دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

عوامل بقای انقلاب

No image
عوامل بقای انقلاب

عوامل بقاي انقلاب، رمز بقا

رضا جاودان

عدالت طلبی؛ رمز بقا

«یا داوود انا جعلناک خلیفه فی الارض فاحکم بین الناس بالحقّ و لاتتبع الهوی فیضلّک عن سبیل الله ان الذین یضلون عن سبیل الله لهم عذاب شدید بما نسوا یوم الحساب؛ ای داوود، ما تو را در زمین خلیفه (و جانشین) خود قرار دادیم. پس میان مردم به حق داوری کن و از هوای نفس پیروی مکن که تو را از راه خدا گمراه سازد. مسلماً کسانی که از راه خدا گمراه می‌شوند، به سزای آنکه روز حساب را فراموش کرده اند، عذابی سخت خواهند داشت»(ص:26).

عدالت اجتماعی و تبعیض نگذاشتن از ارکان اسلام و سیره معصومان (ع) و مورد تاکید قرآن شریف است، چنانکه قرآن اساساً یکی از علل ارسال رسل الهی را اقامه همگانی عدل و قسط می‌داند: «لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند»(حدید:25). شرط عدالت برای امام جماعت، امام جمعه و حاکم در فقه شیعه تاکید دیگری بر رعایت اصل عدالت و اهمیت حیاتی آن است. امام علی (ع) در سخنرانی‌ای که در شهر کوفه در دوران زمامداری خود ایراد فرمودند این گونه از عدالت و پرهیز از ظلم و تبعیض سخن رانده‌اند: «والله اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان به سر ببرم و یا با غل و زنجیر به این سو یا آن سو کشیده شوم خوش تر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت، در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم... والله اگر هفت اقلیم را با آنچه در زیر آسمانهاست به من دهند تا خدا را نافرمانی کنم که پوست جویی را از مورچه ای به ناروا بگیرم چنین نخواهم کرد»(نهج البلاغه، خطبه 224). عدل، حد وسط میان افراط و تفریط است به گونه‌ای که در آن هیچ زیادی و نقصانی نباشد و آن اعتدال و تناسب و موازنه و برابری کامل است؛ و نقطه مقابل آن جور است، یعنی تمایل به چیزی خارج از متن حق. عدل از اسمای حسنای الهی است و خداوند متعال از جمیع جهات عدل مطلق است، زیرا هم در صفاتش عدل است هم در آرایش، هم در اقوالش هم در افعالش و هم از جهت تکوین و آفرینش، زیرا فرموده است: «الذی خلقک فسواک فعدلک»(انفطار:7) و هم در مراحل تشریع عدل است، زیرا فرموده: «ان الله یامر بالعدل و الاحسان»(نحل: 90).

تحقق عدالت در جامعه از اهداف بزرگ همه پیامبران و کتب آسمانی است. از این رو در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز که در تداوم رسالت انبیای الهی تشکیل گردید عدالت طلبی و تحقق جامعه عادلانه از جمله اصول و آرمانهای اصلی و اولیه آن بوده است. مرحوم استاد شهید مطهری (ره) سه رکن اصلی را برای بقای انقلاب اسلامی کاملاً ضروری و اجتناب ناپذیر می‌دانند: عدالت اجتماعی، معنویت اسلامی، استقلال و آزادی.(پیرامون انقلاب اسلامی، ص59-61). ایشان درباره ضرورت برقراری عدالت اجتماعی در جامعه، با استناد به فرمایش امیرالمومنین (ع) که فرموده اند: «فان فی العدل سعه و من ضاق علیه العدل فالجور علیه اضیق؛ در عدالت گشایشی هست که در ظلم نیست و هر کس که عدالت بر او تنگ و دشوار باشد ظلم و ستم بر او تنگ و دشوارتر خواهد بود»(نهج البلاغه، خطبه 15) تاکید کرده اند: «در مورد وضع آینده انقلاب اسلامی ما یکی از اساسی ترین مسائل همین عدالت اجتماعی است. این انقلاب در صورتی امکان تداوم برایش خواهد بود که واقعاً و عملاً در مسیر عدالت اجتماعی گام بردارد و برای پر کردن شکافهای طبقاتی اقدام کند و تبعیضها را واقعاً از میان بردارد. من تاکید می‌کنم که اگر این انقلاب در مسیر عدالت اجتماعی به پیش نرود این خطر هست که انقلابی با ماهیتی دیگر جای آن را بگیرد».

از دیدگاه شهید آیت الله دکتر بهشتی (ره) نیز، جامعه اسلامی، جامعه قسط و عدل است. ایشان تامین عدالت اجتماعی و عدالت اقتصادی را از ویژگیهای ماهوی و جدایی ناپذیر یک جامعه اسلامی معرفی کرده و می‌گوید: «هر جا که می‌گویند دین و اسلام هست و عدالت اجتماعی نیست بدانید که آن دین و اسلام قلابی است».

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
رساله حقوق امام سجاد(ع)

رساله حقوق امام سجاد(ع)

اشاره: برخی محققان میراث علمی امام سجاد(ع) را به سه بخش تقسیم کرده‌اند: روایات، ادعیه (به‌ویژه در صحیفه سجادیه)و رساله حقوق.
زندگینامه افلاطون

زندگینامه افلاطون

افلاطون احتمالا 427 سال پیش از میلاد مسیح در آتن بدنیا آمد. تولد او مصادف با دورانی بود که یونان باستان به اوج عظمت خود رسیده و شاید اندکی هم از قله عظمت گذشته در نشیب انحطاط افتاده بود.
فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

فلسفه حوزه‌ای از دانش بشری است که به پرسش و پاسخ درباره مسائل بسیار کلی و جایگاه انسان در آن می‌پردازد؛ مثلاً این که آیا جهان و ترکیب و فرآیندهای آن به طور کامل مادی است؟
Powered by TayaCMS