دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

حرص

حضرت امام صادق علیه السّلام مى‌فرماید که: حریص مباش در تحصیل چیزى که اگر ترک او کنى و در پى او نروى، بى زحمت به تو رسد و نزد کردگار هم عزیز باشى.
حرص
حرص

قال الصّادق علیه السّلام: لا تحرص على شی‌ء لو ترکته وصل إلیک، و کنت عند الله مستریحا محمودا بترکه، و مذموما باستعجالک فی طلبه، و ترک التّوکّل علیه و الرّضا بالقسم.

حضرت امام صادق علیه السّلام مى‌فرماید که: حریص مباش در تحصیل چیزى که اگر ترک او کنى و در پى او نروى، بى زحمت به تو رسد و نزد کردگار هم عزیز باشى.

و اگر طلب او کنى و تعجیل نمائى در طلب او، نزد خداى مذموم باشى و در سه چیز مخالفت او کرده باشى. یکى- ترک کردن توکّل، دوم- تعجیل کردن در طلب چیزى که مأمورى به ترک او، سوم- ترک رضا، که به قسمت او راضى نشده‌اى و قسمت او را ردّ کرده‌اى.

فانّ الدّنیا خلقها الله تعالى بمنزلة ظلّک، ان طلبته أتعبک و لا تلحقه ابدا، و ان ترکته یتبعک و أنت مستریح.

مى‌فرماید که: خداوند عالم، آفریده است دنیا را به مثابه سایه، چنانکه طلب کردن سایه و در پى او رفتن، جز تعب و زحمت حاصل ندارد و به او نمى‌توان رسید، و سکون و در پى او نرفتن، مستلزم رسیدن به او است. دنیا نیز چنین است، طلب کردن او موجب محرومى است از وى و طلب نکردن، مورث رسیدن.چنانکه به تجربه معلوم است.

قال النّبیّ صلّى الله علیه و آله: الحریص محروم، و هو مع حرمانه مذموم فی اىّ شی‌ء کان، و کیف لا یکون محروما و قد فرّ من وثاق الله تعالى، و خالف قول الله تعالى حیث یقول: حضرت پیغمبر صلّى الله علیه و آله فرموده است که: هر که حرص به دنیا دارد و زیاد تلاش از براى تحصیل او مى‌کند، البتّه از او محروم است و با وجود محرومى از او، مذموم‌است نزد خالق و مخلوق در هر کارى که مى‌کند. و چگونه محروم نباشد؟! کسى که گریخته باشد از عهد و پیمان الهى و مخالفت او کرده باشد و گفته او را ردّ کرده، چه او سبحانه، در قرآن عزیز فرموده است که:

الله الَّذِی خَلَقَکُمْ ثُمَّ رَزَقَکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ [1].

یعنى: خداوند شما، آن چنان خداوندى است که از کتم عدم، به وجود آورده است شما را و تا شما را در قید حیات مى‌دارد، روزى مقرّر به شما مى‌رساند و بعد از مردن، بار دیگر زنده مى‌کند شما را در قبر.

و الحریص بین سبع افات صعبة.

مى‌فرماید که: حریص گرفتار هفت آفت است و هر کدام از این آفت‌ها، در نهایت صعوبت و دشوارى است.

فکر یضرّ بدینه و لا ینفعه.

یکى- فکر جمع دنیا و تحصیل دنیا. و این آفتى است که ضرر به آخرت دارد و نفع به دنیا ندارد، چه، بر زائد آن چه قسمت شده، انتفاع نیست و غیر زحمت و ریاضت، فایده‌اى بر او مترتّب نمى‌شود.

و همّ لا یتمّ له اقصاه.

دوم- همّ و غمّ از براى دنیا و تحصیل دنیا است و به هیچ مرتبه از او راضى نشدن و در پى زیادتى بودن.

و تعب لا یستریح منه الاّ عند الموت.

سوم- تعب و زحمت از براى دنیا کشیدن، تعب و زحمتى که انقطاع ندارد، مگر در وقت موت.

و خوف لا یورثه الاّ الوقوع فیه.

چهارم- ترس تلف شدن مال است که چه شود و به که دهد و از که ستاند که‌تلف نشود و در سرمایه قصورى راه نیابد. و حاصل هر خوفى نیست، مگر افتادن به خوف دیگر. مثل طلبى که از کسى دارد تا وصول نشده است خوف دارد که آن کس شاید بمیرد و مالش بسوزد، و بعد از وصول خوف آن دارد که مبادا به چنگ سارقى افتد، یا آفتى به او رسد. غرض: مال دار، مانند مار دار، هرگز از خوف و ترس فارغ نیست و از تشویش آن خالى نیست.

و حزن قد کدّر علیه عیشه بلا فائدة.

پنجم- از آفات حرص، حزن است که صاحب حرص، اکثر اوقات محزون و مکدّر است و از کدورت خالى نیست.

و حساب لا مخلص له معه من عذاب.

ششم- آن که هرگز از حساب مال، یا حساب ماه و سال، فارغ نیست و چنانکه دیگران در حساب عمر هستند و مشغول طاعت، او در حساب مال است و گرفتار زحمت، که چند شده و به کجا رسیده، یا حساب ماه که کى منقضى شود که تا تنخواه و طلبها وصول شود. و نتیجه این حساب، نیست مگر عذاب و زحمت آخرت، چنانکه حاصل اوّل، نیست مگر رحمت و مغفرت.

و عقاب لا مفرّ له منه و لا حیلة.

یکى دیگر از مفاسد حرص، عذاب الهى است و گریزى نیست حریص را از آن، چرا که حرص، کم مى‌شود که نکشاند صاحب خود را به ارتکاب محرّمات، و ارتکاب محرّمات، مستلزم عذاب است و عقاب.

و المتوکّل على الله یمسی و یصبح فی کنفه، و هو منه فی عافیة، و قد عجّل الله له کفایته، و هی له من الدّرجات ما الله به علیم.

و هر که از اهل توکّل است و کار خود را به حضرت خداوند گذاشته است، صبح و شام بر او مى‌گذرد در حالتى که در حفظ و حمایت الهى است و در ظلّ‌عافیت او است. و حضرت او «عزّ شأنه»، ضروریّات او را بى زحمت و تعب، به او مى‌رساند و از درجات بهشت آن قدر که علم هیچ کس به او نرسد و در خاطر کسى خطور نکند از کمیّت و کیفیّت، به او کرامت مى‌فرماید.

و الحرص ماء جرى فی منافذ غضب الله تعالى.

مى‌فرماید که: حرص آبى است که جریان و سیلان او، از منفذهاى غضب الهى است. چنانکه قناعت و توکّل، آبى است که سیلان و جریان او در منافذ رحمت الهى است. چون طریق تحصیل روزى از روى حرص، مذموم است و مغضوب الهى است، فرمود که: سیلانش از منافذ غضب الهى است، چون طریق تحصیل معاش و روزى، از روى قناعت ممدوح است، بلکه عبادت است و مرغوب الهى است، فرمود که: جریانش از منافذ رحمت الهى است. حاصل آن که: حسن و قبح مسبّب، تابع حسن و قبح سبب است، اگر سبب، حسن است و ممدوح است، مسبّب نیز حسن است و اگر قبیح است، قبیح است.

و ما لم یحرم العبد الیقین لا یکون حریصا.

یعنى: ما دام که بنده محروم نمى‌شود از صفت یقین، موصوف به صفت حرص نمى‌شود. یعنى: تا شایبه یقین با کسى هست و إذعان و اعتقاد به خدا و گفته او دارد، حریص نمى‌شود و به این صفت خسیس مهلک دین و دنیا موصوف نمى‌گردد.

و الیقین ارض الإسلام و سماء الایمان.

مى‌فرماید که: یقین، زمین اسلام و آسمان ایمان است. یعنى: اسلام کامل و ایمان کامل، محتاج هستند به یقین و تا یقین با ایشان نباشد نه اسلام، اسلام کامل است و نه ایمان، ایمان کامل. چون مرتبه زمین نسبت به آسمان، پست است، چنانکه رتبه اسلام نسبت به ایمان، پست است. از جهت رعایت تناسب، یقین را ارض اسلام گفت و آسمان ایمان. و ممکن است که وجه اختصاص این باشد که‌چون مرتبه یقین که مرتبه مشاهده است، خواه مشاهده حسّى و خواه عقلى، در مرتبه اسلام که مرتبه تقلید محض است، پست و ضعیف است و در مرتبه ایمان که مرتبه برهان است، چندان قوّت ندارد. و لهذا یقین را با اسلام، ارض گفت و با ایمان آسمان.[2]

    منبع : شرح(ترجمه) مصباح الشریعة، عبد الرزاق گیلانى، انتشارات پیام حق، تهران، 1377 هجرى شمسى‌
    پی نوشت:
  • [1] - روم- 40
  • [2] - ترجمه مصباح الشریعة، ص210 الی 214

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
Powered by TayaCMS