دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شرایط اولیه (initial conditions) و شرایط حدی (boundary conditions)

No image
شرایط اولیه (initial conditions) و شرایط حدی (boundary conditions)

كلمات كليدي : شرايط اوليه، شرايط حدي

نویسنده : شاهين كاوه

اصطلاحاتِ شرایط اولیه و شرایط حدی در علوم تجربی، کاربرد داشته و از همین روی در فلسفه علم، به خصوص در بحث تبیین قیاسی- قانونمند و تز دوئم کواین، درباره آنها بحث می شود. در ادامه پس از ارائه تعریفی از این دو اصطلاح در قالب مثال، اهمیت فلسفی آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

شرایط اولیه: فرض کنید دو سنگ را از طبقه‌ی دهمِ ساختمانی پرتاب می‌کنیم. اگر یکی را با سرعتِ ده متر بر ثانیه و دیگری را با سرعت پنج متر بر ثانیه پرتاب کنیم، مسیر حرکت این دو سنگ بسیار متفاوت خواهد بود و در نهایت در دو نقطه‌ی متفاوت رویِ زمین فرود خواهند آمد. به گزاره‌هایی که بیانگر شروط اولیه یک سیستم (برای مثال مکان یا سرعتِ اولیه یک چرتابه) هستند، «شرایط اولیه» می گویند.

شرایط حدی: فرض کنید لوله‌ی فلزی بلند داریم که روی آن سوراخ‌هایی وجود دارد. یک بار همه‌ی سوراخ‌ها را بسته و آخری را باز می‌گذاریم، و بار دیگر همه را بسته و اولی را باز می‌گذاریم. اگر در هر دو حالت با شدت یکسانی در لوله بدمیم، دو نوع صدای متفاوت تولید می‌شود. شرایط حدی به ما می‌گویند که دو سرِ لوله کجا باز هستند.

قوانینِ فیزیکی معمولاً به صورت گزاره‌هایی کلی هستند که نحوه‌ی گذار یک سیستم از یک وضعیت به وضعیت دیگر را بیان می‌کنند. مثلاً قانون مشهور F=ma، نحوه‌ی حرکت اشیا را به صورت خیلی کلی توصیف می‌کند ولی هیچ حکم جزئی در مورد حرکت یک شی خاص بیان نمی کند. این شرایط اولیه و حدی هستند که به همراه یک قانون کلی، رویدادهای جزئی و قابل مشاهده را نتیجه می‌دهند و آنها را از بقیه‌ی رویدادها متمایز می‌کنند. به بیان دیگر اگر نظریه را T، شرایطِ حدی/اولیه را C و رویدادِ قابل مشاهده را O نامگذاری کنیم، داریم: T & C1 à O1، T & C2 à O2، ... .

شرایط اولیه و حدی مسائل چندی را در فلسفه علم پیش کشیده اند که در ادامه به آنها اشاره می شود:

1- گزاره‌های بیان‌گر شرایط حدی و اولیه چگونه به دست می‌آیند؟ ممکن است بگوییم این گزاره‌ها از مشاهده و تجربه‌ی مستقیم حاصل می‌شوند. اما در این‌جا دو معضلِ اساسی وجود دارد: اول این که تجربه‌ی شخصی نوعی تحریک حسی بوده و از جنس گزاره نیست و از این روی باید درباره‌ی فرایندی که طی آن یک تجربه‌ی حسی به یک گزاره تبدیل می‌شود، نظریه ای داشت. علاوه بر این گزاره‌های بیان‌گر شرایط حدی و اولیه خود گرانبار از نظریه هستند. مثلاً وقتی شیمی‌دانی می‌گوید در لحظه‌ی نخست آزمایش، دو سی‌سی اسید در این ظرف وجود داشت، قبلاً این مقدار اسید را توسط یک وسیله‌ی اندازه‌گیری اندازه گرفته و سپس آن را در ظرف واکنش ریخته است. در اینجا نحوه‌ی عملکرد دستگاهِ اندازه‌گیریِ حجم، وابسته به نظریه‌ی دیگری درباره اندازه گیری است. از این گذشته، شیمی‌دان فرض کرده است که حجم مایعات در اثرِ ریختن از ظرفی به ظرف دیگر، تغییر نمی‌کند. پس گزاره‌های حدی و اولیه بی‌واسطه به دست نمی‌آیند و نحوه‌ی به دست آمدن این گزاره‌ها مباحثِ معرفتی مختلفی ایجاد می‌کند.

2- چه بسا یک دانشمند در آزمایشات خود از فروضی استفاده می کند که به دلیل بدیهی انگاشتن، خود نیز نسبت به آنها آگاهی ندارد. بسیاری از این فرض‌هایِ پنهان در گزاره‌های حدی و اولیه، بعدها توسط نظریاتِ دیگرآشکار شده اند. برای مثال فیزیک‌دانان تا اوایل قرن بیستم، همواره در مشاهدات خود فرض می‌کردند که اندازه‌گیری مکان و سرعت اولیه‌ی یک ذره به طور همزمان ممکن است و این دو اندازه گیری بر هم اثر ندارند. اما با شکل گیری فیزیک کوانتمی این فرض، که تا قبل از یک امر بدیهی به نظر می‌رسید، مورد شک واقع شد. در لحظه‌ی اولیه یا باید مکان یک ذره را اندازه گرفت و یا سرعت آن را، زیرا اندازه‌گیری مکان، فوراً روی مقدار سرعت تأثیر می‌گذارد و بالعکس(رک: مسبوقیت مشاهده بر نظریه).

3- بر این اساس اگر گزاره‌های بیان‌گرِ شرایط حدی و اولیه که در عرض نظریه در فرایند آزمون نظریات ایفای نقش می کنند، مبتنی بر نظریات یا فرض‌های دیگری باشند، ابطال نظریات توسط مشاهدات دچار مشکل می‌شود، زیرا از مجموعه‌ی یک قانون کلی و گزاره ها‌ی حدی و اولیه است که یک نتیجه‌ی مشاهدتی استنتاج می‌شود، تا در معرض آزمون قرار گیرد. حال اگر مشاهده با پیش بینی ما سازگار نبود، باید در قانون کلی‌مان شک کنیم یا در گزاره‌ی حدی/اولیه؟(رک: تز دویم کواین)

ننسی کارترایت از بسط مفهوم شرایط اولیه و حدی به این نتیجه رسیده است که قوانین فیزیک هیچگاه نمی توانند ادعای واقع نمایی داشته باشند، زیرا ما هرگز قوانین کلی، مثل قوانین ماکسول در الکترومغناطیس، را با تجربه محک نمی‌زنیم، بلکه مجموعه‌ی پراکنده‌ای از قوانین خاص‌تر و جزیی‌تری را با تجربه مقایسه می‌کنیم که با افزودن فرض‌های موضعیِ مربوط به شرایطِ خاص از آن قوانین کلی به دست می‌آیند.

مقاله

نویسنده شاهين كاوه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

آیت الله حاج میرزا محمد غروی تبریزی (آیت اخلاص)

او يكي از علماي واقعي و زاهد بود و تا آخر عمر، تدريس را ترك نكرد . در سرما و گرما و با كهولت سن، راه طولاني را پياده به مدرسه طالبيه مي آمد . چند بار شاگردانش عرض كردند: «حاج آقا چرا سوار تاكسي نمي شويد؟» فرمود: «من كه توان آمدن دارم، چرا مال امام را خرج كنم؟
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

مرحوم حاج عباسعلی حسینی

در این بخش سیره ی تبلیغی مرحوم حاج عباسعلی حسینی بیان شده است.
No image

حاج شیخ حسن حجتی واعظ

رحوم حجتي واعظ، سخنوري بصير، شجاع، بليغ و فصيح بود . هنوز هم بعد از چهل سال از خاموش شدن اين خورشيد درخشان شمال، در افواه و السنه مردم سخن از ملاحت و شيريني سخنان وي مي رود .
No image

امام خمینی (ره) آینه مهر و قهر

امام در طول شبانه روز حتي يك دقيقه وقت تلف شده و بدون برنامه از قبل تعيين شده نداشتند . با توجه به شرايط سني و ميزان فعاليتي كه داشتند، باز هم ساعات خاصي را در سه نوبت - هر كدام، نيم تا يك ساعت - به اهل منزل اختصاص داده بودند كه هر كدام از ما كه مايل بوديم خدمت ايشان مي رسيديم و مسائل خودمان را مطرح مي كرديم.

پر بازدیدترین ها

No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)10

زمانی که آقای مجتهدی در قم بسر می بردند، دهه اول ماه محرم در منزلشان مراسم سوگواری و عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) برپا بود، یک روز عاشورا که در خدمتشان بودیم و بیرون اتاق در حیاط، مراسم عزاداری برقرار بود، یکمرتبه حالشان دگرگون شد و شروع به بیان صحنه ای از روز عاشورا نمودند و به طوری آن را مجسم کردند که هر روز عاشورا آن صحنه در نظرم آمده و هرگز آن را فراموش نمی کنم.
No image

حضرت آیت الله حاج میرزا علی هسته ای اصفهانی

مرحوم هسته اي اصفهاني، موقعي كه آوازه و شهرت مرحوم آيت الله شهيد شيخ فضل الله نوري در ايران منتشر شده بود، وارد تهران شد و ابتدا به دروس برخي از اساتيد مشهور تهران رفت، ولي آنان را قابل استفاده براي خود نديد و دروس آنان را قابل مقايسه با اساتيد اصفهان ندانست.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)1

جت الإسلام دکتر محمد هادی امینی، فرزند برومند مرحوم آیت الله علامه امینی صاحب کتاب نفیس «الغدیر» نقل کردند:در سال 1349 هـ ش پس از وفات مرحوم پدرم علامه امینی، به خاطر تألیف و نشر کتابی به نام «قهرمان فخر» که در آن مطالبی بر ضد حزب بعث درج شده بود؛ دولت عراق تصمیم به جلب و محاکمه من گرفت.لذا مجبور به ترک نجف اشرف و عازم ایران شدم و در تهران اقامت گزیدم.
No image

آشنایی با شخصیت شیخ فضل الله نوری (رضوان الله علیه)

راساس اظهار نظر نويسندگان، چنانچه شيخ فضل الله مدتي كوتاه در عتبات درنگ مي كرد، احتمال مرجعيت عامه اش بعد از ميرزاي شيرازي زياد بود، اما آنچه باعث شد وي از سوي ميرزاي شيرازي براي كسب اطلاع دقيق از اوضاع ايران، ترك عتبات كند، اوضاع نگران كننده ايران در اين دوره بود.
No image

شيخ جعفر مجتهدي(ره)8

جناب مجتهدی در مورد عظمت معنوی جناب حافظ برای استاد مجاهدی نقل کرده اند :روزی مأمور شدم تا به اصفهان رفته و به مدت یک هفته مرکب یکی از روضه خوان های اهل بیت را تر و خشک کنم! ایشان می فرمودند:بعد از اتمام ماموریت ، از خانه که بیرون آمدم، مأموریت دیگری به من محول شد که بایستی به شیراز می رفتم. وقتی به دروازه قرآن شیراز رسیدم، نوری مرا تا حافظیه همراهی کرد.
Powered by TayaCMS