مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
اخلاقی
مرثیه
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
شهادت بهشتى ملت را آگاه کرد
5 تیر 1387, 0:0
شهادت بهشتى ملت را آگاه کرد
گفتگو با دکتر علیرضا اسلامی فرزند شهید محمدصادق اسلامى از شهداى هفتم تیر
از شهید بهشتى مىتوان بهعنوان شخصیتى بىنظیر درمهندسى انقلاب یاد کرد. این شهید والامقام جواب بسیارى از سوالها در خصوص نحوه اداره حکومت اسلامى را بیش از انقلاب در اختیار داشت که ما امروز هنوز به جواب این سوالها نیاز داریم. شهادت مظلومانه شهداى هفتم تیر همانند حادثه عاشورا که سبب احیاى اسلام ناب شد انقلاب اسلامى را احیا کرد. در حادثه هفتم تیر استکبار شخصیتهایى را به شهادت رساند که استکبار جهانى مىخواست با شهید کردن آنها نظام مردمى و اسلامى ایران از بین برود.
برخلاف امیال شیطانى دشمنان فکر و تحلیل آنان درست از آب درنیامد بلکه با شهادت شهداى هفتم تیر، انقلابى دیگر به وجود آمد و تحول عظیمى در افکار واندیشه مردم ایجاد و انقلاب اسلامى تثبیت شد. در گفتگو با علیرضا اسلامى فرزند شهید محمدصادق اسلامى از شهداى هفتم تیر به بررسى این واقعه پرداختیم.
مطالعه حادثه 7 تیر که براى انقلاب ما یک حادثه تلخ و تکاندهنده بود مستلزم چه پیشنیازهایى است و چگونه مىتوان به شناختى صحیح از این حادثه دست پیدا کرد؟
بررسى حادثه 7 تیر نیازمند یک کار مطالعاتى است. بنده تحقیقى در این زمینه انجام دادهام و تحولات آن روزها را مورد بررسى قرار دادهام. ما براى اینکه بتوانیم حادثه 7 تیر را به خوبى کالبدشکافى و مطالعه کنیم مىبایست تحولات قبل از جریان 7 تیر را مورد بررسى قرار دهیم. ما باید بدانیم که قانون اساسى چگونه تدوین شد، مجلس چگونه شکل گرفت و ریاست جمهورى چگونه انتخاب شد و همچنین بدانیم گروههاى مارکسیستى و حزب توده و مجاهدین خلق فعال بودند و توجه داشته باشیم که سفارت آمریکا در ایران توسط دانشجویان پیرو خط امام تسخیر شده، عراق با حمایت آمریکا و استکبار جهانى به ایران حمله کرده، امام عارضه قلبى پیدا کردهاند و یک فضاى مطبوعاتى سنگین بر کشور سایه افکنده بود. بنىصدر در 14 اسفند 59 سخنرانى در زمین چمن دانشگاه تهران داشته و قبل از آن در روز عاشورا در میدان شهدا سخنرانى کرده و از سوى دیگر بحث انقلاب فرهنگى در دانشگاهها مطرح است. اگر ما با این شرایط کاملا آشنا باشیم بهتر مىتوانیم حادثه 7 تیر را موردبررسى قرار دهیم. در تاریخ 28 شهریور مجاهدین خلق وارد فاز نظامى مىشوند و اطلاعیهاى بر همین اساس صادر مىکنند. در 30 شهریور تظاهراتى را به راه مىاندازند و به مردم حمله مىکنند و به اموال عمومى آسیب وارد مىکنند. در 31 شهریور مردم راهپیمایى به سمت مجلس برپا مىکنند و لایحه عدم کفایت سیاسى بنىصدر راى مىآورد و حضرت امام(ره) ابتدا در 21 شهریور وى را از فرماندهى قوا عزل مىکند و بعد مجلس او را فاقد کفایت سیاسى براى ادامه کار در مسند ریاست جمهورى اعلام مىکند. پس از اینکه بنىصدر از ریاست جمهورى برکنار شد، شوراى ریاست جمهورى دردوم تیر تشکیل مىشود. ترورهاى متعددى هم گروهک فرقان در کشور انجام داده بود و تعدادى از آنها هم دستگیر شدند و آیتالله خامنهاى را در تاریخ 6 تیر ترور مىکنند. وقتى این تحولات را مطالعه مىکنیم مىبینیم که شرایط قبل از 7 تیر یک شرایط بحرانى بوده و در همین شرایط است که فاجعه 7 تیر رخ مىدهد.
باتوجه به این شرایط بحرانى که در کشور ما وجود داشت چگونه انقلاب توانست در دل آن زنده بیرون بیاید و به حیات خود ادامه دهد. قطعا مدیریت بحران حضرت امام(ره) در این زمینه بیش از دیگران موثر بوده است. تحلیل شما از مدیریت بحران امام(ره)در آن شرایط چیست؟
در خصوص موضوع بحران اندیشمندان بسیارى سخن گفتهاند و مولفههاى آن را بر شمردهاند. دشمنان انقلاب تصور مىکردند که اگر بتوانند مسئولین ارشد انقلاب را ترور کنند مىتوانند انقلاب را زمینگیر کنند ومسیر آن را منحرف کرده و منویات خود را به اجرا بگذارند چرا که آنان در نظریات بحران به این نتیجه رسیده بودند که اگر مسئولین عالىرتبه یک نظام از بین بروند، آن نظام از بین خواهد رفت یا هویت خود را از دست خواهد داد. اما آنان در محاسبات خود دو چیز را فراموش کرده بودند یکى عمق نفوذ رهبرى حضرت امام(ره) در مردم و دیگرى اینکه مسلمان و مومن ایران ولایتمدار هستند و اگر به ماهیت مجاهدین خلق پى ببرند قطعا علیه آنان وارد عمل خواهند شد. درست است که آنان نیروهاى ارشد نظام را ترور کردند و به شهادت رساندند اما نمىدانستند که انقلاب اسلامى به شخصیتها متکى نبود که بخواهد با رفتن آنها سرنگون شود. سران انقلاب از دل مردم بیرون آمده بودند و چون از این خصلت مردمى بودن برخوردار بودند حضرت امام(ره) سریع خلاء آنها را با نیروهاى دیگر که از دل مردم برآمده بودند جایگزین کرد. تعابیرى که امام(ره) در این خصوص به کار بردهاند خیلى جالب است. ایشان مىفرمایند ملت که براى اقامه عدل اسلامى و ایجاد احکام قرآن مجید و کوتاه کردن دست جنایتکاران ابرقدرت و زیستن با استقلال و آزادى قیام نموده خود را براى شهادت و شهید دادن آماده نموده و به خود باکى راه نمىدهد تا دست ابرقدرتها از آستین مشتى جنایتکار حرفهاى بیرون آید و بهترین فرزندان راستین او را به شهادت برسانند، مگر شهادت ارثى نیست که از موالیان ما که حیات را عقیده و جهاد مىدانستند و در راه مکتب پرافتخار اسلام با خون خود و جوانان عزیز خود از آن پاسدارى مىکردند به ملت شهیدپرور ما رسیده، مگر عزت و شرف و ارزشهاى اسلامى گوهرهاى گرانبهایى نیستند که اسلام صالح به ما داده و امام با این بینش انقلاب را هدایت مىکردند و آن بحرانهاى بزرگ را مدیریت کردند. دوم اینکه امام(ره) بلافاصله مسئولین شهید شده را جایگزین کردند و سوم اینکه ایشان روال کار را متوقف نکردند. اگر ما روزنامههاى خارجى آن زمان را مطالعه کنیم، مىبینیم که اینها کار انقلاب را تمام شده مىدانستند. با اتفاقاتى که آن روز افتاده بود احساس مىشد که یک کودتایى در شرف وقوع است. از طرف دیگر ما با فقدان وجود نیروهاى نظامى وانتظامى مواجه بودیم. لذا از دید آنها چون نظام جمهورى اسلامى دیگر ساختارهاى معمولى یک نظام را ندارد، بزودى از هم خواهد پاشید. شما به فقدان نیروهاى ارشد نظام هجوم همهجانبه ارتش بعث عراق، دو میلیون آواره، تعطیلى دانشگاهها به علت انقلاب فرهنگی، تجزیهطلبى وادعاهاى خودمختارى در برخى نقاط کشور، اخلال در دستگاههاى اجرایى را هم اضافه کنید. فرار بنىصدر، مسئله آقاى شریعتمداری، تسخیر لانه جاسوسی، کودتاى نوژه، کوتاى قطبزاده هم دلیلى بر وجود بحران در کشور است.
بنىصدر پس از خلع شدن از ریاست جمهورى تا چه زمانى در ایران بود و چگونه فعالیت مىکرد؟ارتباط او با مجاهدین خلق از چه زمانى شروع شده بود؟
بنىصدر تا 7 مرداد در کشور بود اما رئیس جمهور نبود و به صورت اپوزیسیون فعالیت مىکرد. او روابطى با مجاهدین خلق داشت. مجاهدین هم از زمانى که وارد فاز نظامى شد فعالیتهایش به صورت زیرزمینى انجام مىشد اینها ملاقاتهاى متعددى با یکدیگر داشتند. بنىصدر کسى بود که در زمان ریاست جمهورىاش دستور داده بود به مجاهدین خلق اسلحه بدهند که امام در جلسهاى از بنىصدر مىپرسند که چرا اینها را مسلح کردهاید و او مىگوید که براى حفاظت خودشان این کار را کردم. ما آن زمان در دادستانى بودیم و در فرودگاه مهرآباد محمولهاى را کشف کردیم که چهار جعبه اسلحه کلاشینکف بود و بعد متوجه شدیم که اینها براى بنىصدر بوده است. یک چمدان هم سلاح کمرى گرفتیم و تعدادى صداخفهکن که تحت پوشش گارد ریاست جمهورى وارد شده بود اما ما آنها را مصادره کردیم. نکته دیگر اینکه دختر بنىصدر یعنى فیروزه به ازدواج با مسعودرجوى درآمده است و لذا بین این دو یک نسبت فامیلى هم برقرار شده بود. در لانه جاسوسى هم اسنادى به دست آمد که حاکى از ارتباط بنىصدر با آمریکایىها بود.
پس از حادثه هفتم تیر، عامل حادثه چگونه شناسایى شد؟
ما آن زمان سیستم اطلاعاتى قوى نداشتیم و اطلاعات خیلى کم بود. دوستان ما در حزب جمهورى اسلامى پس از آن واقعه متوجه مىشوند که یکى از اعضاى حزب به نام محمدرضا کلاهى نیست و در لحظه واقعه هم در درون ساختمان حزب نبوده و به بهانه خرید بستنى از ساختمان خارج شده؛ به او مشکوک شدند. پس از چند روز در روزنامههاى آن زمان این موضوع اعلام شد اما زمانى بود که دیگر کلاهى از کشور خارج شده بود.
رهبر معظم انقلاب در سال 83 ملاقاتى با خانواده شهداى هفتم تیر و مسئولان قوه قضائیه داشتند و بیانات زیبایى را ارائه کردند. ایشان فرمودند که شهادت آیتالله بهشتى و حادثه هفت تیر سند مظلومیت جمهورى اسلامى است. به نظر شما چگونه این حادثه مظلومیت نظام را مىرساند؟
اگر شما نظامهاى سیاسى دنیا را بررسى کنید، مشخص است کسى که در راس قدرت است به مخالفش اجازه بروز و ظهورنمىدهد مگر در حدکم. درحالى که آن زمان در جمهورى اسلامى مخالفین نظام و امام علنا در صحنه بودند. نشانه آن مناظرههایى است که شهید بهشتى با اعضاى حزب توده، گروههاى چپ و حتى منافقین داشتند. منافقین در نظام جمهورى اسلامى دست به اسلحه بردند و علیه نظام عملیات نظامى انجام دادند، آنها در شهرها تظاهرات کردند، عدهاى را به شهادت رساندند و دیگر اینکه سلاح به کشور وارد کردند، حتى در بدنه نظام هم نفوذ کرده بودند و وقتى شهید قدوسى به دادستانى آمد مجبور شد کار را از صفر شروع کند.اوج مظلومیت جمهورى اسلامى همین جاست که این نظام چه از لحاظ سختافزارى و چه نرمافزارى تحت فشار بود. در درون نظام جمهورى اسلامى منافقین علیه نظام توطئه مىکردند و عزیزترین فرزندان انقلاب را به خاک و خون کشیدند. در مقابل کسى مثل شهید بهشتى قرار دارد و با اینکه رئیس قوه قضائیه است اما حتى یک کلمه به اینها جواب نمىدهد و علیه آنها اقدام نمىکند.
آیا خاطرهاى از مظلومیت شهید بهشتى دارید؟
من یادم هست یک روز شهید بهشتى را براى سخنرانى به دانشگاه تهران دعوت کرده بودند. وقتى که ایشان از اتومبیل پیاده شدند دور او حلقه زدند و شعار مىدادند مى گفتند مرگ بر سازشکار، مرگ بر راسپوتین. حال شما ببینید در یک محیط علمى دانشجویان کشور که باید در راس حرکت انقلابى ملت قرار داشته باشند با رئیس قوه قضائیه این انقلاب و کسى که خوندلهاى زیادى براى انقلاب خورده بود چگونه رفتار مىکردند.
اثرگذارى حادثه هفتم تیر بر تحولات بعد از خودش چه بود؟ پس از این حادثه مجاهدین خلق چه وضعیتى پیدا کردند؟
اینکه مجاهدین خلق از هم پاشیده شدند و ازصحنه انقلاب حذف شدند و ملت آنها را کنار زد اثرات خون همین شهیدان بود. شهادت کسانى همچون شهیدبهشتى به آگاهى ملت منجر شد و ملت به ماهیت این گروهک منافق پى برد. همین مردمى که به بهشتى بدبین بودند و مىگفتند “بهشتی، بهشتى طالقانى را تو کشتى یا مىگفتند قدرتطلب، انحصارطلب یا سازشکار، فرداى شهادت بهشتى بر سر و سینه مىزدند. پس از این واقعه پرونده مجاهدین در کشور بسته شد. برکت این خون، فرار و رسوایى آنها را به همراه داشت. اگر آنها در این مملکت جایگاهى داشتند که فرار نمىکردند. اگر بنىصدر در این کشور 11 میلیون راى و حامى داشت هرگز فرار نمىکرد.
کمى در خصوص ویژگىهاى شخصیتى آیتالله بهشتى و مرحوم شهید اسلامى بگویید. به نظر شما چه شد که این بزرگواران به مقام والاى شهادت نایل شدند؟
شهید بهشتى از روحیه تشکیلاتى فوقالعادهاى برخوردار بودند و از سال 42 وارد کارهاى تشکیلاتى در ابعاد مختلف مىشود. در خارج از کشورهم که بودند این روحیه تشکیلاتى را حفظ کردند و نقش موثرى در انسجام انجمنهاى اسلامى خارج کشور داشتند. بعد که به کشور باز مىگردند به این شیوه عمل مىکنند و پس از انقلاب هم حزب جمهورى اسلامى را بنیان مىنهند. نظم وانضباط ایشان فوقالعاده است. شهید اسلامى هم مانند سایر شهدا از یکسرى ویژگىهاى برجستهاى برخوردار بودند. ایشان با فرزندان خود همچون دوست برخورد مىکرد. گاهى ایشان در نماز به فرزندان خود اقتدا مىکرد. او از یک روحیه تواضع خاصى برخوردار بود. گاهى در مسائل مهم با فرزندان خود مشورت مىکرد. سادهزیستى و بىتکلفى در زندگى ویژگى دیگر وى بود. او هرگز از مسئولیتهایى که بر عهده داشت سوءاستفاده نکرد و از امکاناتى که در اختیارش بود استفاده شخصى نکرد و حساسیت خاصى به بیتالمال داشت. شهیداسلامى اهل انفاق بود و نیمى از درآمدى که کسب مىکرد در راه خدا انفاق مىکرد. او نیز مانند شهید بهشتى فردى کاملا تشکیلاتى و مبارز بود و سالها قبل از انقلاب وارد مبارزات سیاسى با رژیم طاغوت شده بود و در گروههاى مختلف مبارزاتى حضور داشت و تمام عمر خود را به طرق مختلف در حال مبارزه با طاغوت گذراند. در عین حال او از یک روحیه عاطفى عجیبى برخوردار بود و از دیدن مشکلات و گرفتارىهاى مردم به شدت متاثر مىشد. همه این ویژگىها و بسیارى ویژگىهاى دیگر باعث شده تا کسانى همچون شهید اسلامى به این درجات برسند و امروز براى ما بهعنوان یک الگو مطرح باشند. به نظر من قدر بسیارى از شهداى ما بخصوص شهداى 7 تیر هنوز ناشناخته است.
منبع : روزنامه رسالت
شهادت بهشتى ملت را آگاه کرد
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
شهادت بهشتى ملت را آگاه کرد
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
منتخب نشریات
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
روایتی بر سرودن شعر علی ای همای رحمت
آیت الله العظمی مرعشی نجفی بارها می فرمودند شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم . آن شب در عالم خواب , دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و وجود مبارک مولا امیرالمومنین (علیه السلام) با جمعی حضور دارند .
27 شهریور 1386, 0:0
حقوق حیوانات در فقه اسلامى ( قسمت دوم - قسمت پایانی )
31 اردیبهشت 1387, 0:0
رابطه ایمان و عمل صالح
در آموزه های قرآنی ایمان و عمل صالح از چنان ارتباطی برخوردارند که فقدان هر یک، کارآیی و تأثیرگذاری دیگری را کم اهمیت و یا بی ارزش می کند. ایمان و عمل صالح دو بال پرواز بشر به مقام انسانیت و درک خلیفه اللهی و وصول به سرمنزل مقصود است. در آموزه های قرآنی، عمل صالح، بازتاب بیرونی ایمان واقعی است. هر کس به ایمان واقعی دست یافته باشد در منش و کنش خویش نیک کردار خواهد بود. این نوشتار تلاشی برای تبیین این همبستگی استوار میان ایمان و عمل صالح است...
13 آذر 1386, 0:0
ماهیت حاکمیت سیاسی
27 خرداد 1387, 0:0
نگاهى به آفرینش زن با توجه به داستان آدم و حوا در قرآن
خبرگزاری فارس: مسأله آفریده شدن حوا از پهلوى آدم، چیزى است که قرآن درباره آن صراحتى ندارد؛ و عبارت<و خلق منها زوجها» را نیز نباید بر آن معنى حمل کرد، به گونهاى که گزارش قرآن همسان گزارش تورات گردد، توراتى که در دست مردم است و آفرینش آدم را یکسان یک داستان تاریخى نقل...
23 آبان 1386, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS