دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علوم انسانی دینی یا سکولار

بنیان آفرینی: هر یک از شاخه‌های علوم انسانی، بریک سلسله بنیان های نظری و اصول موضوعه متکی هستند که در صورت تفکیک موضوعی این بنیان‌ها از یکدیگر، با سه قلمرو «معرفت شناسی»، «هستی‌شناسی» و «هنجارشناسی» روبرو می‌شویم.
علوم انسانی دینی یا سکولار
علوم انسانی دینی یا سکولار
نویسنده: مهدی جمشیدی

بنیان‌های نظری فرهنگ غرب در بوته نقد

1- بنیان آفرینی: هر یک از شاخه‌های علوم انسانی، بریک سلسله بنیان های نظری و اصول موضوعه متکی هستند که در صورت تفکیک موضوعی این بنیان‌ها از یکدیگر، با سه قلمرو «معرفت شناسی»، «هستی‌شناسی» و «هنجارشناسی» روبرو می‌شویم. معرفت شناسی به مطالعه شناخت و مسائل پیرامون آن، از قبیل امکان شناخت و ارزش شناخت می‌پـردازد هستی‌شناسی نیز معطوف به بررسی هستی‌ها و موجودات گوناگون از قبیل خداوند، ملائکه، انسان، طبیعت، جامعه، تاریخ، جهان به مثابه یک کل و... است. هنجارشناسی مربوط به شناخت بایدها و نبایدهای مترتب بر کنش‌های انسان مختار است. اسلام به عنوان یک دین الهی، درباره هر سه قلمرو، قضایای متعددی را عرضه کرده است. علامه مطهری(ره) درکتاب «مقدمه‌ای بر جهان‌بینی‌ اسلامی»، به اسلام به مثابه یک «مکتب» نگریسته و تعالیم و معارف آن را در سه بخش گنجانیده است: «شناخت شناسی اسلامی»، «جهان بینی اسلامی» و «ایدئولوژی اسلامی». از این رو، آن سنخ از علوم انسانی که از معرفت شناسی اسلامی، هستی شناسی اسلامی و هنجارشناسی اسلامی سر بر آورد، علوم انسانی اسلامی است.

به بیان دیگر:

مقدمه اول، علوم انسانی از حوزه‌های «معرفت شناسی»، «هستی شناسی» و «هنجارشناسی» متاثر می‌شوند.

مقدمه دوم، این سه حوزه دارای دو گونه «دینی» و «سکولار» هستند. نتیجه: علوم انسانی نیز قابل تفکیک به دو شاخه است: «علوم انسانی دینی»، «علوم انسانی سکولار».

این بنیان‌ها و اصول موضوعه، به سه صورت بر علوم انسانی تاثیر می‌گذارند:
الف. تولید قضایایی متناسب با خود. قضایای علوم انسانی از هر نوع بستر و زمینه نظری برخیزند، با همان بستر و زمینه، تناسب و همخوانی خواهند داشت. از این رو، در چارچوب معرفت شناسی و هستی شناسی و هنجارشناسی اسلامی، قضایای اسلامی برای علوم انسانی تولید می شوند. به این ترتیب، مبانی یادشده به محتوای علوم انسانی، شکل خاص می دهند.

ب. تعریف روش. اسلام چند روش را برای تولید علوم انسانی، معتبر می انگارد: روش وحیانی، روش عقلی و روش تجربی. بنابراین از جهت روش، علوم انسانی دارای گستره وسیعتری نسبت به علوم انسانی سکولار است که تنها تجربه را معتبر می شمارد.

ج. تعریف غایت. علوم انسانی اسلامی علاوه بر مصالح مادی دنیوی «مصالح معنوی دنیوی» و «مصالح معنوی اخروی» انسان را نیز دنبال می‌کند.
2- پاسخ دهی به مسئله‌ها

در بعضی موارد، مسئله‌های علوم انسانی در متون اسلامی آمده و به آنها پاسخ داده شده است. امام خمینی(ره) دراین باره تصریح کرده‌اند:«گمان نکنند بعض از این اشخاص که دراسلام راجع به جامعه چیزی نیست یا راجع به -فرض کنید که- امور تربیتی کم است. اسلام عمیق‌تر از همه‌جا و از همه مکتب‌ها راجع به امور انسانی و راجع به امور تربیتی (نظر) دارد که در راس مسائل اسلام است، چنانچه امور اقتصادی دارد. ما نمی‌توانیم امروز همانطور که انبار می‌کردند از غرب برای ما سوغات می‌آوردند و در دانشگاههای ما، بچه‌های ما را فاسد می‌کردند، امروز هم بنشینیم که مغزهایی که تربیت غربی دارند برای ما تربیت کنند بچه‌های ما را. (...) کسانی که اطلاع از احکام اسلامی ندارند، از اقتصاد اسلام ندارند، از فرهنگ اسلام ندارند، از علوم عقلی اسلام ندارند، این‌ها می‌گویند که دراسلام نیست. خوب، تو که اطلاع نداری؛ به چه مناسبت یک همچو حرفی می زنی؟! متخصص لازم است و در این امر (تولید علوم انسانی اسلامی) باید از حوزه‌های علمیه متخصص بیاورند، دست شان را دراز کنند پیش حوزه‌های علمیه که در آن جا این نحو متخصصین هست و دانشگاه را باز کنند، لکن علوم انسانی‌اش را به تدریج از دانشمندانی که در حوزه‌های ایران هست و خصوصا در حوزه‌های علمیه قم، استمداد کنند.»

و دراین زمینه، اسلام نیازمند وام گیری و گرته برداری از دیگر مکاتب و جهان بینی ها نیست:

«طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه‌ها باید دقیقاً روی مبانی اسلامی مطالعه کنند و شعارهای گروه‌های منحرف را کنار گذارند و اسلام عزیز راستین را جایگزین تمام کج اندیشی‌ها نمایند. این دو دسته باید بدانند اسلام خود مکتبی است غنی که هرگز احتیاجی به ضمیمه کردن بعضی از مکاتب به آن نیست و همه باید بدانید که التقاطی فکر کردن، خیانتی بزرگ به اسلام و مسلمین است که نتیجه و ثمره تلخ این نوع تفکر در سال‌های آینده روشن می‌گردد.»

    روزنامه کیهان، شماره 19760، 17/7/89، صفحه 8

مقاله

نویسنده مهدی جمشیدی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

رذائل اخلاقي كارگزاران از منظر اميرالمونین علی علیه السلام

على عليه السلام خطر كارگزاران غافل و ناتوان را مدام گوشزد مى كردند و از اينكه حكومت مردم به دست افراد سست عنصر و ويرانگر بيفتد، نگران بودند؛ لذا بطور مداوم به كارگزاران هشدار مى دادند و ايشان را از كم كارى برحذر مى داشتند؛ ، لذا در نامه به كميل فرماندار هيت او را به خاطر ترك مقابله با لشكريان مهاجم شام نكوهش مى كند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
Powered by TayaCMS