دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

تأیید Confirmation

No image
تأیید Confirmation

كلمات كليدي : آيين‏هاي مقدس، پروتستان‏ها، تأييد، تعميد، فيض نامرئي

نویسنده : منصور ترابي

به طور کلی، سلوک و پیشرفت در زندگی مسیحی دارای دو مرحله می‌باشد. در نیمه اول از "تعمید" سخن گفته می‌شود که نشانه ورود شخص به جامعه مسیحیت شمرده می‌شود.[1]

نیمه دوم، تأیید یا تثبیت ایمان نامیده می‌شود، که سرّ دوم از اسرار هفتگانه است[2]. تأیید که تدهین یا روغن مالی یا مهر کردن هم نامیده می‌شود، بلافاصله پس از تعمید انجام می‌گیرد[3]. این آیین را در کلیساهای شرق تدهین یا مسح می‌نامیدند و نام باستانی آن در کلیساهای کاتولیک نشانه بوده است

 تأیید، آیینی است که در آن نفس، روح القدس را دریافت می‌کند. مراسم تأیید یک فرد مسیحی، در حقیقت تکمیل آیین غسل تعمید است[4].

هدف از تأیید آن است که فرد، پیمان و عهدی را که در مراسم غسل تعمید بسته است را، مورد تأکید و تأیید قرار دهد و بدین ترتیب جزء جماعت کلیسا در آید[5] و به مسیحی کاملی تبدیل ‌شود.

 

پیدایش تأیید

در قرن اول، تنها سه آیین جزو آیین‌های مقدس محسوب می‌شدند: تعمید، عشای ربانی و درجات مقدس. ظاهرا مسیحیان اولیه مسح را به تعمید افزودند و به اعتقاد آنان از این طریق، روح‌القدس به آنان اعطا می‌شد[6]. این کار به وسیله مقام روحانی صورت می‌گرفت و به مرور زمان این عمل از تعمید جدا شد و به آیین تأیید تبدیل شد[7] .

 

مجری تأیید

عمل تأیید همچون تعمید به دست یک مقام روحانی مانند اسقف یا جانشین او صورت می‌گیرد. اسقف، دست بر سر شخص دریافت‌کننده، گذاشته، با "روغن مقدس" بر پیشانی او علامت صلیب می‌گذارد تا رضایتمندی‌اش را بر حمل صلیب گواهی دهد. همچنین اسقف، ضربه‌ی کوچکی بر گونه شخص دریافت‌کننده می‌نوازد که نمادی از درد و رنجهایی دانسته می‌شود که یک مسیحی ممکن است متحمل شود[8].

 

تأیید افراد بالغ

اگر کسی که به کلیسا می‌پیوندد بالغ باشد، تعمید و تأیید را همزمان و به عنوان دو نیمه‌ی یک آیین می‌پذیرد. هرگاه وی در کودکی تعمید یافته باشد، تأیید تا زمان بلوغ، یعنی بین سیزده تا شانزده سالگی، به تأخیر می‌افتد[9].

 

تأیید کودکان

در کلیساهای شرق معمولا آیینهای تأیید و عشای ربانی بلافاصله پس از تعمید کودک اجرا می‌شد. اما در کلیساهای غرب به تدریج آیین تأیید را به سنین بالاتر موکول کردند. کودک در این مدت به اصول و مبادی ایمان مسیحی آشنا می‌شد. در تأیید کودک، اسقف دست خود را بر سر کودک می‌گذاشت و دعایی را تلاوت می‌کرد. منظور از این کار این بود که روح‌القدس در جسم داوطلب حلول کند. سپس اسقف با روغن مقدس پیشانی کودک را تدهین می‌کرد و آهسته بر گونه او می‌کوبید. این علامت تنفیذ ایمان مسیحی بود و داوطلب به قید سوگند، تلویحا متعهد به رعایت همگی حقوق و وظایف یک فرد مسیحی می‌شد.

 

نتایج تأیید

 در نیمه اول یعنی تعمید بر نجات از گناه تأکید می‌شود و طی آن، خدا با فرد گنهکار آشتی می‌کند و وی را به زندگی بر اساس ایمان و اطاعت فرا می‌خواند . ولی در نیمه دوم "یعنی تأیید" بر جنبه مثبت ادای شهادت به آنچه خدا به وسیله عیسی برای بشریت محقق ساخته تأکید می‌شود.

این آیین، بلوغ معنوی و تقویت کننده عطایای تعمید است ، به نحوی که تأیید ، انسان را برای تحمل و انجام مسوولیت در جامعه به گونه‌ای که شایسته یک مسیحی حقیقی است، تقویت می‌نماید[10].

 

خاتمه

اثر این آیین‌ها این است که با عملی که انجام می‌گیرد فیض را منتقل می‌کنند و این به سبب خود عمل آیینی است. آنچه یک آیین معتبر ایجاب می‌کند این است که نفس، کاملا مهیای پذیرش آن شود.

به طور کلی، عقیده بر آن است که آیین‌های مقدس بر اعمال شخص دریافت‌کننده می‌گذارند. آیینها از وسایل و لوازم نجات هستند بنابراین، آیینهای مقدس، فیض تقدیس‌کننده یعنی کمک خداوند را که برای نجات لازم است به وجود می‌آورند و سبب رستگاری می‌شوند[11].

مقاله

نویسنده منصور ترابي
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - مسیحیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS