دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

سی و دومین نشست مهدویت از سوی موسسه فرهنگی موعود در تهران برگزار شد..

No image
سی و دومین نشست مهدویت از سوی موسسه فرهنگی موعود در تهران برگزار شد..
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سی و دومین نشست مهدویت، از سوی موسسه فرهنگی موعود در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در این مراسم شفیعی سروستانی، مدیر مسؤول نشریه موعود، با اشاره به اهمیت زیارت امام حسین(ع)، اظهار داشت: عهد با خداوند در زیارت امام حسین(ع) تبلور پیدا می کند.
وی با بیان اینکه در هر کاری در صورت خوف از خطر باید توقف کرد، ابراز داشت: زیارت اباعبدالله حسین(ع) همراه با خوف نیز مانعی ندارد.
مدیر مسؤول نشریه موعود با اشاره به وجوب مراقبت از کیان شیعه تاکید کرد: کسب آگاهی از حفظ کیان شیعه ضروری است.
وی در ادامه افزود: دشمن با تمام امکانات به تحریف و مخدوش ساختن عرفان حقیقی مکتب شیعه می‌پردازد.
شفیعی سروستانی با انتقاد از برپایی نماز جمعه در کنار سفارت عربستان در تهران، گفت: وهابیان برای ضربه زدن به نظام و تشکیل یک پایگاه درصدد نفوذ در موقیعت های حساس اجتماعی و سیاسی انقلاب هستند.
وی با اشاره به اینکه در معاملات نفتی نیز باید مراقبت شود، اظهار داشت: عده ای در این معاملات به ترویج فرهنگ و ارایه منشورات خود می‌پردازند.
مدیر مسؤول نشریه موعود در پایان هوشیاری در همه زمینه ها را لازم دانست.
در ادامه نشست حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه، استاد دانشگاه و پژوهشگر معارف دینی درباره تصوف گرایی در اسلام به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به اینکه در اسلام عرفان حقیقی مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: صوفیان قصد جایگزینی خود به جای عرفان حقیقی را دارند.
حجت الاسلام خسرو پناه با بیان اینکه سه نوع تصوف غربی، شرقی و بومی وجود دارد، ابرازداشت: عرفان وارداتی از آمریکای لاتین مثل عرفان سرخ پوستی، تصوف غربی و عرفان وارداتی از جنوب شرقی آسیا مثل فرقه بودیسم و تصوف شرقی، عرفان‌هایی که از قرن‌ها در تاریخ اسلام بوده است هرچند که متاثر از فرقه های وارداتی است تصوف بومی گویند.
وی فرقه اهل حق و فرقه مکتب، انشعابات فرقه نعمت اللهیه، ذهبیه، خاکساریه، نور بخشیه را از فرقه های صوفی در ایران برشمرد.
استاد دانشگاه در تعریف و چیستی تصوف، گفت: کلمه صوفی از واژه صفی منسوب به اصحاب صفه است که گروهی از اصحاب زاهد پیامبر(ص) بودند که در مسجد النبی مشغول به عبادت بودند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: به جهت اینکه اصحاب صوفی اهل تصوف نبودند و تصوف در قرن دوم به وجود آمد، این تعریف نادرست است.
محقق و پژوهشگر معارف دینی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع)، اظهار داشت: ابوهاشم کافی موسس تصوف در اسلام است که خمیر مایه فکری خود را از حسن بصری گرفته است.
وی در ادامه افزود: حسن بصری، امام علی(ع) تا امام محمد باقر(ع) را درک کرده است که هیچ کدام از ائمه اطهار(ع) را قبول نداشت.
حجت الاسلام خسرو پناه درباره مراحل تصوف در اسلام، ابراز داشت: در قرن دوم و سوم تصوف نزد اهل سنت منتقد اهل بیت(ع) پدید آمد و در اواخر قرن سوم تصوف نزد اهل سنت محب اهل بیت(ع) به وجود آمد و در قرن هشتم به بعد تصوف در شیعیان التقاطی به پدید آمد.
وی با اشاره به اینکه تمام فرقه های صوفی شیعه خالص نبودند و اعتقاداتشان از مکتب شیعه و سنی و برخی از آیین های شرقی گرفته شده بود، اظهار داشت: صوفیان اعتقاد دارند که قطبشان دارای ولایت تکوینی و تشریعی و اجتماعی و سیاسی است و گردش عالم به اذن اوست.
استاد دانشگاه اعتقاد صوفیان به اهل بیت(ع) و اعتقاد به قطب‌ها را غیر متضاد و غیر قابل جمع دانست.
وی مسافرت های اقطاب و مشایخ صوفیه به کشورها و شهرهای مختلف، تاسیس خانقاه را برخی از عوامل گسترش تصوف التقاطی معرفی و خاطرنشان کرد: با از دنیا رفتن یک قطب چند تن از شاگردان ادعای قطبی می‌کردند که این امر موجب ایجاد تنوع در تصوف شده است.
پژوهشگر و محقق معارف دینی با اشاره به اینکه در منشاء تصوف در تاریخ اسلام دیدگاه های مختلفی وجود دارد، خاطرنشان کرد: عده ای معتقدند که تصوف عکس العملی است که فکر آریایی در مقابل اسلام عربی به وجود آمده است که در زمان خلیفه دوم ایرانیان شهروند درجه دوم شدند.
وی ورود اندیشه های هندی و اندیشه های دیگر از مناطق غیر اسلامی به مناطق اسلامی را از مهمترین منشاء تصوف دانست.
حجت الاسلام خسرو پناه در تایید علل اصلی منشاء تصوف، گفت: سران مغول بودایی و خانم‌هایشان مسیحی بودند که در زمان حمله تمام مساجد را خراب کردند اما خانقاه که شبیه معابد خودشان بود ویران نکردند و بلکه به آنان نیز کمک می کردند.
وی با اشاره به اینکه صعود از نفس اماره به مطمئنه و مرضیه در اسلام مطرح است و هرچیز آرام کننده مثل مواد مخدر حق نیست، اظهار داشت: عده ای به جهت وجود آرامش هایی در اعمال صوفی و علاقه به مسایل معنوی جذب صوفی گری شدند.
استاد دانشگاه ساخت خانقاه به عنوان محل ذکر و عبادت، پذیرفتن اسلام گزینشی که همراه حذف سیاست است، هماهنگی صوفیان با جریان های طاغوتی، بهره برداری استعمار را از آسیب های تصوف معرفی و خاطرنشان کرد: عده ای از صوفیان در زمان جنگ با نفوذ در پایگاه های بسیج جوانان را از حضور در میدان جنگ منع می کردند.
وی بدعت های مالی که به جای زکات و خمس عشریه می پردازند، کشف و شهود شیطانی، اباحه گری و رقص زن و مرد را از دیگر آسیب های تصوف برشمرد.
حجت الاسلام خسرو پناه در ادامه خاطرنشان کرد: بیش از نود درصد از صوفیان دارای کشف و شهود شیطانی نیز نیستند.
استاد دانشگاه بابیان اینکه مدل عقلانیت صوفیان بزرگترین آسیب است، اظهار داشت: ابوحامد غزالی اولین تئوری و نظام فکری صوفیه را به وجود آورد که باعث عقب ماندگی جهان اسلام شد.
وی غیر الهی دانستن فلسفه و علوم طبیعی و ریاضیات را از مدل عقلانی صوفیان معرفی و خاطرنشان کرد: در غرب و اسلام عقب ماندگی علمی توسط این مدل فکری تجربه شده است.
پژوهشگر معارف دینی با بیان اینکه تولید علم و جنبش نرم افزاری و رشد نیاز به زدودن عقلانیت صوفی دارد، ابراز داشت: اسلام علاوه بر عقلانیت صوفی، عقلانیت غربی را نیز قبول ندارد.
وی در ادامه افزود: دشمن به جهت مقابه با عقلانیت اسلام عقلانیت صوفی را ترویج می دهد.
حجت الاسلام خسرو پناه با بیان اینکه در صوفیان امروز استدلال و برهان وجود ندارد، ابراز داشت: در تمام عبادات صوفیان تحرک سر وجود دارد که عامل از بین رفتن فکر و تفکر می شود.
وی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب صوفیان در ایران خانقاه خود را به حسینه تغییر دادند، گفت: امروز برای توجیه خود عکس های امام راحل و مقام معظم رهبری را در حسینه های خود آویزان می کنند و خود را مقلد مرجعی معرفی می کنند.
استاد دانشگاه گوشزد کرد: صوفیان خود را به افرادی متصل می کنند که آنان هیچ اعتقادی به این فرقه ها ندارند و از سویی دیگر در گذشته به جهت وجود حکومت های ظالم برخی از بزرگان به اسم صوفی به تبلیغ دین اسلام می پرداختند.
وی درادامه تصریح کرد: اهل بیت عصمت و طهارت وتمام فقهای شیعه از اول تاسیس تصوف به مخالفت و دشمنی پرداختند.
حجت الاسلام خسرو پناه رویکرد اجتماعی و اخلاقی صوفیان نظیر خدمت و خیانتشان به مردم، رویکرد سیاسی و امنیتی صوفیان مانند ارتباط آنان با بیگانگان، رویکرد فقهی و حقوقی آنان نظیر فتوای مجتهدین، رویکرد تاریخی و اعتقادی صوفیان راز محورها و رویکرد های بحث تصوف برشمرد.
وی درباره ابن عربی، گفت: ابن عربی در هیچ فرقه ای از صوفیان نبود و ایشان فردی عالم و وراسته و اهل فکر و اندیشه بودند ولی با وجود تصریح علمای بزرگ، از کتاب های ایشان نمی توان به صورت قاطعانه وی را شیعه معرفی کرد.
پژوهشگر و محقق معارف دینی با بیان اینکه ابن عربی با وجود شیعه بودنش، ملاک عرفان نمی باشد، اظهار داشت: قرآن و اهل بیت ملاک عرفان است.
وی از برخی فیلم ها و حضور برخی شخصیت های صوفی در صدا و سیما انتقاد کرد.
استاد دانشگاه از چاب کتاب آسیب شناسی تصوف در آینده خبر داد.
در حاشیه این سخنرانی، حجت الاسلام خسرو پناه فیلم هایی از نحوه عبادت صوفیان به نمایش گذاشت.
منبع:

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

ترجمه «خلاصه تعالیم اسلام» نوشته علامه طباطبایی به ایتالیایی

خبرگزاری فارس: کتاب «خلاصه تعالیم اسلام» اثر علامه محمدحسین طباطبائی به تازگی توسط انتشارات بین‌ا‌‌لمللی الهدی وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر شد.
Powered by TayaCMS