دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

استاد حوزه و دانشگاه های تبریز؛ تمامی اقوام بشری مخاطب پیام‌های مذهبی هستند

No image
استاد حوزه و دانشگاه های تبریز؛ تمامی اقوام بشری مخاطب پیام‌های مذهبی هستند استاد حوزه و دانشگاه‌‌های تبریز گفت: خوشبختانه امور دینی به‌ واسطه تعلق به هویت بشری، مخاطبانی به وسعت تمام انسان‌ها دارد و تمامی اقوام بشری مخاطب پیام‌های مذهبی هستند.
حجت الاسلام سید داود مطهرنژاد، استاد اخلاق حوزه و دانشگاه و مؤلف کتاب مخاطبین دینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به بیان ظرفیت‌های تبلیغی در امور مذهبی پرداخت.
وی با بیان این‌که امروزه در امر تبلیغ به مؤلفه‌های متعددی توجه می شود، گفت: مهم‌ترین موضوع در این میان سطح، تعداد و تنوع مخاطبان است که مورد توجه مبلغان قرار می‌گیرد.
حجت الاسلام سید مرتضی مطهر نژاد خاطر نشان کرد: خوشبختانه امور دینی به‌ واسطه تعلق به هویت بشری، مخاطبانی به وسعت تمام انسان‌ها دارد و تمامی اقوام بشری مخاطب پیام‌های مذهبی هستند.
وی در ادامه افزود: با توجه به این امر یک سؤال اساسی پیش می‌آید وآن این‌که چرا دینداران نسبت کم‌تری را در مقایسه با افراد غیر پایبند به دین تشکیل می دهند؛ در حالی که مخاطبین دین بسیار گسترده هستند؟!
استاد اخلاق حوزه و دانشگاه های تبریز اظهار داشت: برای بررسی این موضوع سه عنصر دین، رفتار دینداران و مؤلفه‌های اجتماعی، قابل طرح هستند که رفتار دین داران از مهم‌ترین عوامل و قابل طرح است.
وی خاطر نشان کرد: البته نقش مؤلفه‌های اجتماعی همچون وجود حکومت‌های دینی و یا ضد دینی و جایگاه حقوقی و پایه‌ای دین در اجتماع ودر جذب افراد به دین، بسیار مهم است، به گونه‌ای که رفتارهای صحیح دینی به صورت کلان در جامعه اسلامی یک ابزار تبلیغی حقیقی به شمار می‌آید.
مؤلف کتاب مخاطبین دینی تأکید کرد: دینداران و نوع کنش ایشان در تبلیغ دین نیز بسیار مهم است، به گونه‌ای که اگر ظرفیت‌های ورودی دین را کاهش دهیم، با مشکل عمده‌ای در تنوع مخاطبین روبرو خواهیم شد و در دراز مدت مفهوم دینی یک امر انحصاری خواهد بود که فقط به نیاز عده خاصی جواب می دهد.
حجت الاسلام مطهرنژاد در پایان تصریح کرد: تبلیغات در امور مذهبی قالب‌های متنوعی را می طلبد واین موضوعی است که در سیره و سنت بزرگان دین بسیار مشاهده شده است که آن بزرگان از ابزارهای بسیار متنوعی برای پیوند خالق و مخلوق بهره می‌جستند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

اصول تربیتی بنیانی هستند که در جریان تربیت، اجتناب‏ناپذیر است و به‌عنوان دستورالعملی کلی، تمام جریان تربیت را تحت سیطره و نفوذ خویش دارند و در صورت تخطی از آنها، رسیدن به هدف آرمانی تربیت دستخوش مخاطره می‏شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول تربیت تبلیغی از منظر آموزه‌های اسلامی است.
Powered by TayaCMS