دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سیاست فرهنگى نظام

اهمیت جایگاه فرهنگ در همه نظام‌ها بویژه در نظامى که مبتنى بر فرهنگ دینى است و رسالت تغییر فرهنگ را نیز به دوش مى‌کشد بسیار بالاست. هوشیارى ونگاه جامعه الاطراف به مسئله فرهنگ مى‌طلبد تا سیاست‌هاى فرهنگى معطوف به رسالت تاریخى باشد که انقلاب آن را به دوش مى‌کشد. نظام جمهورى اسلامى با طرح نیابت از امام معصوم شکل گرفت و مهمترین رسالت خود را نیز تمهید و آماده‌سازى انقلاب جهانى آن حضرت مى‌داند...
No image
سیاست فرهنگى نظام
حجت‌الاسلام سعدی اهمیت جایگاه فرهنگ در همه نظام‌ها بویژه در نظامى که مبتنى بر فرهنگ دینى است و رسالت تغییر فرهنگ را نیز به دوش مى‌کشد بسیار بالاست. هوشیارى ونگاه جامعه الاطراف به مسئله فرهنگ مى‌طلبد تا سیاست‌هاى فرهنگى معطوف به رسالت تاریخى باشد که انقلاب آن را به دوش مى‌کشد. نظام جمهورى اسلامى با طرح نیابت از امام معصوم شکل گرفت و مهمترین رسالت خود را نیز تمهید و آماده‌سازى انقلاب جهانى آن حضرت مى‌داند. حضرت امام خمینى فرمود: «رهبر همه ما و شما وجود مبارک بقیه‌الله است» (صحیفهِ نور، ج 14، ص 94) «ما منتظران مقدم مبارکش، مکلف هستیم تا با تمام توان کوشش کنیم تا قانون عدل الهى را در این کشور و عصر پیاده کنیم» (همان، ج 15، ص 22) ان‌شاء‌الله اسلام را آن طور که هست در این مملکت پیاده کنیم و مسلمین جهان نیز اسلام را در ممالک خود پیاده کنند. و دنیا دنیا اسلام باشد و ظلم و جور از دنیا برطرف بشود و مقدمه‌اى باشد براى ظهور ولى‌عصر ارواحنا له الفدا (همان، ج 15، ص 170) «سیاست فرهنگی، سیاست انقلاب اسلامى است، انقلاب اسلامى بدین معنا که فرهنگ اسلامى در کلیه شئون فردى و اجتماعى این کشور اصل و پایه و مبنا قرار گرفته است. بنابراین نباید فراموش کرد که انقلاب اسلامى حقیقتا انقلاب فرهنگى است.» (اصول سیاست فرهنگى جمهورى اسلامى ایران، پایگاه شوراى عالى انقلاب فرهنگی) سیاست فرهنگى جمهورى اسلامى متخذ از جهانبینى و انسان‌شناسى اسلامى است. (همان) با توجه به سیاست‌هاى مصوب و فرمایشات بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران طراحى مهندسى فرهنگى نظام با توجه به بن‌مایه غنى فکرى فرهنگى از قبیل غدیر، عاشورا و ظهور باید صورت گیرد که با تحلیل ارائه شده از چرایى و چگونگى این حوادث مهم در نوشتار حاضر مى‌توان راهبرد اساسى بسط عقلانیت دینى را مطرح کرد که رئوس اساسى آن را این گونه مى‌توان ذکر کرد: الف: ایجاد و بسط فرهنگ معنویت و ارتباط با خدا فرهنگ دعا و ارتباط انسان بویژه نسل جوان با خدا گام اساسى در تحقق عقلانى دینى است. مدیریت فرهنگى کشور باید حداکثر بهره‌‌ورى از ماه‌هاى رمضان و محرم و اماکن مذهبى بنماید و بسط فرهنگ دعا در اندیشه و احساس باید توامان صورت پذیرد و جریان تولى و تبرى عقلانى و به دور از خرافه و پیرایه مسیر صحیح را بپیماید. استفاده از ظرفیت آکادمیک کشور، مجلات علمى و عرصه‌هاى هنر (صدا و سیما، سینما و ...) گام موثرى محسوب مى‌شود که نمونه‌هایى از آن را در برنامه سال‌هاى اخیر با وجود اشکالاتى شاهد بودیم. ب: ایجاد نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزارى سیره امامان این نکته را مى‌آموزد که تمدن اسلامى باید مبتنى بر عقلانیت دینى و بسط آموزه‌هاى وحیانى باشد. جمهورى اسلامى نمى‌تواند بدون تولید علم با محوریت آموزه‌هاى وحیانى و با سر سفره غیر نشستن بنیان رفیع تمدن اسلامى را بر شالوده‌هاى پوسیده علوم غربى بویژه در حوزه علوم انسانى بنا نهد. خیزش مبارکى که بعد از دفاع مقدس در این عرصه با هدایت مقام معظم رهبرى ایجاد شده باید براساس عقلانیت دینى تداوم یابد. اگر به نحو مشخص و نمونه قابل درک بخواهیم مثال بیاوریم تولید علوم انسانى براساس بینش عمیق وحیانى به انسان و تداوم جریان او خلق مکاتب فکرى و سیستم‌هاى اجتماعى که در «مکتب اقتصادى دینی» نمونه آن گذشت. ج: حرکت در برابر نهضت ترجمه بومى‌سازى علوم و هدایت افکار و اندیشه‌هاى وارداتى نیز به عنوان گام سوم رشد و بلوغ اجتماعى در مسیر عقلانیت دینى تحلیل و ارزیابى مى‌شود. تجلیل از عالمان و فرهیختگان جامعه علمى کشور بخصوص در حوزه فلسفه و علوم اجتماعى در عرصه تولید علم و پژوهش و بخصوص جوانان که در سیره امام صادق نسبت به شاگردان جوان از قبیل هشام مشهود است؛ یکى از روش‌هاى مهم نهادینه کردن فرهنگ تولید علم است و البته تجلیل نیز از نوع سخت افزارى و صورى باید تغییر شکل داده و به صورت جدى و حیاتى در عرصه مدیریت کشور ظهور یابد. حرکت دستگاه‌هاى تقنینى و اجرایى کشور به سمت استفاده از نظرات تولید شده، تجلیل واقعى و عملى عالمان در جامعه است. حساسیت به علوم و ارادتى که در نظام آموزش عالى و عرصه‌هاى دانشگاهى مورد استفاده است و میدان دادن به اساتید معتقد، زنده کردن و فعال سازى کرسى‌هاى نقد و نظریه‌پردازى در محیط دانشگاهى دیگر سیاست لازم در این عرصه است.
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

سخاوت و بخشش آرامشی برای خود، آسایشی برای دیگران

بخشش یکی از خصلت‌ها و فضایل خوب و زیبای انسانی است.
محبوب ها و مأموریت های امام حسین(ع)

محبوب ها و مأموریت های امام حسین(ع)

حسین از من و من از حسینم
نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

نقش تربیتی معلم از دیدگاه فلاسفه و مربیان بزرگ

از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم به‌عنوان مهمترین عامل نظام تعلیم و تربیت، جایگاه و اهمیت بسزایی دارد. معلم در رشد و پرورش دانش‌آموزان، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.
فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

فرایند برنامه ریزی از نگاه امام علی(ع)

برنامه‌ریزی مانند پلی، زمان حال را به آینده مربوط می‌کند.
Powered by TayaCMS