دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فقاهت و نوآوری در پگاه حوزه

No image
فقاهت و نوآوری در پگاه حوزه دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم شماره جدید نشریه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پگاه حوزه را منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شماره 233 نشریه پگاه حوزه را در چهار بخش نگاه هفته، سیاسی، اندیشه و اطلاع‌ رسانی منتشر کرد.
فقاهت و نوآوری نوشته ابراهیم فیاض، مقایسه تطبیقی فرایند هسته‌ای شدن در ایران، هند و پاکستان به قلم مصطفی دلاورپوراقدم، هزاره سوم و روندهای کلان نظام بین‌الملل نوشته امین دیلمی معزی، طبقه بندی و آسیب شناسی جرایم رایانه‌ای پژوهشی از محمد حسین طارمی، ساختار اجتماعی، سیاسی علویون در ترکیه نوشته مهدی بهرام شاهی، سکولاریسم و تلویزیون؛ گزارشی از هم اندیشی رسانه تلویزیون و سکولاریسم و مهم ترین تحولات سیاسی جهان نوشته مائده ارکان عناوین مقاله‌ها و پژوهش‌هایی است که در این شماره به چاپ رسیده است.
نویسنده مقاله فقاهت و نوآوری با اشاره به این که فقاهت یک علم زندگی محور است، می‌افزاید: « بعد از تفقه یک نوع فرآیند ارتباطی عام طراحی می شود که در قالب رجوع و برگشت به قوم و به عنوان یک فرهنگ عام و جامع می باشد، چرا که قوم یک واحد فرهنگی اجتماعی و در یک کلام یک زندگی تمام است و فقیه برگشت کننده بایستی یک طرح کامل برای زندگی قوم خود که دینی باشد ارائه دهد. به همین دلیل دین با کل قومیت مخالف نیست، بلکه با فسادهای آن مخالفت می کند.»
وی با اشاره به امضایی بودن بسیاری از احکام دینی، کار اصای فقیهان را انجام اصلاحات فرهنگی برمی‌شمرد و ادامه می‌دهد: « نوآوری در فقاهت منوط و مشروط به معرفت در حکم و موضوع وحمل می باشد که متعین در حاکم است و مرجعیت در فرع قرار دارد. به همین دلیل، حکم حاکم بر حکم مرجع و مجتهد، حاکم و وارد است وحتی حکم مجتهد در جامعه منجز نمی شود، مگر با حکم حاکم و قاضی. به عبارت دیگر فقط حکم و فتاوی حاکم و ولی فقیه در حکومت و جامعه منجز است تا نظام اجتماعی که مهم ترین اصل حاکم و وارد در فقه اسلامی است، حفظ شود.»
نویسنده مقاله طبقه‌بندی و آسیب شناسی جرایم رایانه‌ای با توجه به این که پیدایش رایانه و پس از آن دنیای مجازی اینترنت، همراه خوددستاوردهای مثبت و منفی بسیاری داشته و دارد که از جمله پیامدهای منفی آن پیدایش جرایم نوظهور رایانه‌ای و اینترنتی است، درصدد کاوش درمورد چیستی جرایم رایانه‌ای از دریچه حقوقی و آسیب شناسی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و روانی است.
وی جرایم رایانه‌ای را به دو دسته جرایم فرهنگی و جرایم امنیتی تقسیم کرده است و با اشاره به تخصصی و علمی بودن، دارای حیثیت عمومی و خصوصی بودن، پیچیدگی خاص، دشوار بودن تعیین صلاحیت کیفری، جهانی بودن و دشوار بودن کشف بزهکار به عنوان ویژگی‌های این دسته از جرایم، آورده است: «آسیب های روانی مثل اعتیاد مجازی (Virtual Addiction)، بحران هویت، انحرافات جنسی، سوء استفاده جنسی. آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی چون تزلزل در ارکان خانواده، کاهش امنیت و احساس آرامش به ویژه در کاربری اینترنتی، کاهش علایق و ارزش‌های ملی نزد کاربر، تغییر هنجارها و التقاط فرهنگی، ناامنی مالی و سرمایه‌گذاری، کم رنگ شدن ارزش‌های مترقی و آسیب‌های سیاسی چون تزلزل در حاکمیت و اقتدار سیاسی و کاهش امنیت اطلاعاتی از جمله مشکلات این جرایم است.»
پگاه حوزه به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مدیر مسؤولی و سردبیری سید عباس صالحی هر دو هفته یک‌بار منتشر می‌شود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این نشریه با شماره تلفن 7832952 -0251 تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی www.pegahhowzeh.com مراجعه کنند.
منبع: خبرگزاری رسا

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

بیدارکردن متربی برای نماز از منظر فقه تربیتی

تربیت اسلامی ساحات مختلفی دارد که تربیت عبادی یکی از مهم‌ترین این ساحات است. یکی از مسائلی که کمابیش والدین و مربیان با آن در فرزند‌پروری مواجه هستند؛ حکمِ شرعیِ بیدار کردنِ فرزندان و متربیان برای نماز است.
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که

پر بازدیدترین ها

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم

تزکیه ‌‌و ‌‌تعلیم ‌‌از ‌‌مفاهیم ‌‌کلیدی ‌‌در ‌‌تعلیم‌ ‌تربیت ‌‌اسلامی ‌‌هستند ‌‌و ‌‌واژگان ‌‌اصیلی ‌‌چون ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌پایه ‌‌این ‌‌دو ‌‌مفهوم ‌‌اساسی ‌‌معانی ‌‌خود ‌‌را ‌‌باز می‌یابند.‌‌ ‌‌هدف ‌‌از ‌‌پژوهش ‌‌حاضر، ‌‌روشن‌سازی ‌‌تقدم ‌‌تزکیه ‌‌بر ‌‌تعلیم، ‌‌بیان ‌‌برخی ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌تفاوت‌‌های ‌‌آن ‌‌با ‌‌معلم ‌‌و ‌‌مشخص ‌‌کردن ‌‌انواع ‌‌ویژگی‌‌های ‌‌مربی ‌‌و ‌‌معلم ‌‌بر ‌‌اساس...
روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

روش‌هاي نهادينه كردن معاد در تربیت دینی

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که...
بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت در آموزه‌های اسلام و مسیحیت

هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی روش تربیتی مبتنی بر محبت، در آموزه‌های دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تطبیقی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که
روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

روش‌های تربیتی و تبلیغی حضرت ابراهیم (ع) در قرآن

برای ترویج یک پیام و رسالت، نیاز به راه‌های تبلیغی مؤثر و متناسب با مضمون آن پیام و برای ساختن افراد یک جامعه نیاز به روش‌های ناب و کارساز تربیتی.
درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

درآمدی بر اصول تربیت تبلیغی

اصول تربیتی بنیانی هستند که در جریان تربیت، اجتناب‏ناپذیر است و به‌عنوان دستورالعملی کلی، تمام جریان تربیت را تحت سیطره و نفوذ خویش دارند و در صورت تخطی از آنها، رسیدن به هدف آرمانی تربیت دستخوش مخاطره می‏شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول تربیت تبلیغی از منظر آموزه‌های اسلامی است.
Powered by TayaCMS