دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روحیه جهادی؛ ضامن بقا و عزت امت

در قرآن کریم آیات متعددی به فریضه الهی جهاد اشاره کرده اند که به عنوان نمونه به چند آیه شریفه اشاره می‌شود:
روحیه جهادی؛ ضامن بقا و عزت امت
روحیه جهادی؛ ضامن بقا و عزت امت
نویسنده: عارف ایرانی

در قرآن کریم آیات متعددی به فریضه الهی جهاد اشاره کرده اند که به عنوان نمونه به چند آیه شریفه اشاره می‌شود:

1- «واعدوا لهم ما استطعتم من قوه» (انفال /60): و شما ای مومنان در مقام مبارزه با آنها خود را مهیا کنید.

2- «و قاتلو فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لاتعتدوا» (بقره /190): و بجنگید در راه خدا با کسانی که با شما می‌جنگند و تعدی نکنید.

3- «اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا» (حج /39): اعلان شده یا اجازه داده شده به کسانی که مظلوم شده‌اند بجنگند.

با توجه به آیات فوق جنگ موقعی که ضرورت قانونی پیدا می‌کند، تکلیف و وظیفه ای جدی است که تخلف از آن مبارزه با مشیت خداوندی می‌باشد زیرا مشیت الهی در این است که به مظلومان اجازه داده شده با دشمنان خود جنگ و مبارزه کنند.

در آن هنگام که فرد یا گروهی به خود جرات می‌دهد که آرامش حیات را از شخص یا گروه دیگری سلب نماید و آن را در مخاطره اندازد و بر ضدّ مشیت الهی- که بقای حیات را می‌خواهد- به ناحق قیام نموده و آن را مختل سازد در حقیقت نخست خود را از حیات محروم ساخته و قیافه ضد حیات به خود می‌گیرد چنین فرد یا گروهی آگاهانه یا ناآگاهانه از حوزه مقدس حیات بیرون رفته است؛ در این صورت قصاص یا قتل در جنگ به سراغ او خواهد رفت و آن گروه متجاوز، محکوم به سرکوبی و نابود شدن است چرا که طبق حکمت و مشیت الهی این گونه افراد یا توسط گروه حق طلب و یا توسط گروه ظالم دیگری و یا توسط حوادث طبیعی سرکوب خواهند شد حال که چنین است و جنگ و پیکار با این گونه افراد و گروه‌ها و جوامع یک قانون پایدار حیات است، روا نیست که در این مورد اهمال و سستی به خرج داد.

سستی و کوتاه آمدن درباره آن افراد و دودلی در این امر، بزرگ‌ترین قانون شکنی و جنایت است که برای یک انسان آگاه به اهمیت قانون جایز نیست و نیز لازم به تذکر و اشاره است که افراد جامعه اگر مورد حمله و هجوم دشمنی بیگانه واقع شوند؛ کما بیش دچار همان مصائب و بلایایی که رویداد‌های طبیعی چون زلزله، سیل، شیوع بیماری‌های واگیر دار نظیر وبا و... می‌توانند به بار آورند می‌شوند خواه از عهده دفاع از خود برآیند که در این صورت با وجود به هدر رفتن نیروی انسانی و توان نظامی و مادی لااقل جامعه از انحطاط و فروپاشی و رفتن زیر سلطه بیگانه نجات خواهد یافت و خواه مغلوب شوند که در این صورت هم نیروی انسانی و قوای نظامی و مالی به هدر رفته و هم جامعه منحط شده و دشمنان بر آنان چیره و غالب گشته‌اند. پس با توجه به آموزه‌های قرآنی می‌توان به این نتیجه رسید که حفظ روحیه جهاد و دفاع ضامن بقا و عزت جامعه اسلامی به شمار می‌آید.

مقاله

نویسنده عارف ایرانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS