دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عقل و عرفان در حکمت اسلامى

یکى از سوالاتى که در مسیر همه پژوهندگان راه علم و معرفت وجود دارد و بویژه در عصر حاضر از جانب عده‌اى در مورد معارف اسلامى و عرفانى ما شبهه مى‌شود نوع رابطه میان عقل و عرفان است که گاهى از ظاهر مکتوبات و معروفات علما و عرفا تصور ضدیت عقل و عرفان مى‌شود. حال آیا بین عقل و عرفان ضدیت وجود دارد و این دو یکدیگر را نفى مى‌کند یا نه، هر دو موید یکدیگرند؟...
No image
عقل و عرفان در حکمت اسلامى
عقل و عرفان در حکمت اسلامى سید رضا علوی یکى از سوالاتى که در مسیر همه پژوهندگان راه علم و معرفت وجود دارد و بویژه در عصر حاضر از جانب عده‌اى در مورد معارف اسلامى و عرفانى ما شبهه مى‌شود نوع رابطه میان عقل و عرفان است که گاهى از ظاهر مکتوبات و معروفات علما و عرفا تصور ضدیت عقل و عرفان مى‌شود. حال آیا بین عقل و عرفان ضدیت وجود دارد و این دو یکدیگر را نفى مى‌کند یا نه، هر دو موید یکدیگرند؟ فلاسفه مى‌کوشند تا خانه موقت را براساس عقلانى بسازند و با عقل خویش حقایق این عالم را کشف و اثبات نمایند، در مقابل، نهان، به جاى بنیاد عقل، خانه وجود خویش را با یقین ناشى از عشق گرم مى‌کند و از سستى فریب دهندگى عقل مى‌گوید: پاى استدلالیان چوبین بود پاى چوبین سخت بى‌تمکین بود. اما آیا به راستى بین عقل و نهان جنگ برقرار است. با مقدمه‌اى به بیان این موضوع مى‌پردازیم. هم در فلسفه و هم در عرفان اسلامی، براى علم مراتب و طبقات مختلفى تصویر شده که هرکس واجد مرتبه‌اى از آن است. پایین‌‌ترین زمین مرتبه علم بشرى علوم حسى محسوب مى‌شوند و سپس علوم عقلى و در زمین مرتبه، کشف و شهود قلبى است. پس مشاهدات حسى در جاى خود مى‌تواند قطعى و یقین‌آور باشد اما نمى‌توانند در باب موضوعات عقلانى به کار گرفته شوند. بین عقل و حس تضادى نیست، تضاد وقتى آغاز مى‌شود که دانشمندى که داراى سرمایه حسى است، در دایره علوم عقلى تجاوز کند و جاهلانه به حریم عقل پا بگذارد. همین گونه حوزه عقلانیت نیز محدوده خاص خود را دارد و نسبت به مرتبه بالاتر علم که شهود و کشف قلبى عارفان است، محدود و سطحى است. دیده عقل، قدرت دید قلب عارفان را ندارد ولى هرگز مستلزم این نخواهد بود که عارفان بر بى‌اعتباری، ورد براهین فلسفى و عقلانى راى دهند همان طور که یقین عقلى نیز موجب آن نمى‌شود که حس در مورد امور محسوس و تجربی، بى‌اعتبارى و باطل باشد. اگر افرادى بزرگ همچون مولوى از چوبین بودن پاى استدلالیون سخن گفته‌اند به معناى بى‌اعتبارى و بى‌ارزشى فلسفه و تعقل نیست، پیام آنها این است که عقل نمى‌تواند تمام آنچه را که عارف با دل، شهود مى‌کند کشف نماید و لذا نباید به صرف استدلال بسنده کرد. مراتب علم در نظر عارف و حکیم، همانند مراتب کلاس‌هاى درسى و مدرسه است. دانش‌آموزى که در کلاس اول دبستان درس مى‌خواند، تنها الفبا مى‌آموزد و سطح دانسته‌هایش محدود است. وقتى به کلاس‌هاى بالاتر مى‌رود به علوم بیشترى دست مى‌یابد اما این توسعه علوم و معارف موجب نمى‌شود که اطلاعات قبلى‌اش مورد تشکیک قرار گیرد. مولوى نیز عقل را در مرتبه‌اى مادون شهود عرفان مى‌داند و عقل را گرچه در حوزه خود یقین‌آور و لازم مى‌داند، ولى در برابر وسعت نظر کشف و شهود محدود مى‌شناسد. حکما و فلاسفه اسلامى نیز توجیه مى‌کنند که با تهذیب نفس و ارتقاى وجودی، باید به مشاهده مستقیم حقایق پرداخت. اما جاى این سوال است که چرا حکماى اسلامى با اذعان به برترى شهود قلبى به استدلال‌هاى عقلانى نیز پرداخته و زندگى خود را صرف پژوهش‌هاى فلسفى نموده‌اند؟ پاسخ این سوال را باید در ویژگى‌هاى خاص هر یک از درجات علم جستجو کرد. در فلسفه اسلامی، هر یک از مراتب علم ویژگى‌هاى خاص خود را دارد که آن را مناسب حیطه مخصوص و ویژه‌اى مى‌نماید. مثلا اگرچه ادراک عقلى از مرتبه علوم حسى بالاتر است ولى علوم حسى براى علوم تجربى نظیر فیزیک و شیمى ضرورى است. لذا کسى که در بالاترین مراتب عقلانیت یا ژرف‌ترین مراتب شهود عرفانى قرار دارد نیز مادامى که در قید زندگى دنیوى است، در زندگى خود محتاج به علوم حسى و تجربى خواهد بود. لذا علوم عقلى نیز این گونه هستند. گرچه به نظر حکما و عرفا، عقل و در درجه پایین‌ترى نسبت به مشاهدات و مکاشفات عرفانى قرار دارد اما این گونه نیست که با نیل به سطح تعیین شهودی، بى‌نیاز از یافته‌هاى عقلانى باشیم. یافته‌هاى عقلى به گونه‌اى است که مى‌توان استدلال‌هاى عقلى را به دیگران عرضه کرد و دیگران مى‌توانند مقصود و منظور شخص را همان گونه که قصد بیان آن را داشته درک کنند. ولى تجارب عرفانی، شخصى و فردى مى‌باشند و نمى‌توان براى دیگران اثبات کرد و اگر مکاشفات عرفانى را از عرفا مى پذیریم به اعتبار صدق و راستگویى آنهاست، لذا زبان عقل عمومى‌تر است و پذیرش آن براى مخاطب الزامى است و در مواجهه با منکرین و مخالفین دیانت اهمیت فوق‌العاده دارد و به کارگیرى عقل و عقلانیت در تبین این ضرورى است.
روزنامه رسالت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

اول اردیبهشت روز بزرگداشت سعدی شیرازی

شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی بی تردید بزرگترین شاعری است که بعد از فردوسی آسمان ادب فارسی را با نور خیره کننده اش روشن ساخت و آن روشنی با چنان تلألویی همراه بود که هنوز پس از گذشت هفت قرن تمام از تاثیر آن کاسته نشده است و این اثر تا پارسی برجاست همچنان برقرار خواهد ماند.
صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

با استفاده از بیانات عارف کامل و عالم عامل میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب ارزشمند"المراقبات" پیرامون عید فطر سخن می گوئیم.
No image

اولین امام جمعه تهران

No image

ماهیت حاکمیت سیاسی

Powered by TayaCMS