دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

علوم انسانی غیر بومی اصلی ترین مانع تحقق عدالت اسلامی

به نظر می‌رسد در این برهه تاریخی حرکت عقلانی انقلاب اسلامی بر عموم متفکرین تیز بین روشن شده باشد که علوم انسانی موجود ریشه در ارزش‌های غربی داشته و بنابراین رابطه منطقی بین علوم انسانی رایج در فضای دانشگاهی ایران - درهمه حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی- و ارزش‌های ایمانی پذیرفته شده از سوی توده‌های میلیونی مردم مسلمان ایران زمین قرار نیست.
علوم انسانی غیر بومی اصلی ترین مانع تحقق عدالت اسلامی
علوم انسانی غیر بومی اصلی ترین مانع تحقق عدالت اسلامی
نویسنده: حجت الاسلام علی میثمی تهرانی

به نظر می‌رسد در این برهه تاریخی حرکت عقلانی انقلاب اسلامی بر عموم متفکرین تیز بین روشن شده باشد که علوم انسانی موجود ریشه در ارزش‌های غربی داشته و بنابراین رابطه منطقی بین علوم انسانی رایج در فضای دانشگاهی ایران - درهمه حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی- و ارزش‌های ایمانی پذیرفته شده از سوی توده‌های میلیونی مردم مسلمان ایران زمین قرار نیست. واضح است که درچنین شرایطی تعارضات آشکاری بین باورهای اجتماعی و نظریه‌های رایج درحوزه‌های مختلف علوم انسانی بروز خواهد کرد. شدت این تعارضات به حدی است که شاید برخی افراد عالم در عرصه علوم اجتماعی را دچار نوعی تضاد شخصیتی نماید. حتی ممکن است در صورت بی‌توجهی به این تعارض امواج اجتماعی متناسب با هر جبهه سر به صخره جبهه مقابل کوبیده و حتی در بدترین شرایط و با کاتالیزور مکر دشمنان درکمین نشسته عظمت اسلام و انقلاب و ایران - در بلند مدت وحدت اجتماعی مردم عزیز این مملکت - که ارزشمندترین پـشتوانه استراتژیک نظام اسلامی است- دچار آسیب‌های خانه مان برانداز شود. به نظر می‌رسد امروز نیز نشانه هایی از این تعارض «ارزش‌های اسلامی» و «دانش‌های غیراسلامی» و حتی «ضد اسلامی» دربرابر چشمان حیرت زده برخی نخبگان جلوه گر باشد. جان کلام اینکه علت اصلی این تعارض عدم تولید علوم انسانی بومی برپایه ارزش‌های بومی است.

بدیهی است در چنین شرایطی وقتی دولتمردی بر مصدر امور اجرایی کلان کشور قرار می‌گیرد سه راه در مقابل خود دارد: راه اول این که تکیه به «راه طی شده» تمدن غرب کرده و گام در راه توسعه به سبک غربی و شرقی بگذارد. تکیه گاه عقلانیت کارشناسان چنین سیری خواه ناخواه به علوم انسانی غربی- که برخاسته از ارزشهای همان هاست- خواهد بود. طبیعتاً درچنین حالتی باورهای ایمانی توده‌های مسلمان ایران نه تنها مورد بی اعتنایی قرار خواهد گرفت. بلکه حتی معارضه با آنها خدمت به ساختن ایران و سازندگی و درمسیر توسعه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی حرکت کردن ارزیابی خواهد شد. این اتفاقی است که نزدیک به دو دهه دراین سرزمین درحال وقوع بود.

اکنون نیز اگر چه ضربات جدی از عکس‌العمل طبیعی مردم و رهبران بصیر خورده است ولی همچنان تا حدود زیادی جایگاه عقلانی( البته با تعریف غربی ) خود را حفظ نموده است.

راه دوم نفی عقلانیت جاری در علوم انسانی مبتنی بر پیش فرض‌های الحادی و التقاطی و تکیه بر باورهای ایمانی مردم مسلمان است. رویکردی که درچند سال اخیر وجهه اصلی همت دولتمردان این سرزمین شده است. درست مانند سالهای اول انقلاب. ولی این راه نیز یک اشکال اساسی دارد. آن اشکال مهم این است که اگرچه جهت گیری اصلی دولتی منطبق با جهت گیری صحیح مردم مومن وجهت حرکت تاریخی تمدن ساز این انقلاب دردنیای اسلامی شده است ولی از این سوال بسیار اساسی غفلت شده که اگر علوم انسانی مبتنی برعقلانیت و اعتقادات غیربومی مورد طرد و دفع واقع شوند. پس باید اندیشید که چه علمی مورد طلب است و چه نیازی به آن علم وجود دارد؟

روشن است که دست برداشتن از علوم انسانی موجود به این راحتی نیست. علم ، قدرت است و پیشرفت بدون علم- خاصه علوم انسانی- خیالی خام است. تکیه کردن به باورهای ایمانی که جاری درعقلانیت بومی نشده باشد دولت خدمتگذار را در معرض تهمت پوپولیسم و غیرکارشناسی و لحظه ای عمل کردن و بی برنامگی و روزمرگی قرار خواهد داد. تهمتی که به نظرمی رسد اصلی ترین خنجر دشمنان مغرض و دوستان غافل علیه این دولت مظلوم شده است. حال چه باید کرد؟ و راه حل کجاست؟

به نظر می‌رسد راه حل همین راه سوم است راهی که رهبر انقلاب نیز درسالهای اخیر پیوسته برآن تاکید دارند. راه سوم این است که اگر چه تا اینجا مسیر انقلاب درست پیموده شده، یعنی هم درسالهای ابتدایی که بنا به ضرورت تکیه به مدلهای غربی درمسیر توسعه شد و هم درسالهای اخیر که بی محابا تمام تمدن به بن بست رسیده غرب توسط ادبیات عزت مندانه انقلاب به چالش کشیده شده راه درست بوده ولی از این به بعد اگر چه باید از باورهای اسلامی مردم قدرشناس ایران اسلامی تمام قد دفاع کرد و با بلندترین صدا شعارهای عدالت خواهانه و آزادی طلبانه این انقلاب را درعرصه جهانی فریاد کرد و تمامی کفر را به چالش کشید درعرصه تفکر نیز باید انقلابی عقلانی مبتنی بر باورهای بومی را آغاز نمود. زیرا امروز مشکل اصلی درمسیر جریان شعارهای اسلام و انقلاب نه افراد که افکار کارشناسان مدهوش علوم انسانی غرب است. هم از این روست که مقام معظم رهبری نیز درگرد باد فتنه‌های آخر زمان عقبه استراتژیک جریان فتنه و عمق استکباری آنها را نشانه رفت وحکم به «جنگ نرم» با سلاح«صبر» و «بصیرت» علیه «علوم انسانی غربی» نموده است. راه نجات همین جاست.

راه سوم تولید علوم انسانی مناسب و متناسب با فرهنگ و اعتقادات نجات بخش اسلام است. به شرطی که بدانیم و بفهیم که مشکل اصلی درمسیر اجرای عدالت نه کوتاهی دولتمردان و مسئولان زحمت کش که نارسایی این مدل‌های کارشناسی برآمده از علوم انسانی مبتنی بر ارزش‌های غیر بومی است. ارزش هایی که عدالت اسلامی در میان آن‌ها هیچ جایگاه ندارد و این مدلها هرگز برای جریان عقلانی عدالت اسلامی درساختارهای اجتماعی تاسیس نشده‌اند.

مقاله

نویسنده حجت الاسلام علی میثمی تهرانی

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
رابطه علم و عمل

رابطه علم و عمل

علم و دانش بشری زمانی برای جامعه و مردم سودمند و مفید است که با عمل و اجرا همراه گردد یعنی عالم به علم و دانسته‌های خود عمل کرده و آن را با اشتیاق به دیگران نیز بیاموزد.
الخیر فی ماوقع

الخیر فی ماوقع

برای خیلی‌ها این پرسش مطرح می‌شود که چرا ما هر گاه با مصیبت و گرفتاری مواجه می‌شویم، و نخستین تحلیل و توصیف ما از آن این است که در آن خیری بوده است؟
Powered by TayaCMS