دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

انگیزه هاى تألیف

No image
انگیزه هاى تألیف

انگیزه هاى تألیف

از محقّق توانا شیخ باقر شریف قرشى سؤال شد که با توجه به این که شرایط سیاسى و اجتماعى حاکم بر عراق، در زمان صدام و حزب بعث، اجازه تألیف چنین آثارى را نمى داد، شما چگونه چنین آثار ارزشمندى را تألیف کردید؟ وى در پاسخ چنین گفت:

«به طور کلّى، آثار و منابع ارزشمند و امروزى، درباره سیره ائمه(علیهم السلام)، بسیار اندک است. گر چه شیعیان امامیه همواره نسبت به سیره ائمه(علیهم السلام)علاقه و توجه فراوانى داشته اند و آثار بسیارى تألیف کرده اندامّا این آثار به صورت امروزى، علمى یا موضوعى و روشمند نبوده اند.

این مسائل و نیز عشق و علاقه به معصومین(علیهم السلام)موجب شد که به تحقیق و پژوهش درباره آن بزرگواران بپردازم. من همواره تلاش کردم تا اثرى تألیف کنم که براى نسل امروز و نسل هاى بعدى مفید و سودمند باشد. بخش هایى از این آثار به فارسى، اردو، انگلیسى و... (و بعضى هم به ده زبان زنده دنیا) ترجمه شده، برخى از آنها هم در شهر مقدّس قم چاپ و منتشر گردیده اند.»[24]

از استاد معظّم سؤال شد جناب عالى در مورد مجموعه سیره ائمه(علیهم السلام)، مخصوصاً در مورد حیات علمى و معنوى امام صادق (علیه السلام) و امام موسى بن جعفر (علیه السلام) بیشتر صحبت بفرمایید.استاد گفت:

«از این مجموعه، هفت جلد به امام صادق (علیه السلام)اختصاص دارد که درباره زندگى علمى و علومى است که امام در عصر خود آنها را مطرح کردمانند شیمى، فیزیک، فقه، طب، حدیث و نیز در مورد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) که حدود چهار هزار طلبه و دانشجو داشت. بنده نزدیک به دو سال به تتبّع در این باره پرداختم و مجموعه عظیمى از شاگردان امام (علیه السلام) را شناسایى کردم که تعدادشان بالغِ بر 3652 راوى و دانشور بودالبته باید گفت که این تعداد، تنها بخشى از شاگردان امام (علیه السلام) هستند.

بخش دیگرى از این مجموعه، در مورد روزگار امام موسى بن جعفر (علیه السلام) است که حدود دو هزار صفحه است.

همچنین درباره زندگى امام زین العابدین (علیه السلام)کتابى را از این مجموعه منتشر کرده ام و با کاوش در زندگانى وى به این نتیجه رسیدم که برخلاف برخى دیدگاه ها که زندگى امام (علیه السلام) را در شب زنده دارى، عبادت و گریه و زارى براى فاجعه دلخراش کربلا خلاصه مى کنند، امام سجاد (علیه السلام)افزون بر این ویژگى ها، بنیانگذار تمدّن اسلامى و احیاگر اسلام ناب محمّدى (صلى الله علیه وآله) بود. او در شهر مدینه، مرکز علم و اندیشه را بنا نهاد و جوانان را براى حضور در آن مرکز و تحصیل علم و اخلاق، تشویق مى کرد که نزدیک به دویست دانشمند از این مرکز فارغ التّحصیل شدند. در این کتاب، به تفصیل درباره حضور امام در آن مرکز و زندگى علمى و اخلاقى وى بحث شده است.

از مباحث دیگر این کتاب، بررسى و تحلیل رساله «الحقوق» است که درباره اسلام و حقوق اسلامى مى باشد.

همچنین دراین کتاب، صحیفه سجّادیه که به انجیل آل محمّد (صلى الله علیه وآله) معروف است، مورد بحث قرار گرفته است.[25]

اوّلین کتاب این مجموعه، درباره زندگى امام حسن مجتبى (علیه السلام) مى باشد که در آن به طور مشروح درباره زندگانى آن حضرت و حوادث زندگى وى بحث کرده ام.

درباره زندگى امام امیر المؤمنین على بن ابى طالب (علیه السلام) نیز یازده جلد کتاب تألیف کردم و تلاش کردم تا تمام جوانب و ابعاد مختلف عبادى، سیاسى، فرهنگى و اجتماعى زندگى آن حضرت را که مورد توجّه متفکّران جهان بوده، بررسى کنم.»[26]

استاد درباره تألیف کتاب «نظام الحکم و الاداره فى الاسلام» مى گوید:

«این کتابى است مهم که به ]زبان[ انگلیسى هم ترجمه شده و اکنون در بعضى مراکز آموزشى لندن تدریس مى شود. وزیر وقت دادگسترى خواست مدرک دکتراى افتخارى به من عطا کند که من نپذیرفتم. به استاد محمود عقّاد نیز پیشنهاد اعطاى دکتراى افتخارى شد و وى نپذیرفت و گفت: «ما بالاتر از این هستیم.»[

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.
Powered by TayaCMS