برای همه را، در ورای این جنگ به ارمغان بیاوریم و این غنیمت را عادلانه در منطقه بگسترانیم.

✦ بذری که نهضت مقاومت، با پیوند زدن سرنوشت ملت‌ها و دولت‌های منطقه کاشت، اکنون به درختی تنومند تبدیل شده و امروز، زمان چیدن میوه‌های آن فرا رسیده است.
نباید اجازه دهیم تفکرات استعمارزده، موقعیت ممتاز ایران را تضعیف کرده و کشور را به انزوا بکشانند.
اکنون که مسیر درست طی شده و به محصول نزدیک شده‌ایم، وظیفه داریم این هزینه‌ها را با اقدامات درست و جامع، به سرمایه‌ای برای #آینده_ایران و ساخت پیشرفت و امنیت بدل کنیم.

✍️ م.ص. صادقی | ۱۳ تیر ۱۴۰۴ _ ۸ محرم‌الحرام ۱۴۴۷

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

راه درمان فحش و ناسزاگویی

راه درمان فحش و ناسزاگویی

از جمله عادات رایج در میان برخی از افراد جامعه، بر زبان آوردن الفاظ نادرست و رکیک است که از آن تعبیر به «فحش» می‌شود.
No image

روان شناسی در عصر عبور از تجدد

در دوره پست مدرن، عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی‌های بیولوژیک دارند
نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

نقش عوامل فردی و اجتماعی در امیدواری

آیا امید و انگیزه افراد برای فعالیت و پیشبرد امور خود و جامعه شان امری است فردی که تنها در ویژگی‌های روانی و شخصیتی افراد ریشه دارد یا فرهنگ و شرایط اجتماعی هم بر آن موثر است؟
نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

نماز و کارآمدی چرخش خون در مغز

عبادت‌های اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حرکات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنه‌ی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزین‌های آن در اثر انجام ورزش است.
فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.

پر بازدیدترین ها

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

فقر و بهداشت روانی از دیدگاه دین و روان شناسی

این مقاله، به پیامدهای گوناگون جسمی، فرهنگی ـ اجتماعی و روانی فقر بر بهداشت روانی می‌پردازد. فقر فرهنگی، انزوا، پرخاشگری، ضعف اخلاقی و دینی، کاهش عزت نفس، اضطراب و اختلالات روانی از جملة این آثار مخربند.
No image

نظریه‌های شناختاری و غیر شناختاری زبان دینی (قسمت دوم)

بر اساس نظریه «زبان نمادین»، هنگامی که گفته شود: «خداوند شبان من است» یا «خداوند صخره است» مسلّماً معنای حقیقی و ظاهری آنها مراد نیست، بلکه مراد از این گونه تعابیر «عنایت و پناه دادن و حفظ همراه با مصلحت اندیشی» الهی است; زیرا خداوند حقیقتاً نمی تواند چوپان یا صخره باشد، بلکه «چوپان» نماد مشیّت الهی، و «صخره» نماد پناهگاه بودن و محافظت کردن از مصایب در لحظات سخت زندگی است.33 «زبان نمادین» زبانی است که الفاظ در آن به منزله پلی هستند که ما را از معنای ظاهری و تحت اللفظی به امری ورای خود منتقل می کنند. یک عنصر مهم در اندیشه پل تیلیخ (Pule Tillich; 1886-1965)، نظریه او در باب ماهیت «نمادین» زبان دینی است. تیلیخ میان «نشانه» و «نماد» تفاوت می گذارد. نشانه...
No image

نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن

خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونه‌اى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
No image

سیماى گیاهان زراعى در قرآن کریم‌ (قسمت اول)

بیشترین یادکرد قرآن از گیاهان، به گیاهان زراعى اقتصادى اختصاص دارد، نه گیاهان صرف. به تعبیر دیگر، آنچه از اسامى نباتات به طور کلى یافته‌ام اختصاص به نباتات زراعى فراورى شده دارد که انسان آن را به واسطه کاشت و داشت به دست مى‌آورد و در راه آن کوشش مى‌کند...
No image

زبان قرآن؛ ساختار و ویژگى‌‌ها

مقاله حاضر کوششى است مختصر و ناچیز در تحلیل ساختار زبان قرآن و ترسیم و تعریف خصوصیات آن که در دو محور تقدیم مى‌گردد: محور اول گزارش برخى از نظریه‌هاى مطرح در این باب همراه با بررسى اجمالى آنها و اختیار نظریه قابل دفاع‌تر است. محور دوم تصویر ویژگى‌هایى است که مجموعه آنها هویت زبان قرآن را مى‌شناساند و مرز آن را از سایر زبانها متمایز مى‌کند...
Powered by TayaCMS