دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه وآله و سلم) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند:

«هر کس دوست دارد که خداوند را ملاقات نماید در حالی که هیچ ترس و هراسی نداشته باشد، باید که ولایت و سرپرستی فرزندت امام حسین (ع) را بر خود بپذیرد.» (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 36، ص 296)
پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه وآله و سلم) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند:
پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه وآله و سلم) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند:

پیامبر اکرم (صلی‌ الله علیه وآله و سلم) به امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) فرمودند:

«مَن أَحَبَّ أن یَلقَی اللهَ وَلا خَوفَ عَلَیه فَلیَتَوَلَّ إِبنَکَ الحُسَین»

«هر کس دوست دارد که خداوند را ملاقات نماید در حالی که هیچ ترس و هراسی نداشته باشد، باید که ولایت و سرپرستی فرزندت امام حسین (ع) را بر خود بپذیرد.» (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 36، ص 296)

همه چیز در توسل به امام حسین (ع)

هنگامی که خیر ولادت امام حسین (ع) به پیامبر (ص) رسید، به خانه امیرالمؤمنین (ع) آمدند و به اسماء فرمودند:‌ «مولود را بیاور!» اسماء حضرت را در پارچه‌ای سفید پیچید و خدمت رسول الله (ص) آورد. پیامبر طفل را به آغوش گرفتند و در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه گفتند. امین وحی الهی،‌جبرئیل (ع) نازل شد و عرض کرد: «سلام خداوند بر تو ای پیامبر! این نوزاد را به نام پسر کوچک هارون، «شبیر» نام بگذار که به عربی «حسین» گفته می‌شود؛ چرا که علی برای تو بسان هارون برای موسی است، جز آنکه تو خاتم پیامبرانی و پس از تو پیامبری نیست».[1]

بدین ترتیب نام پرعظمت «حسین» از جانب پروردگار برای آن حضرت انتخاب شد. در این روز ملائکه آسمان‌ها برای عرض تبریک و تهنیت خدمت پیامبر (ص) رسیدند و مقداری از تربت کربلا برای آن حضرت آوردند و او را بر شهادت حسین (ع) تسلیت و تعزیت گفتند.[2]

یکی از کرامات این روز، توسل و پناه‌جویی فطرس ملک (دردائیل) به ساحت ولایت امام حسین (ع) و آمرزیده شدن و بازگشت او به مقام قبلی‌اش می‌باشد. آری، آنان که نجات و سعادت دنیا و آخرت را طالبند، چاره‌ای جز پذیرش ولایت امام حسین (ع) و توسل و پناه‌جویی به ساحت نورانی‌اش ندارند؛ چرا که «الخیر کل الخیر فی باب الحسین»؛ تمام خیر و خوبی در بارگاه امام حسین (ع) است.

  • [1] . شیخ صوق، معانی الاخبار،‌ص 57، 2 .
  • [2] . علامه مجلسی، بحغارالانوار، ج 44، ص 182.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

سرمقاله

سرمقاله

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

تلاشي در سنخ ‏شناسي جنبش‏هاي نوپديد معنوي ايران

در نوشتار حاضر، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی نگارنده و الهام گرفتن از دسته‌بندی‌های محققین غربی، یک سنخ‌شناسی دو سطحی هفت‌گانه- سه‌گانه عرضه شده است.
رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

رياضت مشروع (آثار معنوي - معرفتي آن)

مقاله حاضر در صدد واکاوی معنایی و تبیین ریاضت درست در عرفان‌‌های صادق و ریاضت نادرست در عرفان‌های کاذب اعم از صوفیانه و سکولار برآمده است.
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.

پر بازدیدترین ها

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

جهاني‏ شدن و معنويت‏گرايي

نوشتار حاضر نیز تلاشی است برای بررسی رابطه جهانی شدن و معنویت و یافتن پاسخ مناسب به این پرسش که چرا در دهه‌های اخیر شاهد معنویت‌گرایی‌های فزاینده در عرصه جهانی هستیم و فرایند جهانی شدن چه تاثیری در احیاء معنویت‌ها دارد.
معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

معيار سنجش و تمييز شهود رحماني از شهود شيظاني

کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد مي‏گردد
جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

جنبش‌‏هاي ديني و مواجهه بنيادين عرفاني

مقاله حاضر كوششي براي تهيه پاسخي ولو اجمالي براي دو مسئله است. اول اينكه، گسترش جنبش‌هاي ديني موجب ترويج چه عقايدي در بستر فرهنگ ايراني مي‌شود؟ در پاسخ به اين سوال بايد گفت: روح تعاليم جنبش‌ها حاوي مؤلفه‌هاي است كه بعضا در تعارض با فرهنگ معنوي ايرانيان است. در حقيقت، ترويج جنبش‌هاي نوپديد ديني در فضاي فرهنگي ايرانيان موجب اشاعه باورها و معنويتي ناهمگون مي‌شود. كه در اين مقاله به پنج مورد از آن نظير: اومانيسم معنوي، تحريف فرجام‌گرايي، معنويت اباحه‌گرايانه، تعبير زميني از عشق معنوي، تعبير مادي از آرامش معنوي مي‌پردازيم.
Powered by TayaCMS