دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

آرامش وصف ناپذیر معماری اسلامی در ارمنستان

No image
آرامش وصف ناپذیر معماری اسلامی در ارمنستان این مسجد از یک حسینیه تازه تأسیس ، 28 حجره، کتابخانه ای با 7 هزار جلد کتاب، سالن اصلی اقامه نماز و محوطه بیرونی تشکیل شده که به طور کلی 7 هزار مترمربع را به خود اختصاص داده است. این مسجد در اصل چهار مناره 24 متری داشت که سه مناره آن در سال 1952 زمانی که برگزاری مراسم مذهبی در مسجد کبود ممنوع بود تخریب شد.
ورودی و مناره های این مسجد با کاشیکاری زیبائی تزئین شده است و محوطه خارجی مرکزی آن از فواره و درختارن نارونی برخوردار است که زیبایی خارجی به آن بخشیده است. در مجاورت این مسجد حمام و یک مدرسه اسلامی قرار دارد. در دوره پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این مسجد دربرگیرنده موزه شهر ایروان بود.
ترمیم و بازسازی این مسجد تاریخی با کاشی ها و آخرهای نو و درخشان بین سالهای 1995 و 2006 از سوى بنیاد مستضعفان و جانبازان مرمت و بازسازى شد.
مسجد کبود ایروان که به مسجد جامع ارمنستان نیز شهرت دارد تنها اثر باقیمانده اسلامی فعال در ارمنستان است که پس از فروپاشی حکومت کمونیستی شوروی و اعلام استقلال جمهوری ارمنستان، تولیت آن به سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان واگذار شد.
این مسجد روزهای جمعه نمایشگاهی از عکسهای قدیمی ایروان برگزار می کند که به نوعی روز گشایش درهای مسجدبه روی غیر مسلمانان تلقی می شود. کلاسهای آموزش زبان فارسی و درمانگاه های تخصصی پزشکی و دندانپزشکی است که در حجره های این مسجد مشغول خدمات رسانی هستند، بخشی از فعالیتهای این مسجد در راستای ارائه خدمات به مردم شهر ایروان به ویژه مسلمانان محسوب می شود.
همچنین این مسجد روزانه پذیرای دهها جهانگرد از اقصی نقاط دنیا است و در مراسم های مختلف مذهبی به پایگاهی فرهنگی برای ایرانیان و مسلمان ارمنستان مبدل شده است .
جمعیت ارمنستان بالغ بر۷ / ۳ میلیون نفر است . دین ۹۴ درصد جمعیت این کشور مسیحى گریگورى ،۴ درصد سایر شاخه هاى مسیحیت و۲ درصد نیز از ادیان دیگر پیروى می کنند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
Powered by TayaCMS