دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

روحیه جهادی؛ ضامن بقا و عزت امت

در قرآن کریم آیات متعددی به فریضه الهی جهاد اشاره کرده اند که به عنوان نمونه به چند آیه شریفه اشاره می‌شود:
روحیه جهادی؛ ضامن بقا و عزت امت
روحیه جهادی؛ ضامن بقا و عزت امت
نویسنده: عارف ایرانی

در قرآن کریم آیات متعددی به فریضه الهی جهاد اشاره کرده اند که به عنوان نمونه به چند آیه شریفه اشاره می‌شود:

1- «واعدوا لهم ما استطعتم من قوه» (انفال /60): و شما ای مومنان در مقام مبارزه با آنها خود را مهیا کنید.

2- «و قاتلو فی سبیل الله الذین یقاتلونکم و لاتعتدوا» (بقره /190): و بجنگید در راه خدا با کسانی که با شما می‌جنگند و تعدی نکنید.

3- «اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا» (حج /39): اعلان شده یا اجازه داده شده به کسانی که مظلوم شده‌اند بجنگند.

با توجه به آیات فوق جنگ موقعی که ضرورت قانونی پیدا می‌کند، تکلیف و وظیفه ای جدی است که تخلف از آن مبارزه با مشیت خداوندی می‌باشد زیرا مشیت الهی در این است که به مظلومان اجازه داده شده با دشمنان خود جنگ و مبارزه کنند.

در آن هنگام که فرد یا گروهی به خود جرات می‌دهد که آرامش حیات را از شخص یا گروه دیگری سلب نماید و آن را در مخاطره اندازد و بر ضدّ مشیت الهی- که بقای حیات را می‌خواهد- به ناحق قیام نموده و آن را مختل سازد در حقیقت نخست خود را از حیات محروم ساخته و قیافه ضد حیات به خود می‌گیرد چنین فرد یا گروهی آگاهانه یا ناآگاهانه از حوزه مقدس حیات بیرون رفته است؛ در این صورت قصاص یا قتل در جنگ به سراغ او خواهد رفت و آن گروه متجاوز، محکوم به سرکوبی و نابود شدن است چرا که طبق حکمت و مشیت الهی این گونه افراد یا توسط گروه حق طلب و یا توسط گروه ظالم دیگری و یا توسط حوادث طبیعی سرکوب خواهند شد حال که چنین است و جنگ و پیکار با این گونه افراد و گروه‌ها و جوامع یک قانون پایدار حیات است، روا نیست که در این مورد اهمال و سستی به خرج داد.

سستی و کوتاه آمدن درباره آن افراد و دودلی در این امر، بزرگ‌ترین قانون شکنی و جنایت است که برای یک انسان آگاه به اهمیت قانون جایز نیست و نیز لازم به تذکر و اشاره است که افراد جامعه اگر مورد حمله و هجوم دشمنی بیگانه واقع شوند؛ کما بیش دچار همان مصائب و بلایایی که رویداد‌های طبیعی چون زلزله، سیل، شیوع بیماری‌های واگیر دار نظیر وبا و... می‌توانند به بار آورند می‌شوند خواه از عهده دفاع از خود برآیند که در این صورت با وجود به هدر رفتن نیروی انسانی و توان نظامی و مادی لااقل جامعه از انحطاط و فروپاشی و رفتن زیر سلطه بیگانه نجات خواهد یافت و خواه مغلوب شوند که در این صورت هم نیروی انسانی و قوای نظامی و مالی به هدر رفته و هم جامعه منحط شده و دشمنان بر آنان چیره و غالب گشته‌اند. پس با توجه به آموزه‌های قرآنی می‌توان به این نتیجه رسید که حفظ روحیه جهاد و دفاع ضامن بقا و عزت جامعه اسلامی به شمار می‌آید.

مقاله

نویسنده عارف ایرانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
Powered by TayaCMS