دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عزتمندی و ذلت ناپذیری ‌

No image
عزتمندی و ذلت ناپذیری ‌

عزتمندي و ذلت ناپذيري ‏

رضا جاودان

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «لاتَظلمون و لاتُظلَمون؛ نه ستم می‌کنید و نه تن به ستم می‌دهید»(بقره: 279).

«تَظلمون» از ماده «ظلم» به معنای ضایع کردن حق و کوتاهی در رساندن حق است، خواه در مورد حقوق خود باشد یا در مورد حقوق دیگران یا حقوق الهی، خواه حقوق مادی و طبیعی یا معنوی و روحانی.

«ظلمه» و «ظلمات» که به معنای تاریکی و ضد نور است از همین معنا گرفته شده است، زیرا اصل اولی در هستی و طبیعت ظهور نور و گسترش آن است و اساساً حقیقت وجود یعنی نور، که البته مراتب متعددی دارد.

اما ظلمت و تاریکی امری است که با فقدان نور یا ضعف وجود نور حاصل می‌شود و این همان ضایع شدن حق عالم است.

حدیث انقلاب به تعبیر علامه شهید مطهری(ره) «کسانی که به خاطر یک سلسله اصول و مبادی قیام می‌کنند و نهضت می‌نمایند، در حقیقت به همه جهانیان بعد از خودشان پیامی دارند و به اصطلاح معروف وصیتی دارند.

آیندگان باید با پیام آنها آشنا شوند و ندای آنها را بشناسند. حسین بن علی(ع) فرمود:

«انی لم اخرج اشرا و لابطرا و لامفسدا و لاظالما انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی صلی الله علیه و اله ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدّی و ابی».

در کربلا جمله‌های تاریخی زیاد گفته شده است که گذشته از اینکه از یک انسانیت کامل و ایمان خارق العاده و از یک حماسه پرشور حکایت می‌کند، چون این جمله‌ها با خون نوشته شده و ثبت شده است ارزش دیگری دارد؛ و به علاوه از این شعارها به روح حسینی و ماهیت نهضت حسینی می‌توان پی‌برد.

جمله‌های خود اباعبدالله الحسین(ع):« هیهات منا الذله؛ الموت اولی من رکوب العار؛ الاترون ان الحق لایعمل به... لیرغب المومن فی لقاء الله محقاً؛ الناس عبیدالدنیا و الدین لعق علی السنتهم» و جمله‌های علی اکبر (ع): «اذاً والله لانبالی بالموت یا ابتاه هذا جدّی رسول الله»؛ و جمله قاسم بن الحسن(ع): «الموت احلی عندی من العسل»؛ و جمله حضرت اباالفضل(ع): «یا نفس من بعد الحسین هونی هذا حسین شارب المنون».‌

آری، حادثه کربلا، قیامی اسوه و سیره‌ای عام برای نظریه انقلاب و منشوری انقلابی تاریخی است که برای هر عصر پیامی ویژه دارد، حتی برای آزادیخواهان و انقلابیون غیر مسلمان، چه رسد به فقیهی از یلاله او؛ و به راستی که انقلاب اسلامی ما ریشه در نهضت حسینی دارد و این واقعیت را مرحوم امام و مسئولان نظام و قاطبه مردم بارها و بارها در تبیین ماهیت انقلاب و در قالب شعارهای اصولی انقلاب یادآور شده‌اند: «حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست» و «هیهات منا الذله».

علاوه بر این نهضت امام(ره) احیا کننده نهضت امام حسین(ع) هم بود. در عاشورای دو روز قبل از 15 خرداد 1342 جملات همه ساله نوحه خوانان و سینه زنان، ناگهان به شعارهای تند علیه طاغوت زمان و علیه ظلم و ستمگری بدل شد.

امام(ره) در بیانیه خود به مناسبت محرم آن سال فرمودند: «محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است» و بدین سان با الهام از نهضت عاشورایی حسین بن علی(ع) نهضت اسلامی مردم جان گرفت و مردم شهرها، زینب وار، در بزرگداشت شهیدان خود هر روز خون تازه‌ای به پیکر انقلاب تزریق کردند و پیام شهیدان را در حالی که همه مردم همچون بازماندگان کربلادر اسارت طاغوت بودند به گوش غافلان و جهانیان رساندند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS