دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آرای محمد مصطفی المراغی درباره ترجمه قرآن

No image
آرای محمد مصطفی المراغی درباره ترجمه قرآن
شماره 109 دوماه‌نامه کتاب‌شناسی آینه پژوهش از سوی دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد.
 
  به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، شماره 109 دوماه‌نامه کتاب‌شناسی آینه پژوهش دربردارنده هفت مقاله برگزیده با عناوین کتابخانه ربع رشیدی،‌ آرای محمد مصطفی المراغی درباره ترجمه قرآن، ‌سیری در تفسیر عبدالرزاق صنعانی، درنگی در روش تفسیر قرآن، مقدمه‌ای درباره ویژگی‌ها و محتوای کتاب تاریخ مزارات اصفهان، مصابیح الاحکام و مولف آن، کتاب و کتاب‌پژوهی است.
در بخشی از مقاله کتابخانه ربع رشیدی، نویسنده با بررسی مقام علمی و شخصیتی رشیدالدین فضل الله آورده است: «رشید الدین همچنان که در وزارت مردی توانا و با باتدبیر بود در قلمرو علم و ادب نیز جایگاهی والا داشت. با وجود آنکه بیشتر وقت او را کار دیوانی پر می‌کرد، از تتبع و مطالعه دور نبود، به گونه‌ای که در بسیاری از علوم و فنون شناختی وسیع و دقیق داشت.»
‌سیری در تفسیر عبدالرزاق صنعانی عنوان مقاله دیگری است که نویسنده  در آن ضمن معرفی عبدالرزاق صنعانی، به بررسی ساختار کلی تفسیر وی، دقت‌های این دانشمند در بیان احادیث و ذکر سند‌های آن، نوع و شیوه این تفسیر پرداخته و آورده است: «این تفسیر از نخستین تفاسیر قرآن در قرن دوم و از تفاسیر مهم نزد اهل سنت است. اغلب روایات او در آثار بعد از وی به ویژه تفسیر ابن جریر طبری و الدررالمنثور سیوطی آورده شده است. از این جهت از مصادر بزرگ تفسیر بالماثور نزد اهل سنت شمرده می شود.
آیات را در آغاز با با احادیث نبوی  و آثار صحابه تفسیر می‌کند و بسیار اتفاق افتاده است که بیش از یک حدیث را در شرح آیه ای می‌آورد.»
دوماه‌نامه کتاب‌شناسی آینه پژوهش، نشریه ای است فرهنگی پژوهشی که به انگیزه بهسازی پژوهش و نشر از طریق اطلاع‌رسانی به صاحب امتیازی دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مدیر مسؤولی محمدتقی سبحانی و سردبیری محمدعلی مهدوی راد هر دو ماه یکبار منتشر می‌شود.
 
 
 
 

 

 

Powered by TayaCMS

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛  چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

نسبت جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلام

پژوهش حاضر به‌ دنبال تبيين «نسبت‌جهاني‌شدن و سلامت معنوي؛ چالش‌ها، فرصت‌ها و ملاحظات عملي براي نظام تربيتي اسلامي» بوده و با توجه به عنوان و سؤال‌هاي مطروحه، پژوهش به شيوه توصيفي و از نوع تحليلِ اسنادي انجام شده است.
آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

آسیب‌شناسی روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی

پژوهش حاضر با هدف شناسایی آسیب‌های روش تدریس درس تعلیم و تربیت اسلامی در مقاطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های تهران، صورت گرفته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.

پر بازدیدترین ها

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان

هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش الگوی تربیتی والدین در تربیت دینی فرزندان است. روش پژوهش در محدوده روش‌های توصیفی - پیمایشی و نوع تحقیق، کاربردی است.
بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار  از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

بررسي تطبيقي موانع مؤثر بر ازدواج پايدار از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرايي

هدف از اين مقاله تحليلي در درجه نخست، تبيين فلسفه ازدواج، آسيب‌هاي حاصل از موانع ازدواج و تشكيل خانواده پايدار و در درجه دوم تحلیل این آسیب‌ها از ابعاد زيست‌شناختي، روان‌شناختي و جامعه‌شناختي است و درنهایت به ارائه راهکارهایی کاربردی برای رفع آنها از منظر روان‌شناسي اسلامي و انسان‌گرایان پرداخته است.
چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه)  و راه برون‏‌رفت از آن

چالش عمده در تربیت الگویی (تقلید کورکورانه) و راه برون‏‌رفت از آن

این مقاله ضمن تبیین تربیت الگویی، چالش عمدۀ آن را در دور ماندن از فرهنگ تحقیق و تفکّر و در نهایت روی آوردن به مسئله مریدپروری جستجو کرده و راه برون‌رفت از این چالش را در ترویج الگوی تربیت عقلانی دانسته است.
مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

مبانی انسان‌شناختی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(ره)

در این مقاله، به تبیین هفت مبنای انسانشناختی تعلیم و تربیت و کارکردهای آنها پرداخته شده است.
پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

پیامد های تربیتی و اخلاقی شکاف دیجیتالی بین نسلی

چه عواملی باعث ایجاد شکاف دیجیتالی بین خانواده و فرزندان می‌شود؟ اين شكاف يا گسل يا فاصله‌ای كه بين دو نسل پيش می‌آید از نظر تربيتي چه پيامدها، آسیب‌ها و عوارضی را در بر دارد؟
Powered by TayaCMS