دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سخنان غیر مستند منتسب به امام حسین(ع) (پرسش و پاسخ)

در محافل مذهبی و روضه‌خوانی و نگارش برخی متون سخنانی را در قالب نظم و نثر به امام حسین(ع) نسبت می‌دهند که در کتابهای مرجع هیچ سند و مدرکی برای آنها یافت نمی‌شود.
سخنان غیر مستند منتسب به امام حسین(ع) (پرسش و پاسخ)
سخنان غیر مستند منتسب به امام حسین(ع) (پرسش و پاسخ)

پرسش:

در محافل مذهبی و روضه‌خوانی و نگارش برخی متون سخنانی را در قالب نظم و نثر به امام حسین(ع) نسبت می‌دهند که در کتابهای مرجع هیچ سند و مدرکی برای آنها یافت نمی‌شود. لطفاً اهم مصادیق این نوع مطالب را بیان کنید؟

پاسخ:

مقتل‌نگاران و روضه‌خوانان، سخنان بسیاری را در قالب نثر و نظم به امام حسین(ع) نسبت داده‌اند که هرگز سند و مدرکی برای آنها نمی‌توان یافت. بعضی از آن سخنان با اینکه غیر مستند و جعلی‌اند، بسیار مشهور و متداول نیز هستند و از آنجا که مقبولیت عام یافته‌اند، برخی از پژوهشگران و نویسندگان بنام و معاصر نیز آنها را مسلّم‌الصدور پنداشته، بدون تأمل و تحقیق، در آثار خود به عنوان سخنی از سخنان امام حسین(ع) آورده‌اند. امروز هم بسیاری از مؤلفان و مبلّغان پیوسته آنها را در تألیفات و تبلیغات خویش از زبان امام حسین(ع) می‌نویسند و در شمارگان فراوانی منتشر می‌کنند؛ غافل از آنکه امام حسین(ع) هرگز آن سخنان را نگفته و به زبان نیاورده است و آن سخنان، هریک مصداق آشکاری است از آن ضرب‌المثل معروف که می‌گوید: «ربّ مشهورٍ لا اصل له.» چه بسیار سخنان مشهوری که پایه و اساس ندارد.

این‌گونه سخنان حدیث‌گونه، به‌ویژه در میان اشعاری که به امام حسین(ع) نسبت داده می‌شود فراوان است. دهها بلکه صدها بیت از این‌گونه اشعار را تنها در کتابی مجهول‌المؤلف به نام «ادب الحسین و حماسته» می‌توان یافت ما در اینجا تنها بعضی از آن سخنان را که بسیار مشهور و معروف‌اند و اکنون نیز برخی از مؤلفان و نویسندگان و روضه‌خوانان آنها را از سخنان امام حسین(ع) می‌پندارند و از زبان آن حضرت نقل می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1- اِنّ الحیاةً عقیدةً و جهاد

این مطلب به ‌عنوان سخنی از سخنان امام حسین(ع) زبانزد خاص و عام است و به ‌جز اهل تحقیق، همگان آن را از زبان آن حضرت نقل می‌کنند. استاد شهید مطهری معتقد است این سخن را سند و مدرکی نیست و از نظر مفهوم و محتوا نمی‌تواند درست باشد. مرحوم علامه جعفری(ره) در شرح نهج‌البلاغه خود نوشته است: «مقدس‌ترین خونهایی که در این خاکدان به زمین ریخته است، خونهای دفاع کنندگان از ایمان به حقایق «حیات معقول» بوده است که می‌گفت: قِفْ دونَ رأیک فی الحیاةِ مُجاهداً اِنَّ الحیاةَ عَقیدةً و جٍهادء» در برابر نظر خودت در زندگی مجاهدانه بایست که همانا زندگی عقیده و جهاد در راه آن است. از این سخن استاد تنها همین قدر فهمیده می‌شود که این سخن، مصرعی از یک بیت شعر است و حدیث و روایت نیست. در کتاب «موسوعه کلمات الامام الحسین» هم این سخن منسوب به امام حسین(ع) نیامده است. سرانجام، یکی از پژوهشگران معاصر با انتشار مقاله‌ای پرده از راز این معما چندین ساله ما برداشت و ثابت کرد که این سخن روایت یا حدیث نیست و از امام حسین(ع) نقل نشده است، بلکه یکی از شعرای معاصر مصری، یعنی احمد شوقی، آن را سروده است. (اقبال الاعمال، سید رضی الدین علی بن طاوس، تحقیق جواد قیومی، قم، دفتر تبلیغات، 1416 ق).

روزنامه کیهان

تاریخ: شنبه 13 آبان ماه 1396

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

Powered by TayaCMS