كلمات كليدي : شراب، شرابخوار، مستي، خمر
نویسنده : زينب برجي نژاد
شراب از نظر لغوی یعنی مایع نوشیدنی و از «شُرب» یعنی نوشیدن گرفته شده است اما از نظر اصطلاحی همان مایع مست کننده میباشد. این کلمه فارسی است و عربی آن خَمر است و خمر از نظر لغوی یعنی پوشاندن. راغب میگوید: «اصل خمر یعنی پوشاندن شیء و آنچه با آن چیزی را میپوشانند خمار گویند ولی در تعاریف، خمار به آنچه زن، سر خود را با آن میپوشاند گفته شده و به شراب از آن جهت خمر میگویند که عقل را پوشانده و زایل میکند.»[1]در اصطلاح شرابخواری، خَمر آن است که مستی میآورد: از انگور باشد یا غیر از انگور.[2]
البته در قرآن واژگان دیگری هم برای شراب استفاده شده است که عبارتند از: سکر رحیق و کأس.[3]در رابطه با شراب در وسائل الشیعه حدیثی آمده است که رسول الله(ص) فرمودند: «شراب از پنج چیز گرفته میشود: عصیر از انگور، نقیع از کشمش، بتع از عسل، مزر از جو و نبیذ از خرما.»[4]
دلائل حرمت شرابخواری در قرآن:
ملاک عمل مسلمانان کلام پروردگار است که از عالم ملکوت نازل و در قرآن به شکل بلیغ و شیوایی تجلّی نموده است و همة نکاتی که برای هدایت بشریت نیاز است در قرآن تجمیع شده است. یکی از احکامی که در قرآن به آن پرداخته شده است حکم حرمت خمر و نوشیدن آن میباشد. آیاتی که در مورد حکم حرمت شرب خمر به طور تدریجی نازل شده است به شرح ذیر میباشد:
1- «و از میوههای درختان نخل و انگور، مسکرات (ناپاک) و روزی خوب و پاکیزه میگیرید؛ در این نشانه روشنی است برای جمعیتی که اندیشه میکنند.»[5]
این آیه در مکه نازل شده و به نظر بسیاری از مفسران اولین اخطاری است که در زمینة تحریم صورت گرفته و اشاره به حرمت آن میکند. قرآن مجید میخواهد ضمن برشمردن نعمتهای الهی اشاره کند به اینکه مردم ممکن است از مواهب الهی سوء استفاده هم بکنند.»[6]«زیرا اگر همة استعمالات مردم را نعمت میدانست اتخاذ سکر را در مقابل رزق حسن قرار نمیداد با اینکه این آیه دلالت بر نوعی عتاب و سرزنش دارد و میخواهد بر مردم تعریض کند که چرا از آندو شراب مسکر میگیرند.»[7]
2- «درباره شراب و قمار از تو سؤال میکنند، بگو: در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی (از نظر مادی) برای مردم دربردارد؛ (ولی) گناه آنها از نفعشان بیشتر است و...»[8]
در مورد شأن نزول این آیه آمده است که گروهی از یاران پیامبر خدمتش آمدند و عرض کردند حکم شراب و قمار را که عقل را زایل و مال را تباه میکند بیان فرمایید. در این هنگام آیه فوق نازل شد و به آنها پاسخ داد.»[9]
این آیه دلالت بر تحریم دارد برای اینکه در اینجا تصریح میکند بر اینکه شرب خمر «اثم کبیر» است، چون خداوند فقط در مورد شراب و قمار «اثم کبیر» آورده است.[10]
3- «ای کسانیکه ایمان آوردهاید! در حال مستی به نماز نزدیک نشوید، تا بدانید چه میگویید و همچنین هنگامیکه جنب هستید تا غسل کنید و...»[11]
4- «ای کسانیکه ایمان آوردهاید! شراب و قمار و بتها ازلام [= نوعی بخت آزمایی]، پلید و از اعمال شیطان است، از آنها دوری کنید تا رستگار شوید.»[12]
5- «شیطان میخواهد بوسیلة شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند و شما را از یاد خدا بازدارد. آیا (با این همه زیان و فساد، و با این نهی اکید) خودداری خواهید کرد؟![13]
حرمت شرابخواری از دیدگاه روایات:
در باب حرمت شراب احادیث بسیاری از ائمه اطهار(ع) نقل شده که در اینجا به برخی اشاره میشود:
1.پیامبر اکرم(ص) در رابطه با نوشیدن شراب ده نفر را مورد لعن و نفرین قرار داده است: 1.کسیکه درخت آن را مینشاند. 2.کسیکه آن درخت را نگهداری و آبیاری میکند. 3. کسیکه آب آنرا میگیرد و با آن شراب میسازد. 4.کسیکه شراب را مینوشد. 5.ساقی شراب 6.حامل و آورندة شراب. 7.کسی که شراب به سویش آورده میشود. 8.فروشنده شراب. 9.خریدار شراب. 10.مصرف کنندة پول شراب.»[14]
پیامبر اکرم(ص) در حدیثی دیگر فرمودند: «کسیکه به خدا و روز واپسین ایمان داشته باشد نباید بر سر سفرهای که در آن شراب خورده میشود بنشیند.»[15]
حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) میفرمایند: «خداوند برای حفظ عقل، ترک شرابخواری را واجب گردانیده است.»[16]
در این زمینه احادیث بسیاری از ائمه اطهار رسیده است و ما به ذکر برخی بسنده میکنیم.
زمینهها و عوامل شرابخواری:
گرایش به هر عمل چه در بُعد مثبت و چه در بُعد منفی معلول علتهایی است که باید به آن پرداخت. البته در زمینة شرابخواری انگیزه و علل گرایش به آن زیاد است که بعضی از آنها در این قسمت مطرح میشود که در دو قسم فردی و اجتماعی میباشد:
عوامل فردی:[17]
1- دوری از احکام الهی: یکی از عوامل مهمی که زمینه شرابخواری را در فرد بوجود میآورد بیدینی و بیایمانی و دوری از احکام الهی است. زیرا دین و دینداری و ایمان و اعتقاد علمی و عملی است که انسان را در برابر شیطان و عوامل انحرافی حفظ میکند و نمیگذارد که از حریم پاکی و طهارت جدا شود و آلوده گردد و چون فرد از اجتماع جدا نبوده لذا عامل دین میتواند از باز دارندههای اجتماعی شمرده شود.
2- فشارهای عصبی و ناراحتیهای روحی: کسانیکه دائماً در معرض فشارهای عصبی و محیطی قرار دارند بیشتر از دیگران در معرض خطر گرایش به شراب هستند که اگر فرد راه صحیح مقابله با آنها را نداند امکان دارد برای آرامش مقطعی از شراب استفاده کند و پُر واضح است که تبعات حاصله پس از نوشیدن شراب فشارهای عصبی منفی را دو چندان میکند.
3- مشکلات جسمانی و عدم آگاهی از خطرات شراب: عدهای میگویند که نوشیدن شراب باعث فعال شدن کلیه و یا شادابی پوست و امثالهم میگردد و حال آنکه واقعیت چیز دیگری است یعنی نه تنها چنین نیست بلکه سبب تحلیل رفتن ارگانیزم بدن شده و بعضاً موجب هلاکت میگردد.
4- نگرش غلط، به مسئله شراب: با توجه به تعریفهایی که از شراب در طول تاریخ توسط افراد مختلف شده مبنی بر اینکه انسان را از غم رها میکند و در مجموع اطلاعات غلط موجب میشود که فرد دیدگاه مثبتی نسبت به مصرف شراب پیدا کند.
عوامل اجتماعی:
1- توطئه دشمنان: یکی از عوامل مهمی که در زمینه شرابخواری نقش عمدهای دارد و به بقیه عواملی که در جامعه وجود دارد دامن میزند توطئه استکبار جهانی است که به منظور به بند کشیدن ملتها و استعمار و غارت ذخایر آنها از هر حربهای استفاده مینماید.
2- نبود امکانات تفریحی، فرهنگی، هنری ورزشی؛ برای آنکه نوجوانان خود را از گرایش به شراب و هر مخدر دیگر دور سازیم باید به فکر برنامههای جایگزین باشیم و اگر والدین نیازهای جوانان خود را درک نکنند و آنان را دائماً به ماندن در منزل وادار کنند احتمال گرایش به مسائلی مثل شرابخواری را در آنها افزایش میدهند.
3- تبلیغ و ترویج شراب خواری؛ بوسیله رسانهها و نمایش فیلمها و برنامههای میخواری و میگساری
4- عدم اطلاع رسانی جامع و کامل
5- تشویق و ترغیب از جانب نااهلان
و.....
مفاسد شرابخواری:
باید توجه داشت که احکام بر طبق مصالح و مفاسد جعل شده است؛ یعنی علت حرمت نوشیدن شراب مفسده داشتن آن است و علت وجوب نماز مصلحت داشتن آن است و همچنین بقیة احکام هم دارای مصلحتها و مفاسدی است.[18]
از جمله مفاسد فردی شرابخواری عبارتند از:
1- مفاسد روحی و اخلاقی: شرابخواری مهمترین عاملی است که انسان را بسوی انحطاط و پستی میکشاند به این معنی که با بزرگترین سرمایة بشر و مایة امتیاز او از سایر جانداران که همانا عقل و خرد است سر جنگ و مبارزه دارد. الکل، دشمن بزرگ قوای فکری و تعقل انسان است و وقتیکه عقل -که هدایتگر تکوینی بشر است- از او گرفته شود و کارائی خود را از دست دهد عوامل مخرب مانند شهوت، غضب، خودخواهی و... جای آن را میگیرد و انسان را از نظر روحی وروانی مریض میکند و در جسم انسان مریض، عقل سالم جایی ندارد، همچنانکه بزرگان گفتهاند: عقل سالم در بدن سالم است.[19]
2- مفاسد جسمی: مشروبات الکلی علاوه بر مفسدات و مفاسد روحی و اخلاقی بر جسم نیز زیانهای جبران ناپذیری وارد میکند. مثل ایجاد اختلال در ضربان و ریتم قلب، لرزش بدن و بیخوابی در شب، تاثیر بر معده، مغز، اعصاب، معده، کبد، گردش خون، دستگاه تنفسی، کلیه ها و... مثلا تأثیر آن بر روی مغز چنین است که وقتی آمی مقدار مختصری نوشابه الکلی می نوشد، ابتدا یک حالت نشاط آرامش و لذت به سراغش می آید که البته هنوز مقدار الکل نتوانسته بر روی قسمتهای حساس مغز اثر بگذارد اما همین که گیلاس اول به گیلاس دوم و... منتهی شد، مقدار الکل که در خون است به سراغ سلولهای بسیار حساس مغز میرود و پس از غرق کردن آنها در الکل تمام قدرت کنترل نیرومند مغز را یا به کلی از کار میاندازد یا فوق العاده ضعیف میکند.
وقتی سانسور مغز ار میان برود. یعنی تمام قیود، منع از کارهای ناشایسته، پرهیز از مخاطره و خلاصه عقل سلیم با تمام ارزشهای معنوی که شخص طی سال ها آموزش و پرورش بدست آورده موقتاً تا زمانی که الکل در خون وجود دارد نابود میشوند؛ شخص خود را در دنیایی مشاهده میکند که اجرای هیچ کاری زشت و ناپسند نیست، یعنی واقعا همان طور که فلاسفه یونان باستان گفته اند، خوی حیوانی و شیطانی بر مسند و اریکه عقل و فرمانروایی می نشیند.
3- مفاسد اجتماعی: از آنجائیکه اجتماع از افرادی تشکیل میشود که رویکردهای مثبت و منفی آنها بر محیط اطرافشان تأثیر میگذارد، بنابراین باید مفاسد اجتماعی شرابخواری را مورد توجه خاص قرار داد.
راه درمان
رهایی از برخی عادت های زشت که مدت زمانی دراز به آن ها مبتلا بوده ایم، طوری که به بخشی از رفتار ثابت ما تبدیل شده اند، برای بسیاری از مردم کار ساده ای نیست؛ زیرا این کار به اراده ای قوی و تلاشی فراوان و تمرینی مداوم نیاز دارد. از این رو بهترین روشی که ما می توانیم برای رهایی از عادات زشت خود در پیش گیریم اقدام و عمل به طریق « تدریج » است.
قرآنبرای درمان شرابخواری و رباخواری که در آن زمان بین مردم جاهلی، رایج بود، از روش ذکر شده استفاده کرد. در ابتدا، مردم به آسانی آماده ترک چنین عاداتی نبودند؛ اما پس از آنکه ایمان، به دل آن ها راه یافت ، خود انگیزه ای قوی شد که از خداوند متعال و پیامبر(ص) اطاعت کنند و چیزهایی را که به انجام آن امر شده بودند، بپذیرند ضمن اینکه خداوند از ابتدا به تحریم کامل این عادات فرمان نداد؛ بلکه در بدو امر به ایجاد نفرت و انزجار از آنها پرداخت. آنگاه به تدریج مسلمانان را به سوی تحریم کامل سوق داد.
به هر حال مطالعه در مورد اثرات شرابخواری و پیامدهای ناگوار آن و تفکر در ابعاد هولناک این عمل، انسان را قادر میسازد تا برای حل این مرض به تکاپو افتاده و با مراجعه به متخصصین و مشاوره با ایشان قدم اساسی در این را بردارد.