دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روحیه جهادی و انگیزه الهی لازمه تحول در علوم انسانی‌

ایجاد تغییر در علوم انسانی متعارف، که چتر خود را بر همه ابعاد و اجزای زندگی بشر گسترده است و پایه توسعه غربی شمرده می‌شود، از محورهای مهم انقلاب همه سویه فرهنگی در حیطه انقلاب اسلامی است.
روحیه جهادی و انگیزه الهی لازمه تحول در علوم انسانی‌
روحیه جهادی و انگیزه الهی لازمه تحول در علوم انسانی‌

ایجاد تغییر در علوم انسانی متعارف، که چتر خود را بر همه ابعاد و اجزای زندگی بشر گسترده است و پایه توسعه غربی شمرده می‌شود، از محورهای مهم انقلاب همه سویه فرهنگی در حیطه انقلاب اسلامی است. علوم انسانی رایج، بر پایه تعاریف و نگرش مادی و زمینی از رابطه انسان و جهان فرمول بندی شده‌اند که احاطه و یا درک روشنی از مخلوقیت، مفطوریت و مربوبیت همه ابعاد وجودی انسان و جهان ندارند و به وضوح، با رویکرد توحید محور در زمینه رابطه انسان، جهان و خداوند متعال ناهماهنگ و ناسازگارند. بارها مقام معظم رهبری تاکید داشتند که علوم انسانی در دانشگاه‌ها و حتی در حوزه‌های علمیه سراسر کشور باید متحول شود که این تحول بدون مطالبه عمومی تحقق نمی یابد و مطالبه عمومی هم باید با فرهنگ سازی صورت بگیرد.اشکال دیگر نظام آموزشی دانشگاه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری نداشتن روحیه جهادی و انگیزه الهی در تولید، تدریس و تحصیل علم است.این فرهنگ سازی نیازمند تحول در نظام اجتماعی و فرهنگی است و دست‌هایی پشت پرده از سوی بیگانگان و منافقین وجود دارد که نمی‌گذارد هیچکدام از این مراحل طی شود. جهاد علمی بیشتر ناظر بر انگیزه و دغدغه کار علمی داشتن است. این به آن معناست که شما وقتی می‌خواهید تولید علم، تدریس و یا تحصیل علم کنید، باید بر منافع خود چشم پوشی کنید و به فکر اعتلای علوم انسانی با معیار اسلامی باشید. در حقیقت این نیاز در جامعه ما احساس می‌شود ولی هنوز تبدیل به مطالبه عمومی نشده است و تجربه ثابت کرده اگر چیزی مورد مطالبه قرار نگیرد، انگیزه و دغدغه لازم را برای تولید پیدا نمی‌کند و خروجی مناسبی هم ندارد. علوم انسانی موجود، از عقلانیت خودبنیاد، دنیا زده و منقطع از وحی نشات می‌گیرد که زاییده گرایش‌های اومانیستی است. بر همین اساس، و به جهت تقابل فرهنگ انقلاب اسلامی با فرهنگ غرب، چنانچه علوم انسانی غربی در ذهن جوانان مسلمان نقش ببندد و همچون «وحی منزل» تقدیس و ستایش شود و مبدا و منشا برنامه ریزی برای کشور قرارگیرد، بحران‌های عمیق اجتماعی پدید می‌آورد و راهبردهای توسعه انقلاب اسلامی با تهدید مواجه خواهد شد. حوادثی که با عنوان «براندازی نرم»، پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به وقوع پیوست، عمدتاً ظهور و بروز همین تهدید و ناهنجاری در قالب‌های سیاسی و انتخاباتی بود. در این ماجرا وماجراهای مشابه، جریان‌های مفتون علوم انسانی غربی که ذهن خود را با تئوری‌ها و فرمول‌های مادی آرایش داده‌اند مترصد تطبیق الگوی رایج در علوم سیاسی، جامعه شناسی واقتصاد بر وضعیف جامعه اسلامی و انقلابی بودند تا با پیگیری مبارزه نرم و تضعیف موقعیت دین، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را از محتوای حقیقی خود، عاری و تهی نمایند و به سمت انفعال، سازش و انطباق با غرب بکشانند؛ غافل از اینکه پایه‌های انقلاب اسلامی و نظام ولایت فقیه بر قلوب مردم استوار است و دراعتقادات آنها ریشه دارد. علوم انسانی به خودی خود متحول نمی‌شود و نیازمند تغییر در اهداف و ماهیت است.علوم انسانی غربی و علوم انسانی اسلامی به لحاظ ماهیتی با علوم انسانی اسلامی متفاوت است و این امر بر می‌گردد به اهدافی که دو مکتب دارند.ما ظرفیت بومی سازی و ایجاد تحول را داریم، منوط به اینکه یک تعامل سازنده‌ای را بین میراث گذشته، شرایط، مطالبات و تحولات جدید در حوزه‌های فکری جدید ایجاد شود، ما باید توجه داشته باشیم که عرصه تحقیقات علمی یک پروسه است و دارای مراتب و مراحلی است و مانند یک پروژه نیست که بتوان به آن نگاه مهندسی فرهنگی داشته باشیم. در مرحله اولیه با ایجاد شبکه، تبیین اهداف و راهبردها، شناسایی آسیب‌ها و فراهم کردن ملزومات می‌توانیم مبانی سیاسی، اجتماعی، تربیتی، روانشناسی، اقتصادی و ... را از قرآن استخراج کنیم. منظومه فکری شیعه اثنی عشری در حوزه‌های مختلف به صورت یک نظام زنجیره وار سامان یابد و در سایه این مبانی خطوط شکلی، سیاست‌ها و خط مشی‌ها در علوم انسانی و حوزه دین پژوهی شکل گیرد. ما باید به درستی علوم انسانی غربی و روش‌های تحقیقاتی آنها را مطالعه، تحلیل و تجزیه کنیم و بر اساس یافته‌های خود نسبت به طراحی روش‌های جدید تحقیقاتی و ساماندهی علوم انسانی اسلامی برنامه ریزی کنیم، همچنین از بایسته‌های ایجاد تحول در علوم انسانی نیز می‌توان از مکتب سازی، نظام سازی، تدوین چارچوب، تدوین مدل، روش‌ها و ... یاد کرد. نهادهای ذیربط دست افسران تولید علوم انسانی را بازگذارند و مهمات و ابزار لازم را برایشان فراهم کنند تا علوم انسانی با معیار اسلامی تولید شود.اگر نهاد‌های تولید علم ما متحول نشود، منزوی می‌شود.‌

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS