دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روش های کارآمد آموزه های تربیتی در مدارس

انسان موجودی با سه بعد اجتماعی، جسمانی و روانی است.
روش های کارآمد آموزه های تربیتی در مدارس
روش های کارآمد آموزه های تربیتی در مدارس
نویسنده: مسعود جوانمردی / بخش اول

انسان موجودی با سه بعد اجتماعی، جسمانی و روانی است. بعد جسمانی همان ظواهر است که سلامت بعضی از آنها ظاهراً مشخص است مانند دست، پا، چشم و غیره و بعد روانی هم در رفتار و عملکرد مشخص می‌شود و ابتدا ما رفتار افراد را مشاهده کرده و سپس درباره‌اش قضاوت می‌کنیم که فلانی از لحاظ روانی خیلی اعتماد به نفس دارد یا برعکس اما بعد اجتماعی را در محیط فرا می‌گیریم و آن عبارت است از رسوم و عادت‌هایی که خاص جوامع بوده و یاد دادن آن وظیفه خانواده‌ها و مدارس است که نقش معلم در این مورد با توجه به اینکه می‌تواند الگوی کامل برای شاگردان باشد، بسیار برجسته‌تر می‌نماید.

فرزند آدمی از همان‌ دوران کودکی با مشاهده رفتارها می‌تواند شاد یا غمگین شود. با خنده‌ها می‌خندد با اخم‌ها نگران می‌شود و پیش از آنکه با مشاهده چشم از اوضاع ما آگاه می‌شود، با مخابره دل از وجود ما نقش می‌گیرد و پیش از آنکه شنونده پیام‌های لفظی و عمدی ما باشد، تماشاگر طبیعی و غیرعمدی ماست. بنابراین نقش والدین در تربیت، تا حدودی پنهان و غیرمستقیم و غیرعمدی است.ولی فرزندان زمانی به مدارس سپرده می‌شوند که چند سالی از سن آنها گذشته و می‌توانند مستقیم، عمدی و هوشیارانه از رفتارهای گوناگون درس بیاموزند. در این مقاله کوتاه بعضی از روش‌های اثربخش برای آموزه‌های تربیتی در مدارس ارائه می‌شود امید است مورد توجه اولیای تعلیم و تربیت قرار گیرد.

اهمیت تربیت

بحث تربیت از زیباترین و پیچیده‌ترین مباحث زندگی انسان‌ها است. به قول «کانت» در میان کارهای بشر دو مورد از بقیه مشکل‌تر است. یکی هنر حکومت کردن و هنر دیگری تعلیم و تربیت. پس عالِم تعلیم و تربیت مانند کانت که هنر تربیت را مشکل دانسته و آن را در یک ردیف حکومت کردن آورده نتیجه‌گیری می‌کند که تعلیم کار ساده‌ای نیست و نیاز به معلمانی باتجربه، کارآزموده، اهل مطالعه و تحقیق و همه فن حریف دارد.

انسان اگر درست تربیت و هدایت شود می‌تواند بالاتر از ملائکه قرار گیرد و به قول سعدی: رسد آدمی بجایی که جز خدا نبیند ـ بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت و اگر خدای ناخواسته بی‌تربیت بار آید و دچار سوءتربیت شود، نه فقط ملائکه نمی‌شود بلکه از مقام انسانیت نیز تنزل پیدا می‌کند و از بهایم و حیوانات بدتر می‌شود.

در بیان اهمیت تعلیم و تربیت همین بس که تحقق گوهر آدمی منوط بدان است. مراقبت‌هایی که تحت عنوان تعلیم و تربیت بر انسان می‌شود شرط لازم رسیدن به مرحله کمال است. نوزاد آدمی هرچند آدمیزاد است اما آدم نیست. بشر فقط با تعلیم و تربیت می‌تواند آدم باشد.

فلسفه تربیت آدمی

قرآن کریم در آیات متعددی بر تربیت انسان تأکید کرده و در 368 آیه مبارک از انسان و کلمه انسان نام برده است و از جمله در آیه 7 تا 10 سوره شمس می‌فرماید: و نفس و ماسواها، فالهمها فجورها و تقواها و الی آخر و نشان می‌دهد که نفس، تربیت‌پذیر است و رستگاری آدمی در گرو تلاش‌های فردی و جمعی است و نیز در آیه 78 سوره نمل می‌فرماید که آدمی نادان بدنیا می‌آید و بر اوست از امکانات استفاده کند و کسب علم نماید و به دانایی برسد و شکرگزاری کند.

جالینوس از حکمای قدیم معتقد است که بعضی از مردمان بالطبع اهل خیرند و بعضی اهل شر و باقی متوسط میان هر دو و سقراط آدمی را مرکب از جسم و روح می‌دانست و می‌گفت: جسم باید تربیت شود تا روح در آسایش بماند چون روح منشأ الهی دارد بنابراین فناناپذیر است و بر معبد دلف نوشته بود خودت را بشناس.و هدف تربیت به نظر ایشان فهماندن حقایق به انسان‌ها بوده برای اینکه شهروندی مفید باشند که این امر امروزه از اهداف عالی آموزش و پرورش کشورها است. پس از سقراط شاگردش افلاطون می‌گفت: در نفس آدمی سه قوه وجود دارد. قوه شهویه و غضبیه و عاقله و اولی برای لذات و دومی برای دفاع و سومی برای هماهنگی میان قوا و تربیت شدن آفریده شده است که در سر وجود دارد و ایشان هدف تربیت را کشف استعدادهای مختلف می‌داند و آماده کردن نخبگان برای زمامداری و معتقد است که باید دولت در پرورش افراد و تربیت دخالت کند و از سه تا شش سالگی باید کودکان را به انضباط عادت داد.

مقاله

نویسنده نویسنده: مسعود جوانمردی / بخش اول

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS