مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
خانه
درباره ما
تماس با ما
جستجو
بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی
جستجو
موضوعات
منو
اطلاع رسانی های علمی
معرفی کتاب
تاریخ
تبلیغ
تعلیم و تربیت
حدیث
دین
سیاسی
قرآن
مدیریت
فلسفه
اهل بیت
مهدویت
آداب و احکام اصناف
عمومی
فقه
اخلاق
مجموعه پرسش ها و پاسخ های دانش آموزی
مطالب نقد شده
نقد فیلم و سینما
نقد فیلم
معارف فیلم
تاریخ سینمای ایران
سینمای ایران
سینمای جهان
اندیشه
تلویزیون
مصاحبه ها
علمی
مذهبی
زندگی نامه
سیاسی
اجتماعی
اخلاقی
نشست ها وهمایش ها
معرفی نرم افزار
معرفی نشریات
معرفی مراکز پژوهشی
زندگی نامه
یادداشتها
بانک پژوهشگران وفرهیختگان
زندگی نامه فرهیختگان
معرفی پژوهشگران
اخبار
فرهنگی
حوزه و دانشگاه
اعتقادی
سیاسی
اجتماعی
جامعه
اخبار عمومی
خبرگزاری ها
معرفی سایت ها
پایگاه های علمی
پایگاه های مذهبی
پایگاههای عقائد
پایگاههای فرهنگی
پایگاههای جامع موضوعات
پایگاههای اندیشمندان اسلامی
پایگاه های پاسخ گویی به سوالات
پایگاه های پاسخ گویی به احکام شرعی
پایگاه های تاریخی
پایگاه های آموزشی
اطلاعیه
بانک محتوای تبلیغ
محتوای تبلیغی
سیره اهل بیت علیهم السلام
تربیت در قرآن
شرح جامع نهج البلاغه
مشاوره اسلامی
خانواده
پاسخ به شبهات
اخلاق
حکایات
منبرهای شما
معارف نهج البلاغه
نهج البلاغه
اخلاق وتربیت اسلامی
اخلاق اسلامی
تربیت اسلامی
معارف اسلامی
حلال و حرام
قرآن شناسی
مباحث تفسیری
معرفت در اسلام
ویژگی ایمان ومؤمن
مصادیقی از سبک زندگی اسلامی
علل وعوامل ترس از مرگ
شیطان از منظرقرآن و روایات
دین وجامعه دینی
دنیاو آخرت
تعاون و بررسی مسأله اعانه
توبه و امید به مغفرت
اهتمام به عمر انسان در اسلام
خداشناسی
امامت و ولایت
خطبه فدکیه و فضایل حضرت زهرا (س)
ویژگی های انتظارو عصر ظهور
زیارت و توسل
شرح خطبه قاصعه
فضایل پیامبر (ص) و اهل بیت (ع)
سیره معصومین (ع)
محبت اهل بیت (ع)
مقامات اهل بیت (ع)
ویژگی ولایت اهل بیت (ع)
راه توشه عاشورائیان
روضه ها
ذکر مصیبت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
ذکر مصیبت فاطمه الزهراء سلام الله علیها
ذکر مصیبت امیرالمومنین علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن مجتبی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام
ذکر مصیبت امام سجاد علیه السلام
ذکر مصیبت امام باقر علیه السلام
ذکر مصیبت امام صادق علیه السلام
ذکر مصیبت امام موسی علیه السلام
ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام
ذکر مصیبت امام جواد علیه السلام
ذکر مصیبت امام هادی علیه السلام
ذکر مصیبت امام حسن عسکری علیه السلام
ذکر مصیبت متفرقه
آموزش تبلیغ
آموزش فن خطابه
آموزش کلاسداری
روش بیان احکام
سیره تبلیغی علماء وارسته
سیره تبلیغی معصومین
کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ
مقالات اخلاق و آداب در تبلیغ
مهارت های آموزش معارف اسلامی
روش تحقیق و منبع شناسی
ویژه نامه ها
ویژهنامه دهه آخر صفر
ویژهنامه محرم
ویژه نامه ماه رجب
رمضان؛ماه نیایش ودعا
اطلاعیه
احادیث موضوعی
عبرهای نجات بخش
سعادت در زیادها
شقاوت در زیادها
سخنرانی ها
سخنران ها
سخنرانی موضوعی
بانک مقالات
نوع مقاله
پژوهشی
نشریات
پاسخ به سوالات
احکام
احکام
جنبشهای معنوی نوپدید
سبک زندگی اسلامی
تربیت دینی
تاریخ
اسلام
ایران
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
تاریخ انقلاب
سیاسی
تاریخ اسلام
اسلام
ایران
تاریخ انقلاب
علوم سیاسی
اجتماعی
زن و خانواده
فرهنگی
ارتباطات
جامعه شناسی
روانشناسی
پیشوایان معصوم
حدیث
فقه
اعتقادی
اخلاق
اندیشه ها و مکاتب
رذایل
فضائل
مبانی علم اخلاق
نامه های اخلاقی
پند و اندرز
حکایات
مدیریت
مدیریت و فقه اسلامی
خلاصه کتب مدیریت
مدیریت اسلامی
آینده پژوهی
مدیریت آموزشی
مدیریت زمان
اقتصاد
فرق و مذاهب
فرق شیعی
فرق غیر شیعی
ادیان
ابراهیمی
غیر ابراهیمی
علوم قرآنی
علوم حدیث
فلسفه
محض
مضاف
فلسفه اسلامی
کلام
اسلامی
جدید
فقه و اصول
حقوق
منتخب نشریات
ارتباطات
فصل نامه تربیت تبلیغی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره اول فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره دوم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره سوم و چهارم فصل نامه تربیت تبلیغی
شماره پنج و شش فصل نامه تربیت تبلیغی
فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره اول فصلنامه مطالعات معنوی
پيش شماره 2 فصلنامه مطالعات معنوی
شماره اول فصل نامه مطالعات معنوی
شماره دوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره سوم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره چهارم و پنجم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره ششم فصل نامه مطالعات معنوی
شماره هشتم و نهم فصلنامه مطالعات معنوی
شماره دهم فصلنامه مطالعات معنوی
فصل نامه سبک زندگی
علوم تربیتی
آئین دوست یابی
خانواده
پرسش و پاسخ
تقویم عبادی
اعمال شب
اعمال شبانهروز
ولادت
شهادت
اعمال ماه ها
اعمال روز
اعمال ماه محرم
اعمال ماه رمضان
اعمال ماه شعبان
اعمال ماه رجب
چند رسانه ای
آلبوم تصاویر
علماء
شخصیتهای برجسته
اماکن
رهبران دینی
انقلاب
جبهه و جنگ
مقاومت
مناسبتها
آرشیو فیلم
سخنرانی
مداحی
مذهبی
آرشیو صوت
مداحی
مذهبی
سخنرانی
علمی
مولودی
مرثیه
اخلاقی
ادعیه
متفرقه
قرآن
معرفی نرم افزار
احادیث
سخنوری
آیات قرآن
صبر
کمک کردن
اخلاق و رفتار
اعمال دینی
فرهنگ علوم انسانی و اسلامی
اقتصاد
اقتصاد خرد
اقتصاد کلان
اقتصاد مالی و بخش عمومی
اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی
اقتصاد توسعه
اقتصاد اسلامی
اقتصاد و ریاضی
تجارت بین الملل
مکاتب اقتصادی
پول و بانکداری
علوم تربیتی
تکنولوژی آموزشی
تحقیقات آموزشی
فلسفه تعلیم و تربیت
علوم کتابداری و اطلاع رسانی
روانشناسی تربیتی
مشاوره و راهنمایی
کودکان استثنایی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی درسی
پیش دبستانی و دبستان
مدیریت
مدیریت صنعتی
مدیریت تحول
فرهنگ سازمانی
مدیریت استراتژیک
نظریه های مدیریت
مدیریت منابع انسانی
مدیریت عمومی
مبانی سازمان و مدیریت
مدیریت بازرگانی
مدیریت دولتی
مدیریت رفتارسازمانی
مدیریت فرهنگی
روانشناسی
روانشناسی عمومی
روانشناسی بالینی
روانشناسی رشد
روانشناسی شخصیت
روانشناسی فیزیولوژیک
روانشناسی یادگیری
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی اجتماعی
آسیب شناسی روانی
روان سنجی
روان شناسان نامدار
فرا روانشناسی
بهداشت روان
منطق
ارتباطات
جامعه شناسی
ادبیات فارسی
ادبا و نویسندگان
بلاغت
نظم
نثر
تاریخ
تاریخ اسلام
تاریخ ایران
فلسفه تاریخ
علوم سیاسی
مسائل ایران
اندیشههای سیاسی
روابط بینالملل
ادبیات عرب
ادیان و فرق
ادیان ابراهیمی - یهودیت
ادیان ابراهیمی - مسیحیت
ادیان غیرابراهیمی
فقه و اصول
فلسفه
فلسفه علم
فلسفه اسلامی
فلسفه غرب
فلسفه اخلاق
کلام
کلام اسلامی
کلام جدید
قرآنپژوهی
انسان شناسی
پیامبر شناسی
امام شناسی
هستی شناسی
معاد شناسی
خدا شناسی
قصص و تاریخ
اخلاق
احکام و فقه
علوم قرآنی
تاریخ تفسیر و مفسران
تاریخ قرآن
علوم حدیث
درایه حدیث
پیش زمینه حدیث
اصطلاحات حدیث
رجال
اخلاق
فضائل
رذائل
عرفان
نظری
عملی
فرق و مذاهب
خوارج (غیرشیعی)
تصوف (غیرشیعی)
اصحاب حدیث (غیرشیعی)
اشاعره (غیرشیعی)
ماتریدیه (غیرشیعی)
وهابیت (غیرشیعی)
غلات (غیرشیعی)
سایر فرق اهل سنت
معتزله (غیرشیعی)
مرجئه (غیرشیعی)
مشترک
کیسانیه (شیعی)
اثنا عشریه (شیعی)
زیدیه (شیعی)
اسماعیلیه (شیعی)
واقفیه (شیعی)
غالیان (شیعی)
بهائیت (شیعی)
اهل حق (شیعی)
نصیریه (شیعی)
سایر فرق شیعی
اصول فقه
فقه
عبادات
معاملات
ملحقات
حقوق
آیین دادرسی
جرم شناسی
حقوق بشر
مالکیت فکری
حقوق بینالملل
حقوق عمومی
حقوق جزا و جرمشناسی
حقوق خصوصی
ویترین
یادداشتها
تست
عشق و نفرت جامعه ایران در رابطه با مدرنیته
13 شهریور 1386, 0:0
عشق و نفرت جامعه ایران در رابطه با مدرنیته
پاسخ به این پرسش که کدام رفتارها و عملکردها در ایران امروز برای گذار سریع تر از جامعه یی سنتی به جامعه یی مدرن پیش برنده و کدام بازدارنده بوده است بدون دانستن مشخصات جامعه مدرن و شناخت انسان مدرن میسر نخواهد شد. این پرسش درباره وضعیت جامعه ایران در رابطه با سنت و مدرنیته سال ها است مطرح است. شاید از سال ها پیش از انقلاب مشروطه (در 1905) که بیش از یک قرن از آن می گذرد و بنابراین جامعه ایران بیش از یک قرن است که در مرحله یا موقعیت گذار از سنت به مدرنیته مانده است، زمان کوتاهی نیست، گرچه مرحله گذار غرب هم از غرب سنتی (قرون وسطی) به مدرنیته، شاید طولانی تر از این بوده است. ولی می دانیم که برخی جوامع شرقی مانند ژاپن که از نظر فرهنگی، نژادی، مذهبی و زبانی بیش از جامعه ایران از جوامع اروپایی دور بوده- به یک جامعه مدرن رسیده است- در حالی که جامعه ما با قرابت نژادی و زبانی (آریایی و هند و اروپایی) و قرابت مذهبی (مذاهب ابراهیمی) و قرابت جغرافیایی، هنوز در آغاز راه است و هنوز هم در مقابل مدرنیته و رسیدن به یک جامعه مدنی و جهان علمی و تکنولوژیک مقاومت می کنیم، چرا؟ در این فرصت نمی توان به همه چراها پرداخت. در مقاله بلندی (پیش از این) بسیاری از عوامل بازدارنده جامعه ایران را برای رسیدن به مدرنیته بررسی کرده ام. ولی در اینجا فقط به برخی از آنها اشاره می کنم تا ببینیم چرا جامعه یی که بیش از یک قرن پیش عزم رسیدن به مدرنیته و جامعه مدنی را داشته و می خواسته مانند جوامع مدرن غربی از نظر علم و تکنولوژی جزء کشورهای پیشرو به شمار آید و با مبارزه با استبداد و استعمار به جامعه یی آزاد و مستقل برسد هنوز در شمار جوامع عقب مانده جنوبی است و در برابر همه آرزوها و خواست های دیرین خود مقاومت می ورزد.
مشخصات مرحله گذار
مشخصات مرحله گذار جامعه ایرانی از سنت به مدرنیته چیست و ما در کجای این مرحله گذار هستیم؟ ابتدا باید مشخص شود که طی یک قرن گذشته آشنایی ما با مدرنیته چه بوده است تا بتوانیم عوامل تسهیل کننده و بازدارنده کنونی را از عوامل بنیادی که از آغاز نقش تعیین کننده داشته اند، بازشناسی کنیم. گرچه در همان مرحله بیداری ایرانیان نویسندگان و روشنفکران تلاش می کردند تا مشکل جامعه ایران را توضیح دهند ولی جامعه با این تلاش ها به سرعت به سوی انقلاب کشانده شد، بدون آنکه پیش نیازهای یک جامعه مدرن فراهم باشد- الگوی قرینه آن- الگوی راه رشد غیرسرمایه داری بود که چپ های نیمه دوم قرن بیستم برای میان بر زدن مناسب می دیدند و در جوامعی مثل افغانستان، اتیوپی و بسیاری کشورهای دیگر انقلاب هایی از این نوع به راه افتاد که حتی ممکن بود، در آغاز با حمایت توده ها دگرگونی های سیاسی و اقتصادی نیز رخ دهد ولی در نهایت هیچ کدام به این معنا که بتوانند به جامعه یی مدرن و پیشرفته برسند موفق نبودند. انقلاب مشروطه در ایران نیز بدون پیدایش و حضور انسان مدرن و پیش نیازهای او رخ داد و ناگزیر نمی توانست به شکل مطلوبی موفق باشد. کشانده شدن جامعه به مرحله حرکت- انقلابی- ناگزیر حاکم محور بود و مانند همه تحلیل ها در اندیشه سیاسی روشنفکران ما متوجه حاکم مستبد یا قدرت های استعماری می شد و همواره مردم (یا ملت ایران) در موقعیت قدسی خود معصوم و مظلوم و مبرا از هر عیب و نقص قلمداد می شدند و با این تحلیل دوگانه مدار (dualist) یا ثنویتی که از فرهنگ زرتشتی به ما می رسد و آن را به مثابه میراثی ارزشمند نه تنها برای تحلیل های سیاسی و مذهبی به کار می گیریم، بلکه دو هزار و چند صد سال یا بیشتر است که نگرش ما را به خود و جهان خود تعیین کرده است. ما همواره جهان را تقسیم شده بین اهورا (مینو) و اهریمن (گیتی) یا خدا و شیطان می بینیم و این الگوی تحلیلی ما برای شناخت افراد و گروه ها یا شناخت سیاسی و فرهنگی ما بوده است و در اینگونه تحلیل، طبیعتاً جهان به خودی و بیگانه تقسیم می شد و در مبارزه بین مردم و حاکم مستبد نیز حاکم مطلق بد بود و مردم، مطلق خوبی بودند و بنابراین قرار نبود موضوع «اندیشه انتقادی» قرار بگیرند و درباره خودشان به آگاهی های لازم برسند. تنها آگاهی ضروری این بود که مردم در نهایت، پاک و بی گناه هستند و فقط حاکمی مستبد یا بیگانه یی زیاده خواه بر آنها ظالمانه حکم می راند و آنها را استثمار می کند. البته این طرح واره یی بود که درک روشنفکران ایران از انقلاب کبیر فرانسه بود و جامعه ایران را بی مقدمه (یعنی بدون مرحله آمادگی که برای اروپا 2 ، 3 قرن طول کشید) به مرحله انقلاب کبیر رساندند. قانون اساسی فرانسه با در نظر گرفتن ارزش ها و معیارهای اساسی اسلامی برای ایران به تصویب رسید و اختیارات شاه محدود شد. ایران حکومتی با دموکراسی پارلمانی و حزبی پیدا کرد و سه قوه مستقل از یکدیگر با موافقت شاه شروع به کار کرد. ولی گرچه قانون اساسی، پارلمان، آزادی احزاب و شرایط رای دهنده و انتخاب شونده داشت که زنان در آن حقوق مساوی مردان نداشتند ولی چارچوب اصلی یک نظام دموکراسی پارلمانی در آن حفظ شده بود. با این حال جامعه ایران نه یک جامعه مدنی داشت و نه مدرن شده بود؛ حتی ساختارهای زیربنایی لازم مثل یک ارتش منظم و سیستم اداری نسبتاً کارآمد، آموزش و پرورش و مدارس مدرن، دانشگاه و تحصیلات عالی و تخصصی و تلاش برای برطرف کردن تفاوت های بارز بین حقوق زن و مرد به چند دهه بعد و به دوران پهلوی ها رسید که با شیوه اقتدارمدارانه و استبدادی بتوانند برخی از این ساختارها را به رغم عدم آمادگی توده ها پیاده کنند. بنابراین در این مرحله یعنی در دوران حکومت رضاشاه گرچه ساختارها و سازمان های اداری دموکراسی پارلمانی، انجمن های شهر، سندیکاهای صنفی و غیره وجود داشت ولی با جامعه مدنی فاصله بسیار بود و توده های مردم، مدرنیته را فقط در رابطه با کالاهای تکنولوژیک می شناختند و آن را به کار می گرفتند. اما از نظر ذهنی و فرهنگی با خود مدرنیته بیگانه بودند. جامعه ایران- از نظر مصرف ماشین آلات و فرآورده های علم و تکنولوژی- قطعاً دگرگون شده بود. جوانان درس می خواندند، به دانشگاه ها می رفتند و قبل از انقلاب در اغلب مراکز استانی دانشگاه و مدارس عالیه وجود داشت، ولی حتی در این دانشگاه ها مفهومی از «انسان مدرن» وجود نداشت. بنا بر این با اینکه زیرساخت ها و نهادهای یک جامعه با دموکراسی پارلمانی، نهاد «دولت -ملت» و سازمان های اداری برای کار سه قوه مستقل و نیز موسسات آموزشی برای پرورش و تحصیل جوانان تا مراحل عالی وجود داشت ولی نه از «انسان مدرن» خبری بود و نه از «جامعه مدنی» به معنی واقعی کلمه.
مفهوم انسان مدرن
اینکه گفته می شود، مدرنیته در غرب از دل سنت های فرهنگی اروپا بیرون آمده ولی با فرهنگ ما بیگانه است، شاید کاملاً درست نباشد، زیرا وقتی از سنت های فرهنگی غرب سخن می گویند احتمالاً به آن دوره شکوفایی فلسفه و علم در یونان اشاره دارند و مساله دموکراسی در یونان و روم باستان. ولی می دانیم که این گذشته را قرون وسطی دگرگون کرده بود و قرن ها جامعه اروپایی تحت سلطه کلیسای کاتولیک نهادها و زیربناهای جامعه دموکراتیک را از دست داده بود و نشانه هایی که بتواند دوران رنسانس را به یونان باستان وصل کند وجود نداشت و برای رسیدن به جامعه یی مدرن طی دورانی نسبتاً طولانی تلاش هایی شد تا نگرش مردم نسبت به خود و جهان خودشان تغییر کند و مفهومی که کلیسای کاتولیک از انسان و جامعه انسانی داشت با مفهوم انسان مدرن جایگزین شود. مفهومی که شاید نزدیک به انسان زمینی (گیتیانه) در برابر انسان مینوی در ایران باستان بود ولی گرچه انسان مینوی اندیشه نیک، گفتار نیک و کردار نیک داشت اما همه از پیش تعیین شده بود و آن هم در جهانی سیاه و سفید، اهورایی و اهریمنی. در حالی که انسان مدرن بودنش وابسته به اندیشیدن بود و داشتن آگاهی و اراده آزاد که به اختیار به سوی آینده پیش رود. مشخصاتی که در رساله «روشنگری چیست؟» کانت با دقت جمع بندی می شود انسان مدرن (دوره روشنگری) فردیت پیدا کرده و از وابستگی و صغیری بیرون آمده است و مسوولانه در رابطه با خود و جامعه خود عمل می کند و دیگر زیر بار استبداد و استعمار نمی رود. با توجه به این مشخصات که هم برای جامعه پیشامدرن غرب بیگانه بود و هم برای هر جامعه سنتی در شرق و کشورهای جنوب بیگانه است می توان ارزیابی مجددی کرد تا بفهمیم جامعه ایران در کجای این «ره صدساله» به جامعه مدرن نزدیک شده است. گرچه زیرساخت ها و نهادهای اداری جامعه مدنی به تدریج در آن استقرار یافته بودند.
بازگشت به هویت سنتی
جامعه ایران در این ره صدساله همواره با مدرنیته کلنجار رفته و با گرایشی احساسی به آن از تمامی فرآورده های تکنولوژیک مدرنیته استفاده کرده و با آنها چنان زندگی روزمره خود را عجین کرده که دیگر نمی تواند بدون آنها به زندگی خود ادامه دهد. در واقع در رابطه با فرآورده های تکنولوژیک یک جامعه مصرف نمونه وار است. ولی با این حال از مدرنیته می هراسد به ویژه از مشخصات بنیادی انسان مدرن وحشت دارد و آن را با خصوصیات انسان سنتی خود در این سرزمین بیگانه می داند و با اینکه نمی تواند بدون علم و تکنولوژی مدرن غربی زندگی کند حتی نمی تواند کت و شلوار (کاپشن و شلوار) غربی را نپوشد، از برق و اتومبیل، تلفن، رادیو و تلویزیون، یخچال و هواپیما و زیربناهای اجتماعی- اداری مدرن غربی چشم بپوشد ولی هنوز هم- لااقل بخشی از جامعه ایران- چنان با قهر و غضب به فرهنگ غرب و برخی از نشانه های آن (مانند کراوات،) نگاه می کند که انگار با فرهنگ غرب بسیار بیگانه اند و حتی با لباس و غذا و رفتارهای غربی بیگانه تر از لباس و غذا و رفتارهای هندی، چینی و ژاپنی هستند. نگرشی که از دهه 1340 با اصطلاح «غرب زدگی» به جامعه ایران وارد شده و گسترش پیدا کرد، در حالی که حتی واضعان این اصطلاح (فردید- آل احمد) در مورد مفهوم آن با یکدیگر توافقی نداشتند ولی با پشتوانه مفاهیم وارداتی دیگر که پس از جنگ جهانی دوم از دل جوامع غربی اروپا و به خصوص از آلمان و فرانسه بیرون آمده بود- مفاهیمی که در کنار جنبش هیپیسم که نگاهش به شرق و به خصوص به شرق دور و در نهایت به بودیسم تبتی بود- و همراه با احساس گناه غربی ها در مورد جنگ دوم و رفتارهای استعماری آنها طی چند قرن در آسیا و آفریقا به جبرانی پسااستعماری رسید که محور اصلی آن «بازگشت به خویشتن» و به هویت اصلی اقوام برای رسیدن به استقلال بود. این مفاهیم با احساس بیگانه ستیزی و بیگانه هراسی عمیق ایرانی، برخاسته از حمله اسکندر، اعراب، مغول و تیمور، که بار دیگر زنده می شد، آمیخته شد و در مقابل مدرنیته قرار گرفت که از دهه 1340 تاکنون به گونه یی معادل «غربی» و «استعمار غرب» بوده و جامعه ایرانی در حال گذار را گرفتار تناقض عمیق تر کرده است که از زندگی با فرآورده های مدرنیته و نگرش ضدمدرنیته (به غرب زدگی) نشأت گرفته است. یعنی همان دوسوگرایشی احساسی که قبلاً گفته شد، رابطه یی با عشق و نفرت و برخاسته از نگرش ثنویتی باستانی ایران که هنوز هم در نگرش ما نسبت به جهان حضور دارد، نگرشی که در آن جهان زمینی (یا گیتی) در برابر جهان ملکوتی (مینو) قرار می گرفت و کاملاً از آن جدا بود، بر یکی اهریمن فرمانروا بود و بر دیگری اهورامزدا و بنابراین فرهنگ ما همواره گیتی گریز بود و نگاهی به مینو داشت. از واقعیت های عینی و زمینی رویگردان بود و آن را اهریمنی می دانست. نگرشی که با ظهور عرفان مانوی و اعتقاد به غلبه نهایی تاریکی و اهریمن بر جهان به فلسفه یی بدبینانه و نومیدانه رسید. این نگرشی است که با آموزه های قرآنی هماهنگی ندارد. اسلام هیچ گاه جهان زمینی را نه تحت فرمان شیطان دانسته و نه آفرینش آن را شیطانی به شمار آورده است. جهان زمینی نیز آفریده خداست و انسان می تواند از نعمات آن لذت ببرد و با قوه تمییز خود انتخاب کند و در برابر انتخاب خود مسوول باشد. در توحید اسلامی آفرینش به الهی و شیطانی تقسیم نمی شود ولی در نگرش عرفی ما این تقسیم بندی و جدایی مشاهده می شود که عامل فرهنگی نگاه سیاه و سفید ما به جهان است. جنبه یی که با آموزش های فلسفی و اندیشه های سیاسی دهه 1340 تقویت می شود (آسیا در برابر غرب- غرب زدگی) که در جریان افتان و خیزان مدرنیته در ایران سستی ایجاد می کند. اعتقاد به هویت ایستا و بنیادی جایگزین باور به هویتی پویا و در حال رشد می شود. امریکا نماینده مدرنیته و شاه و تشکیلات سلطنتی نماینده «غرب زدگی» شناخته می شود و همانطور که گفته شد غرب معادل مدرنیته قلمداد شده و علم و تکنولوژی صرفاً در خدمت استعمار و استثمار ملت های جنوبی به شمار می آید. بنابراین در ذات خود شیطانی است. این صورتبندی اسطوره یی دوران بازگشت است که توانست به شیوه منفی بر جریان گذار اثر بگذارد و گرچه برخی از نمایندگان آن در دهه 60 و 70 به نقد نظریه خود می پردازند، ولی «نظریه بازگشت» تا اواسط دهه 70 به شدت برای گروه عظیمی جذاب است و یکی از عوامل بازدارنده عمده یی است که از صدر مشروطیت تاکنون حضور دارد، ولی از دهه چهل تا اواسط دهه هفتاد نقش فعال تری داشته است و به نظر می رسد در دو سال گذشته نقشش پررنگ تر شده ولی ظاهراً طرفداران متعصب و فعال خود را از دست داده است.
ناسیونالیسم مذهبی
وطن پرستی همواره مشخصه هویت ایرانی بوده است، گرچه شاید نیمی از تاریخ مدون ما را استعمار و حکومت بیگانه (به صورت رسمی یا غیررسمی) تشکیل می داده است ولی جامعه ایران همواره با نارضایتی و خشم با قدرت های مسلط برخورد داشته است.اما ناسیونالیسم به معنای دقیق کلمه مربوط به دوران شکل گیری دولت- ملت در ایران است- که دوران رضاشاهی است، ناسیونالیسمی گذشته نگر با ستایش از عصر طلایی ایران پیش از اسلام و به صورت دفاعی، ناسیونالیسمی ضدعرب و اوج آن دهه 30-20 بود که به نوعی ناسیونالیسمی نژادپرست بوده و به تشکیلات حزبی رسید که شکل افراطی آن «پان ایرانیسم» بود ولی در دهه 50-40 و در واکنش به جشن های دو هزار و پانصدساله و ناسیونالیسم دولتی دیگر چندان طرفدارانی نداشت. ولی با مساله «غرب زدگی» به تدریج از یکسو با حفظ تمایلات ناسیونالیستی به هند مادر، به عنوان مبدا فرهنگ و تمدن آریایی نگاه می کرد و از سوی دیگر به ملی گرایی دکتر مصدق و جبهه ملی توجه داشت که ناسیونالیسمی ضداستبداد شاهنشاهی و ضداستعمار غرب بود. ولی شاخه یی نیز در «نهضت آزادی» ناسیونالیسمی مذهبی شد که در جریان انقلاب، طرفداران زیادی پیدا کرد و گرچه از یک طرف گرایش های جهان وطنی و «ضدناسیونالیستی» تبلیغ می شد، ولی با شروع جنگ- آن هم از طرف عراق- ناسیونالیسم مذهبی ناگزیر بود، به خصوص که جنگی تحمیل شده بود و فرمانده سپاه دشمن هم خودش را «سردار قادسیه» می خواند تا یادآور شکست تاریخی دیگری برای ایرانیان باشد و حتی اخیراً هم به هنگام اعدام، باز هم «مرگ بر ایران» می گفت. و در چنین فضایی یک ناسیونالیسم آشکار و پنهانی را سبب می شد. این ناسیونالیسم همراه با قداستی که مردم پیدا کرده بودند موجب می شد جامعه دیگر به انتقاد خود نپردازد و این هم پدیده یی بازدارنده برای نزدیک شدن به مدرنیته بود. در مورد قداست توده ها باید اضافه کنیم که از انقلاب مشروطه به بعد همراه با آگاه شدن توده ها به حق خود، حق زندگی، حق انتخاب، حقوق فردی، حق حکومت بر خود و غیره و اینکه ملت همیشه مظلوم و ستمدیده است، به دوره چپ ها که می رسد با مطرح شدن مساله خلق ها و توده ها و ستایش مردم در هر شرایطی و آنها را در مقابل ظالمی مستبد قرار دادن، تقدس توده ها و مردم دو چندان شد و از آن پس دیگر هیچ کس جرات نداشت از توده ها انتقاد کند. نوعی پوپولیسم مطرح شد که هم در دوران مصدق و هم در دوران انقلاب به قداست مردم تاکید داشت. این پدیده تا اواسط دهه 70 بسیار شدید بود. خوشبختانه از آن به بعد کم کم تحمل مردم به انتقاد بیشتر شد. نویسندگان و روشنفکران کم کم شروع به نقد اجتماعی- فرهنگی کردند و فکر می کنم یکی از مهمترین پدیده های پیش برنده به سوی مدرنیته در حال شکل گیری است. ما از اواسط دهه 70 است که عملاً با «گفتمان انتقادی» آشنا می شویم نهضت ترجمه و ممیزی و سانسور برخلاف آن «گفتمان انتقادی» که بین خود مردم حتی به شکل شفاهی رایج شد. در سال های اخیر با ممیزی کتاب و مطبوعات که در سال 1385 شدیدتر هم شده جلوی نزدیکی به مدرنیته سد می شود. در یک دهه گذشته نهضت ترجمه متون مربوط به اندیشه مدرن همراه با نهضت پژوهش در دانشگاه ها گام بلندی در جهت نزدیک تر شدن به مدرنیته برداشته می شود. عیب انقلاب مشروطه و تمامی سال های بعد از آن این بود که حتی روشنفکران و دانشگاهیان ما چندان با مدرنیته آشنایی نداشتند. شاید فقط یک درصد متون کلیدی ترجمه شده بود. ولی طی ده سال گذشته کتاب های اصلی مدرنیته به سرعت ترجمه شدند، ناشران و خوانندگان هم از آن استقبال کردند و آن آگاهی که طی 2 ، 3 قرن در غرب به دست آمده بود، با ترجمه این کتاب ها لااقل طی دهه گذشته مقدماتش فراهم شده است، ولی متاسفانه مساله انتشار کتاب در یکی دو سال گذشته دچار مشکل شده و می توان گفت که در سال 1385 تسهیلات انتشار کتاب هم محدود شده است.
و بالاخره
دو مثالی که در پرسش روزنامه اعتماد آورده شده بود، برای نشان دادن نزدیکی به مدرنیته مثل شرکت مردم در انتخابات شوراها و یا انتخاب خانم ها در شوراها پدیده تازه یی نیست. بعد از دوم خرداد این پدیده ها رواج داشت. انتخابات آغاز دوران مشروطه هم انتخابات درستی بود ولی از آنجا که مردم آگاهی لازم نداشتند، فردیت (individuality) در فرهنگ ما شکل نگرفته بود. بنابراین مردم نسبت به حقوق فردی خود بیگانه بودند، نسبت به قدرت خود بیگانه بودند، در مقابل حکام رفتاری انفعالی و همراه با ترس و بندگی داشتند و اراده فردی و جمعی خود را نمی شناختند. نمی دانستند که با اندیشه و اراده خود می توانند جهان خود را بسازند، قرن ها یا شاید هزاران سال عادت به نیندیشیدن داشتند و نوعی ناسیونالیسم و خودشیفتگی ملی مخرب به آنها اجازه نمی داد «گفتمان انتقادی» را بپذیرند. بنابراین با اینکه بیشتر نیازهای زیربنایی مدرنیته و جامعه مدنی، از نظر ساختارهای اداری و اجتماعی موجود بود ولی چون مردم نگرش و ذهنیت مدرن نداشتند، مدرنیته تحقق نمی یافت. اندیشه مردم اسطوره یی بود و برای نزدیک تر شدن به مدرنیته ما نیاز به اندیشه مبتنی بر تجربه و علم داریم. اندیشه ما باید تحلیلی، تجربی، واقع بینانه و علمی شود و ما نیز مثل جوامع پیشرفته باید بتوانیم اندیشه نو تولید کنیم.
عشق و نفرت جامعه ایران در رابطه با مدرنیته
نظر خود را بنویسید!
در حال حاضر هیچ نظری برای این مقاله وجود ندارد.
برای درج نظر خود درباره
عشق و نفرت جامعه ایران در رابطه با مدرنیته
فیلدهای زیر را پر کنید.
نظر شما
عنوان
این فیلد اجباریست.
امتیاز
-
1
2
3
4
5
این فیلد اجباریست.
نظر شما
این فیلد اجباریست.
اطلاعات شما(اختیاری)
نام شما
آدرس شما
پست الکترونیک
جستجو
این موضوعات را نیز بررسی کنید:
ایران
اردیبهشت 94
جدیدترین ها در این موضوع
رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران
در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزشهای اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهمالسلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شدهاند با تلاشهای خود سعی بر بیارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
30 خرداد 1403, 15:48
تبیین و ضرورتشناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری
در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مسالهی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری
در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
30 خرداد 1403, 15:48
دختر در آینه تعامل با پدر
یهود از پیامبری حضرت موسی علیهالسلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیهالسلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
30 خرداد 1403, 15:47
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل
با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.
30 خرداد 1403, 15:47
پر بازدیدترین ها
استاد عرفان امام خمینی(ره)
آیتالله میرزا محمدعلی شاه آبادی در سال 1292 قمری در اصفهان در بیت فقیه ربانی آیت الله میرزا محمد جواد اصفهانی (حسین آبادی) دیده به جهان گشود.
3 مهر 1396, 15:51
اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی
شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
15 مهر 1396, 18:27
وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت دوم - سمت پایانی)
در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کردهاند...
28 اسفند 1386, 0:0
اشعار مولانا به مثابه کتاب معنوی عهد میانه - [کاوه احمدی علیآبادی]
امروزه رازوارگی بسیاری از روایاتی که در زندگی بزرگان دینی و معنوی و بهویژه فلاسفه و عرفا پرتوافکنی میکند، بر کسی پوشیده نیست، اما دستیابی به کنه راز هر یک از آنها نیز تأویلی پایان یافته نیست و تکثر تأویلهای برخاسته از آنها، حکایت از طنین بیکرانگی انسان در قاموس هستی دارد. آثار عظیمالشان معنوی را در هیچ کجای نمیتوان یافت، مگر در ضربان روح انسانی در هستی و به تحقیق که آثار مولوی، به خصوص مثنوی معنوی و دیوان شمس یا کبیر از این...
27 آبان 1386, 0:0
وامداری غرب به اسلام در علم نجوم (قسمت اول)
در عصر نوزایی آثار علمی مسلمانان و ایرانیان به دست اشخاصی چون کوپرنیک، تیکو براهه، گالیله، و دیگران رسید و آنان با استفاده از این آثار و دستاوردها، نظریاتِ مسلمانان را به اسم خود جا زدند، به گونه ای که حتی اسمی از کتاب ها و منابع و نام صاحبان آن نظریات هم به میان نیاوردند، بلکه همه دستاوردهای چند صد ساله مسلمانان را به اسم خود مطرح کردهاند...
27 اسفند 1386, 0:0
سایت های پژوهشکده باقرالعلوم
کتابخانه هادی
پژوهه تبلیغ
ارتباطات دینی
اطلاع رسانی
فرهیختگان
پژوهه تبلیغ
Powered by
TayaCMS