دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آیت الله مصباح یزدی؛ بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است

No image
آیت الله مصباح یزدی؛ بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است آیت الله مصباح یزدی گفت: باید بر اساس اصول و مبانی دین اسلام در علوم مختلف تحقیق کنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، در همایش‌ «جمهوری اسلامی ایران و ضرورت بومی‌سازی جامعه شناسی» که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، 23 خردادماه، در سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ‌گفت: باید بر اساس اصول و مبانی دین اسلام در علوم مختلف تحقیق کنیم.
وی با بیان این که کشور ما با دیگر کشورها از نظر مبانی اختلاف نظر دارد،‌ خاطر نشان کرد: ما وظیفه داریم در هر رشته که وارد می‌شویم براساس مبانی و اعتقاداتی که خود داریم به بررسی بنشیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: علوم اجتماعی نسبت به سایر علوم دارای برتری است، هر چند که جهان به واسطه تسلط سیاسی و اقتصادی غرب آن را نپذیرد.
وی خاستگاه علم جامعه شناسی را مغرب زمین خواند و افزود: جامعه شناسی خواه یا ناخواه تحت تأثیر فرهنگ و ادبیات غرب تشکیل شده است و بیشتر سردمداران مکاتب جامعه شناسی متعلق به مغرب زمین هستند.
وی ادامه داد: اصطلاح بومی سازی با فرهنگ بیشتر از علوم تناسب دارد، گویی که بخشی از شاخه های علم جامعه شناسی را نیز مباحث فرهنگی شامل می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: این وضع تا جایی که مربوط به اصطلاح و ادبیات باشد، مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ چون الفاظ ابزار هستند و در برخی از علوم از اصطلاحات غربی استفاده می‌شود و اشکالی نیز ندارد، ‌اما اقتضای فرهنگی این است که معادل سازی کنیم و از کلمات فارسی بهره ببریم.
آیت الله مصباح یزدی ابراز کرد: بحث دیگر جامعه شناسی مربوط به بینش ها، جهان بینی ها و نظریه‌هایی است که به زیربنای جامعه شناسی برمی‌گردد و بیشتر با فرهنگ غربی سازگار و یا بر اساس آن پی‌ریزی شده است، ما وظیفه داریم براساس مبانی دینی و اعتقادی خود آن را تعریف کنیم؛ گرچه با مبانی و اعتقادات دیگران سازگار نباشد.
وی با بیان این که ما در توسعه علوم تنگ نظر نیستیم،‌ خاطر نشان کرد: بومی سازی جامعه شناسی از وظایف دانشمندان دینی است که باید به آن بپردازند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، بخش دیگر موضوع جامعه شناسی را روش‌های آن خواند و اظهار داشت: ما دانشمند مسلمان اگر بخواهیم در جامعه شناسی نظر دهیم، به خود حق می دهیم از آیات قرآن و روایات استفاده نماییم در حالی که دیگران تنها به تجربه‌های حسی اتکا کرده و برخی به مسائل عقلی نیز قائل هستند و این نظریات ما با اعتقادات آن‌ها سازگاری ندارد؛ ولی این روش مبنای دینی ما است که باید آن را بپذیریم.
این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که تنها به اصطلاحات بومی سازی اکتفا کردن درست نیست، افزود: ما مسلمانان اختلاف مبنایی در متدلوژی با غرب داریم، برای این که علم می‌تواند به تجارب حسی، یا به دلایل عقلی و یا بر اساس وحی نیز باشد که در بحث وحی ما تأکید و اعتقاد داریم.
آیت الله مصباح یزدی در پایان تأکید کرد: ما برای هر علمی باید متدلوژی خاص خود را در نظر بگیریم؛ هر چند که برای غربی ها پذیرفته نیست، ولی برای ما کاری مطلوب است که بفهمیم این نظریه با قرآن سازگار است یا نیست.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
Powered by TayaCMS