دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فعالیت های اجتماعی آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی

No image
فعالیت های اجتماعی آیت الله سید هاشم رسولی محلاتی

آشنایى و ارتباط با امام

سابقه ارتباط و آشنایى آقاى رسولى محلاّتى با امام، از دو جهت بوده است: یکى مربوط به زمانى است که آقاى رسولى محلاّتى در مدرسه ابتدایى باقریه قم، با شهید حاج آقا مصطفى همکلاس بودند و پس از آن، هنگامى که هر دو با ترغیب و تشویق و علاقه پدرشان به تحصیل علوم دینى روى آوردند و مدّتى هم درس و هم بحث بودند و روى این سابقه و رفاقت، آقاى رسولى خدمت امام ارادت پیدا کرده و به منزل ایشان رفت و آمد مى کند و سبب و وسیله دیگر آشنایى با امام، علاقه و ارتباط پدر ایشان با امام بود. در این رابطه آقاى محلاّتى ابراز مى دارند که:

«کمتر شب و روزى بود که مرحوم والد، ذکر خیر از امام را براى ما در منزل نداشته باشد و این علاقه، طرفینى بود. حضرت امام هم علاقه خاصّى نسبت به پدر داشت، تا جایى که سال ها، امام تابستان هایى را که نمى خواستند در قم بمانند به امامزاده قاسم شمیران که پدر در آنجا سکونت داشت مى آمدند و انگیزه آنجا آمدن امام چیزى جز انس و علاقه با پدر نبود.».([7])

ارتباط آقاى محلاّتى با امام در دوران تحصیل، بیشتر با حضور در درس خارج فقه و اصول و به صورت رابطه صمیمى و استاد و شاگردى برقرار بود. پس از تبعید امام به ترکیه و بعد از مهاجرت وى به عراق (نجف) و در طول سال هاى متمادى اقامت در حوزه نجف، این ارتباط با نامه نگارى ارسال وجوهات و دیدارهاى کوتاه، ادامه داشت. نام و امضاى آقاى رسولى محلاّتى در کلیه بیانیه ها و اعلامیه ها، چه آنهایى که از سوى جامعه روحانیت مبارز تهران و چه آنهایى که از جانب فضلا و مدرّسان قم و شهرهاى دیگر در حمایت از امام، اهداف وى و مسائل مربوط به انقلاب صادر مى شد، به چشم مى خورد.

با ورود امام امّت به ایران و هدایت هاى وى در به ثمر رسانیدن و پیروزى انقلاب و پس از آن تثبیت نظام، شکل گیرى ادارات و نهادها و ارگان هاى قانونى و اجرایى کشور، همه یاران امام با حضور در نهادهاى جدید اجرایى، قضایى، قانونى و... او را یارى کردند.

زمانى که امام پس از اقامت کوتاهى در قم، براى معالجه به تهران مراجعت کردند و به دستور پزشکان معالج، در جماران اقامت گزیدند، با تشکیل دفتر امام در جماران، آقاى رسولى محلاّتى از نخستین کسانى بود، که به دستور شخص امام، به عنوان یکى از اعضاى رسمى دفتر تعیین گردید. وى روزانه، علاوه بر کارهاى شخصى، اعم از تحقیق، مطالعه، تدریس و فعّالیت در سنگر مسجد و محراب، فعّالیت هاى دیگر، چون: امور مالى دفتر، نوشتن احکام امامان جمعه، وکالت ها، نمایندگى ها، اجازات امور حسبیه، پاسخ به پیام هاى ویژه و جواب مسائل مربوط به وجوهات شرعى را به عهده داشت.

عضویت در دبیرخانه ائمه جمعه و حضور در جلسات مربوطه، مسافرت هاى کوتاه در رابطه با مشکلات ائمه جمعه، و غیره، سرکشى به روستاها و شهرهاى دور و نزدیک و حلّ برخى اختلافات، از جمله کارهایى بود که وى به خوبى از عهده آن ها برمى آمد و از فعّالیت هایى که در دفتر و بیرون آن به صورت مأموریت ها و سرکشى ها انجام مى داد، گزاراش تهیه مى نمود و بدون واسطه به امام ارائه مى کرد.

هم اکنون نیز برخى از نمایندگى ها که از سوى امام به وى محول شده بود، از سوى مقام معظم رهبرى هم تأیید و تنفیذ شده و در کنار فعّالیت هاى پژوهشى و تدریس، مسئولیت بخشى از کارهاى دفتر مقام معظم رهبرى را به عهده دارند.

نمونه احکام صادره

نمایندگى امام در بنیاد مسکن انقلاب اسلامى([8])، انتصاب از طرف امام در دفتر ایشان براى پاسخگویى به سؤال هاى شرعى.([9])

مأموریت از طرف امام در هماهنگ نمودن و انسجام بین ائمه جمعه سراسر کشور و قواى اجرایى و غیر اجرایى.([10])

انتصاب از طرف امام به عنوان یکى از مسؤولان و اداره کنندگان دبیرخانه مرکزى ائمه جمعه کشور.([11])

انتصاب از طرف امام براى کمک رسانى به سیل زدگان استان هاى جنوبى کشور.([12])

انتصاب از سوى امام براى کمک رسانى جهت خانه سازى طلاّب علوم دینى مشهد.([13]) که از جمله دست نویسهاى تاریخى و به یاد ماندنى امام که در روزهاى پایانى عمر با برکت خود براى ایشان مرقوم داشته اند و اصل آن موجود مى باشد، بدین شرح است:

نمونه اجازات

بسمه تعالى

جناب حجت الاسلام آقاى حاج سیّد هاشم رسولى دامت افاضاته

جنابعالى فردى مى باشید متدین و درست دانشمندى هستید محقّق و بحمدالله تألیفات خوبى دارید، از دوستان باوفا و قدیمى من مى باشید. سال ها در زمینه هاى مختلف زحمت کشیده اید. من به جنابعالى علاقه دارم و محبتهاى بسیار شما را فراموش نمى کنم. از آنجا که به شما اطمینان دارم، شما را از طرف خود وکیل نمودم تا در تمامى زمینه هاى شرعى طبق شرع انور عمل کنید خداوند بشما پاداش خیر دهد. دست خدا بهمراهتان.

والسلام علیکم و رحمة الله

1/12/67

منبع:فرهیختگان تمدن شیعه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

عالمان مرتبط

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

اصول تربیتی بنیانی هستند که در جریان تربیت، اجتناب‏ناپذیر است و به‌عنوان دستورالعملی کلی، تمام جریان تربیت را تحت سیطره و نفوذ خویش دارند و در صورت تخطی از آنها، رسیدن به هدف آرمانی تربیت دستخوش مخاطره می‏شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول تربیت تبلیغی از منظر آموزه‌های اسلامی است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
Powered by TayaCMS