دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عن ابی عبدالله (ع) قال: «مَنْ عادَ مَرِیضاً شَیَّعَةُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ یَسْتَغْفِرُونَ لَهُ حَتّی یَرْجِعَ إِلی مَنْزِلِه».

از امام صادق (ع) نقل شده که فرمود: «هر کس از بیماری عیادت کند هفتاد هزار فرشته او را همراهی می‌کنند و برای او طلب آمرزش می‌نمایند تا به خانه‌اش بازگردد.» (وسائل الشیعه/624)
عن ابی عبدالله (ع) قال: «مَنْ عادَ مَرِیضاً شَیَّعَةُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ یَسْتَغْفِرُونَ لَهُ حَتّی یَرْجِعَ إِلی مَنْزِلِه».
عن ابی عبدالله (ع) قال: «مَنْ عادَ مَرِیضاً شَیَّعَةُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ یَسْتَغْفِرُونَ لَهُ حَتّی یَرْجِعَ إِلی مَنْزِلِه».

کیفیت عیادت

پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) درباره کیفیت عیادت بیمار مىفرماید: عیادت مریض هنگامى کامل مىشود که هرگاه یکى از شما خواست از مریضى عیادت کند، دستش را بر او بگذارد و بگوید حالت چطور است و شب و روز شما چگونه مىباشد.(3)

و در حدیث دیگرى امیرالمؤمنین(علیه السلام) کیفیت عیادت مریض را این گونه بیان کرده: مىفرماید: اجر بزرگ براى عیادت کننده مریض نصیب آن کسى خواهد بود که نشستن در نزد مریض را طول ندهد (زیرا ممکن است حال گفت و شنود را نداشته و یا حالت اضطرار داشته باشد) مگر اینکه خود مریض از عیادت کننده تقاضاى نشستن بیشتر را کرده و ماندن او را دوست بدارد.(1)

عیادت بیمار عیادت خدا است

از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرمود: موقعى که قیامت به پا گردد، بندهاى را خطاب کنند که به سوى پروردگار خود بشتابد. پس در آن هنگام خداوند از او به آسانى حساب رسى کرده مىفرماید: اى مؤمن چرا هنگامى که من مریض شدم به عیادتم نیامدى؟ آن مؤمن در جواب گوید: پروردگارا تو خداى من و من بنده تو هستم و چگونه براى تو درد و رنج ممکن بود در حالى که زنده و جاویدى و هیچگاه درد و
مرضى نصیب تو نخواهد شد.

خداوند در جواب مىفرماید: کسى که مؤمن مریض را به جهت خوشنودى من عیادت نماید گویا در حقیقت مرا عیادت کرده.

سپس مىفرماید: فلانى فرزند فلانى را مىشناختى؟ مىگوید: آرى پروردگار من، خطاب مىشود: پس چرا هنگامى که مریض شد از او عیادت نکردى؟ زیرا اگر از او عیادت مىکردى همچنان بود که از من عیادت مىنمودى و آنگاه مرا در بالین او مىیافتى و اگر حاجتى از من مىخواستى هرآینه آن را برآورده ساخته به خاطر او رد نمىکردم.

خوانندگان عزیز آیا عملى بعد از واجبات مىتوان به این پایه از فضیلت و ثواب برسد که عیادت کننده بیمار مؤمن در حکم عیادت کننده خدا قرار گیرد و چنانچه کسى از روى بىاعتنایى بدیدار مؤمن بیمارى نشتابد در قیامت مورد توبیخ خداوند قرار گیرد؟

پس اگر جبرئیل آرزوى بشر بودن را به جهت دیدار بیماران داشته باشد گزاف نبوده حائز چنین اهمیتى مىباشد.

در اینجا به اصل بحث خاتمه داده و همچون بخشهاى گذشته به متفرقات این بخش مىپردازیم.

  • 1 ـ مکارم الاخلاق ص 360
  • 2 ـ مکارم الاخلاق ص 360

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

رفتار و منش امام خمینی (ره) با دختران

در همۀ جوامع بشری، تربیت فرزندان، به ویژه فرزند دختر ارزش و اهمیت زیادی دارد. ارزش‌های اسلامی و زوایای زندگی ائمه معصومین علیهم‌السلام و بزرگان، جایگاه تربیتی پدر در قبال دختران مورد تأکید قرار گرفته است. از آنجا که دشمنان فرهنگ اسلامی به این امر واقف شده‌اند با تلاش‌های خود سعی بر بی‌ارزش نمودن جایگاه پدر داشته واز سویی با استحاله اعتقادی و فرهنگی دختران و زنان (به عنوان ارکان اصلی خانواده اسلامی) به اهداف شوم خود که نابودی اسلام است دست یابند.
تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

تبیین و ضرورت‌شناسی مساله تعامل مؤثر پدری-دختری

در این نوشتار تلاش شده با تدقیق به اضلاع مسئله، یعنی خانواده، جایگاه پدری و دختری ضمن تبیین و ابهام زدایی از مساله‌ی «تعامل موثر پدری-دختری»، ضرورت آن بیش از پیش هویدا گردد.
فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

فرصت و تهدید رابطه پدر-دختری

در این نوشتار سعی شده است نقش پدر در خانواده به خصوص در رابطه پدری- دختری مورد تدقیق قرار گرفته و راهبردهای موثر عملی پیشنهاد گردد.
دختر در آینه تعامل با پدر

دختر در آینه تعامل با پدر

یهود از پیامبری حضرت موسی علیه‌السلام نشأت گرفت... کسی که چگونه دل کندن مادر از او در قرآن آمده است.. مسیحیت بعد از حضرت عیسی علیه‌السلام شکل گرفت که متولد شدن از مادری تنها بدون پدر، در قرآن کریم ذکر شده است.
رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

رابطه پدر - دختری، پرهیز از تحمیل

با اینکه سعی کرده بودم، طوری که پدر دوست دارد لباس بپوشم، اما انگار جلب رضایتش غیر ممکن بود! من فقط سکوت کرده بودم و پدر پشت سر هم شروع کرد به سرزنش و پرخاش به من! تا اینکه به نزدیکی خانه رسیدیم.

پر بازدیدترین ها

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَاد» (بقره/207)

«افرادی هستند (امیر مؤمنان علی (علیه‌السّلام)) که جان خویش را با خداوند معامله می‌کند به خاطر به دست آوردن رضایت او، و خداست که نسبت به بندگانش مهربان است».
قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

قال علیٌ (علیه‌السّلام): «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهج‌البلاغه فیض، ص 1086)

امام علی (علیه‌السلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی می‌گذرد، مواقعی که فرصت‌های خیری پیش می‌آید غنیمت بشمارید و از آن‌ها استفاده کنید»
No image

امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»

«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.»
No image

قالَ رَسُولُ اللّهِ (صلّى اللّه علیه و آله):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.»

پیامبر اکرم (صلّى اللّه علیه و آله) فرمود: «براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.» (جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

صله رحم در کلام پیامبر اکرم(ص)

حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند: «ثواب صله رحم را از ثواب همه اطاعات زودتر میدهند» الکافی، ج 4 ص 68، ح 2(
Powered by TayaCMS