دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

فتح با خونریزی

No image
فتح با خونریزی

نویسنده : محمد محسن مردانی

كلمات كليدي : فتح،قتال،خونريزي،انقلاب ،حركت تربيتي

فتح در لغت به معنای گشودن و برطرف کردن ابهام از چیزی.[1]و در اصطلاح به معنی پیروزی است؛ زیرا اولین چیزی که به ذهن می‌رسد همین معنا است.[2]

وقتی که ما صفحات تاریخ را ورق می‌زنیم می‌بینیم که هیچ انقلابی به ثمر نرسیده مگر اینکه با خون‌هایی آبیاری شده است. حال مسلم است که انقلاب حضرت مهدی (عج) که بالاترین این انقلاب‌ها است حتماً خونریزی  و کشتارهایی را هم در پی دارد ولی سوال اساسی اینجاست که این کشتارها برای چه کسانی است و به چه علت؟

اولاً: این کشتارها برای مخالفان حضرت است همانطورکه در روایات بیان شده است:

«دشمنان خدا را هر کجا پیدا کند طعمه‌ی شمشیر می‌سازد، حدود را اجرا می‌کند و به حکم خدا داوری می‌کند.»[3]

ثانیاً: حضرت وقتی که ظهور می‌کنند از همان ابتدا جنگ را شروع نمی‌کنند بلکه اول یک انقلاب فرهنگی را انجام می‌دهند به این معنی که، ابتدا مردم را به دین اسلام و سنت رسول اکرم (ص) دعوت می‌کنند (زمانی که قائم قیام می‌کند امری تازه می‌آورد چنانکه رسول الله (ص) درصدر اسلام امری جدید آورد.)[4]

آری همانگونه که در روایات بیان شده است حضرت مهدی (عج) دین جدیدی را می‌آورند به این معنا که دین پیامبر (ص) را به مانند خودشان زنده می‌کنند. زیرا در زمان ظهور، دیگر سنت رسول خدا (ص) درطول قرون و اعصار محجور شده است و غبار غفلت و بدعت روی آن را پوشانیده است. همانگونه که امام صادق (ع) در پاسخ کسی که از ایشان پرسید قائم شما چه وقت خروج می‌کند. فرمودند، زمانیکه مردان خود را شبیه زنان کنند و زنان خود را شبیه مردان کنند و مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا کنند و ...)[5] بلی حضرت در آن هنگام که دیگران قرآن را با رأی خود تفسیر می‌کنند و منکر به جای معروف و معروف به جای منکر می‌نشیند این منجی عالم بشریت ظاهر می‌شود تا آراء و افکار را به قرآن بازگرداند و به مردم نشان دهد که چه نیکو می‌توان به عدالت رفتار نمود و در کل تعالیم فراموش شده‌ی قرآن و سنت را زنده ساخت.[6]

پس در این انقلاب فرهنگی دو صف حق و باطل کاملاً مشخص می‌شود. و اهل باطل واقعاً حق را وجدانا دیده‌اند و شنیده‌اند ولی دوباره با اختیار خود راه باطل را در پیش گرفته اند. بنابراین دیگر قابل هدایت نیستند و فقط از راه جنگ باید با آنها مبارزه کرد.

ثالثاً: هرگاه در هر کجای جهان یک حرکت تربیتی و بنیادین صورت گرفته، بدون جنگ و خونریزی و بدون استفاه از یک کنترل‌‌گر صورت نگرفته است. و گذشته بهترین تجربه و عبرت برای آینده است پس اشتباه محض است، که تصور شود که این انقلاب که مسلماً‌ عظیم‌ترین همه‌ی حرکت‌ها برای تربیت انسان‌ها است. بدون خونریزی و کشتار اتفاق بیفتد و هم چنین همیشه دیده شده،کسانی هستند که با قدرت جلوی انقلاب‌هایی را که در راه اعتلای «کلمه الله» است را می‌گیرند به این دلیل که این گونه انقلاب ‌ها برای منافعشان خطر‌ساز بوده است که برای نمونه می‌توان دوران رسول اکرم (ص) را مثال زد که ایشان همه‌ی جنگ‌هایشان با کفار و منافقین بود. زیرا وقتی که نور اسلام درخشید، کفار منافع خودشان را در خطر دیدند و متوجه شدند که دیگر کارهای گذشته نظیر ربا خواری،برده‌داری، شراب خواری و ... را نمی‌توانند انجام دهند بنابراین با تمام قدرت در برابر لشکر اسلام سینه سپر کردند و به مبارزه پرداختند.

پس به این نتیجه می‌رسیم که جنگی به این گستردگی و توفندگی که قرار است در مقابل همه‌ی پایگا‌ه‌های نظامی و اقتصادی قدرت بایستند با توجه به عمق گستردگی روز افزون قدرت‌های اقتصادی و نظامی سلطه‌گران با مشکلات فراوانی روبرو خواهد بود و باید به گونه‌‌ای رفتار شود که به خون آشامان مجال این را ندهد که دوباره در صف اصلی نفوذ کنند و مسیر آن را منحرف کنند و آرمان‌های آن را کم رنگ کنند. و این هدف جز با زبان شمشیر و از پی آن قتال و خونریزی میسر نمی‌شود.

مقاله

جایگاه در درختواره عقائد فرق
جایگاه در درختواره اثنا عشریه

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
Powered by TayaCMS