دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

کرامت جزء لازمه انسان است

No image
کرامت جزء لازمه انسان است دکتر غلامرضا اعوانی رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در دومین روز از همایش "امام خمینی در قلمرو دین" با عنوان کرامت انسان اظهار داشت: کرامت انسان مجعول نیست، معنای ثابتی دارد که صفت خدا بوده و رأس همه کمالات حق است .
وی افزود: کرامت را خداوند به خود نسبت داده است، وجوب و کمالات وجوب حق است انسان با بشر فرق می کند. یکی وجود فیزیکی و جهانی است که در مورد آن بحث می شود و فطرت نخستین گفته می شود و دین با فطرت اول و ثانی در ارتباط است، ایمان با وجود روحانی و معنوی او سروکار دارد اما به فطرت الهی توجه داشتن، فطرت ثانی رحمت رحیمی است .
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه برخورداری از ایمان با رحمت رحیمی قوس صعودی می یابد، گفت: این مهم است که انسان و بشر با یکدیگر فرق فرق دارند . بشر جنبه های زمینی انسان است، انسان علاوه بر هستی بشری با خدا هم انس دارد، ولایت الهیه دارد و غایت ایمان و تقرب به خداوند است، یعنی رحمت رحیمی است .
دکتر اعوانی افزود: سه رکن دین، ایمان و عمل صالح از فضیلتهای رأس همه ادیان هستند و انسانی که با فضیلت باشد با انسان با رذیلت فرق می کند، شک نیست که کرامت علاوه بر معنای حق حیات و غیره، معانی آزادی هم دارد .
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: خیلی از افراد نظر را دست کم می گیرند و به آن توجه نمی کنند، نظر نباشد عمل هم نمی شود . امام خمینی از جنبه نظری بسیار قوی بود، در اخبارها هم آمده که انسان صورت خداست همه چیز در عالم مظهر اسماء خداست و اسماء نظری نیست، عملی نیست .
وی گفت: به طور فطری در فطرت اول نظر وجود دارد اما در فطرت ثانی اختیار می کند و به تحقق می رسد و خلیفه می شود، از صفات انسان خلافت اوست، اصالتا خلافت برای خداست و نیابتا برای انسان تا دعوی خدایی نکند . تمام صفات آزادی اختیار باید در عبودیت بماند و مظهر تمام اسماء الهی باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آيين زمامداری در سيره ي حكومتی اميرالمومنين علی عليه السلام

فتوحات خلفای پیش از امیرمومنان علی علیه السلام سرزمینی وسیع و پهناور برای حکومت ایشان به ارث گذاشت (که شامل تمام کشورهای کنونی شبه جزیره، ایران، عراق، شامات کنونی، مصر و...) زمامداری موفقیت آمیز ایشان برآن سرزمین با ابزار و سایل و سطح فرهنگی آن زمان می تواند بهترین الگوی زمامداری برای ما شیعیان ایشان باشد.
No image

برخورد با استهزاء گران از ديدگاه قرآن

آياتي كه در قرآن از استهزا به ميان آورده بيشتر مربوط به حوزۀ عقيده و دين بوده كه در آن دشمنان، انبياي الهي، مومنان، وحي، آيات قرآن، احكام عبادي، معاد، پيامبران و حتي خداوند را به تمسخر گرفته و از استهزا به عنوان حربه اي براي رويارويي با دين الهي بهره مي جستند
No image

تربيت توحيدی در سیره اهل بیت پیامبر (صلوات الله علیهم)

سیرۀ پیامبر و اهل بیت صلوات الله علیهم در تربیت اعتقادی در زمینۀاصل توحید دارای مراحل سه گانۀ تبیین، توصیف و تثبیت بوده است.اولا:در مواجهه با اکثریت مردم اصل وجود خدا را مفروض گرفته اما در برابر عقاید انحرافی از دلایل روشن و قوی استفاده می کردند. ثانیا: در مقام معرفی خدا تاکید بر بیان صفات خدا می کردند با رعایت سطح فکری مخاطب. ثالثا: برای ارتقا و رشد ایمان فرد را به ارتباط با خدا و حفظ و تقویت ارتباط با خدا دعوت می کردند.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.

پر بازدیدترین ها

No image

سیره ی نبی مکرم اسلام صلّی الله علیه و آله در تغییر نام افراد

هرکس تاریخ زندگانی نبی مکرّم اسلام حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله را مطالعه نماید درمی یابد که ایشان در موارد متعدد، نام افراد شهرها را عوض می نموده اند. امام صادق علیه السلامنیز در این باره می فرمایند: پیامبر نام های زشت شهرها و اشخاص را تغییر می دادند
No image

فلسفه امتحان از دیدگاه قرآن و روایات معصومین

امتحان در فرهنگ قرآن، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث گوناگون تلخ و شیرین با هدف رسیدن آنان به كمال لایق خویش است و در آیات پرشماری با واژه های یاد شده و غیر آنها مطرح گردیده است.
No image

تربيت فرزند در سيره معصومان (عليهم السلام)

بانگاهی هر چند اجمالی به آیات و روایاتی كه در مورد فرزند وارد شده، می توان به نگرش عمیق اسلام درباره فرزند و جایگاهش در اندیشه اسلامی پی برد. فرزندان نعمت های الهی نزد والدین اند، هم می توان آنها را بر انجام اعمال ناشایست و خلاف فطرت الهی شان به خاك ذلّت و پستی نشاند.
No image

عدالت اجتماعی در حکومت امام علی (ع)

عدالت اجتماعي به عنوان يک مفهوم جامع و همه جانبه در سياست گذاري يک حکومت و يک نظام وسيع بين المللي، براي اولين بار در تاريخ، از طرف امام علي (ع) و پس از شکست امپراطوري هاي روم و ايران و فتوحات مسلمين در قاره هاي آسيا و افريقا پايه گذاري شد. از ديدگاه امام علي (ع)، عدالت اجتماعي يک اصل همگرا و مشروع حکومتي است و همه ي ابعاد سياسي، اقتصادي اداري و سازماني را در بر دارد.
Powered by TayaCMS