دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

شکست ابهت پوشالی آمریکا

No image
شکست ابهت پوشالی آمریکا

شكست ابهت پوشالي آمريكا

مهدی نادری

در بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی

«انقلاب شما حریم دروغین قدرتها و قلدرها را شکست. آمریکا به عنوان ابرقدرت، یک روز آمریکا بود، اما امروز دیگر نیست. امروز شما ببینید که در چند نقطه از نقاط عالم، مردم عکس رئیس جمهور آمریکا را آتش می‌زنند یا پرچم آنها را به آتش می‌کشند. چند جا از نقاط عالم، ملتها و توده‌های مردم، مشت گره می‌کنند و مرگ بر آمریکا می‌گویند».

عبارات فوق از جمله بیانات ارزشمند رهبر معظم انقلاب است که در خصوص یکی از دستاوردهای مهم و بزرگ انقلاب اسلامی در سطح جهان، یعنی تحقیر استکبار جهانی بویژه آمریکا و شکستن ابهت پوشالی آنها ایراد شده است. سالهای طولانی در اثر تبلیغات و نیز اعمال زور قدرتهای استکباری شرق و غرب، نفوذناپذیری قدرت آنها و یکه تاز بودن آنان در صحنه جهانی، این باور را در همه مردم جهان به وجود آورده بود که آنها دارای قدرت بسیار هستند و به هیچ وجه نمی شود با آنان مقابله کرد. تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کسی باور نمی کرد بتوان در برابر قدرت شیطان بزرگ آمریکا و ابرقدرت شوروی، عرض اندام کرده و در برابر آن ایستادگی کرد. اما پیروزی انقلاب اسلامی ایران که سرنگونی رژیم ستمشاهی را به دنبال داشت، اولین ضربه محکم و اساسی را به غرور و ابهت پوشالی آمریکا وارد آورد، زیرا پشتوانه اصلی رژیم پهلوی، آمریکا بود و آمریکاییان تا آخرین لحظات پیروزی انقلاب (و حتی بعد از آن) به حمایت خود از رژیم منحوس پهلوی ادامه دادند. آمریکا تصور این را هم نمی کرد که با داشتن قدرت جهانی، حمایت از رژیمی را در دستور کار خود داشته باشد و از حفظ آن عاجز مانده و ناتوان شود.‌ حوادث بعدی و اقدامات مهم دیگر انقلاب اسلامی ایران در برابر قدرتهای شیطانی، بر ابعاد و گستردگی تحقیر ابرقدرتها و شکستن قدرت دروغین آنها افزود. از جمله این حوادث و اقدامات، موارد زیر می‌باشد: ‌

- تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران که با عنوان سفارتخانه، مشغول توطئه بر علیه انقلاب بود.

- جهانی کردن شعار مرگ بر آمریکا

- خنثی کردن محاصره‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی

- ایستادگی در برابر حضور نظامی نامشروع ناوهای آمریکا در خلیج فارس

- ایستادگی در برابر حمله نظامی به طبس

- پاسخ منفی دادن به التماس آمریکا برای مذاکره و برقراری روابط سیاسی
شکستن ابهت پوشالی ابرقدرتها بویژه آمریکا، بازتاب مهمی در جهان به دنبال داشت. مردم مستضعف و مسلمان جهان و حرکتهای آزادیبخش پی به ضعف و ناتوانی آمریکا برده و شکست قدرت اسطوره ای آن را به چشم خود مشاهده کردند. مردم جهان به این باور رسیدند که قدرت آمریکا در برابر قدرتهای الهی و مردمی ناچیز بوده و قدرت واقعی آن، بسیار کمتر از آن چیزی بوده که همیشه در جهان تبلیغ و ترویج می‌شده است. ‌

خبرگزاری‌ها و مطبوعات جهانی هم لب به سخن گشوده و به این تحقیر آمریکا توسط ایران اعتراف کردند. هفته نامه اشپیگل آلمانی می‌نویسد: «آیت الله خمینی با تحریک مسلمانان، غرب را شوکه کرد و پس از سقوط شاه به تحقیر آمریکا، پرداخت». رادیو نروژ می‌گوید: «آیت الله خمینی رهبر و شخصیتی بود که طی ده سال بارها آمریکا را تحقیر کرده و آبروی آن کشور را برد.

آیت الله امام خمینی نشان داد محرومین می‌توانند در قبال ابرقدرتها پایداری کنند»(روزنامه اطلاعات، 23/11/68). کار به جایی می‌رسد که خود رادیو آمریکا هم اعتراف به ناتوانی آمریکا کرده و به نقل از روزنامه شیکاگوتریبون می‌گوید: «آیت الله خمینی آمریکا را بارها با ناتوانی مواجه ساخت و در این مورد به آمریکا درس داد و دو رئیس جمهوری آمریکا را با نا امیدی رو به رو ساخت.

شاید تا به حال در هیچ دوره ای از سالهای اخیر برنامه ریزان سیاسی آمریکا با چنین وضعیتی رو به رو نشده بودند که کشوری در مقابل نفوذ نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکا مصونیت داشته باشد»(همان)‌

این دستاورد عظیم جهانی انقلاب اسلامی برای مردم قهرمان ایران و کلیه مسلمانان و مستضعفان جهان، عزت و افتخار و برای دشمنان کینه توز آن، ذلت و خواری به همراه داشت.

منبع: 92 دستاورد انقلاب اسلامی ایران، موسسه فرهنگی قدر ولایت، صص40-43 با تلخیص

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS