دانشنامه پژوهه بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی

پادشاهان kings

No image
پادشاهان kings

كلمات كليدي : اول پادشاهان، كتاب مقدس، عهد عتيق، عهد قديم، كتاب انبياي متقدم

نویسنده : هادی جهانگشای

کتاب اول و دوم پادشاهان(1kings & 2kings) که در روایت عبری اختصاراً پادشاهان نامیده می‌شوند، به وسیله مترجمین سپتواجنت[1] به دو کتاب مجزا تقسیم‌بندی شد. این تقسیم‌بندی در ترجمه لاتین ولگلیت و چاپ‌های جدید کتاب مقدس نیز رعایت شده، در سال 1448م، در دست‌نوشته‌های عبری نیز ظاهر گردیده در چاپ‌های بعدی متن عبری نیز ادامه یافت.[2] به نظر می‌رسد نامگذاری کتاب، به دلیل معطوف بودن به پادشاهانی است که در دوران سلطنت آنها، جدایی کامل و یا وفاداری نسبت به عهد وجود داشته است.[3]

 

نویسنده و تاریخ نگارش

مدرکی دال بر تعیین هویت نویسنده پاشاهان وجود ندارد.[4] گرچه سنت یهودی، نویسنده این کتاب را ارمیای نبی(پیشگو) می‌دانند. پیامبری که سرگذشت زندگی او در این کتاب آمده است. وی در اواسط کتاب دوم پادشاهان به آسمان صعود می‌کند. ولی این نظریه، علاوه‌بر اینکه فاقد دلیل است، با خود کتاب هم سازگاری ندارد؛ زیرا ماجرای کتاب تا مدتها بعد از ایلیا ادامه دارد.[5]

در مورد تاریخ نگارش کتاب هم اختلاف وجود دارد. در دایرةالمعارف چنین آمده: «بعضی از محققین کتاب مقدس، تاریخ تنظیم کتب اول و دوم پادشاهان را دورانی پس از آزادی یهویاکین از زندان 562ق.م و پیش از پایان اسارت بابل در سال 538ق.م قرار می‌دهند. بعضی دیگر نیز با این وضعیت مخالف هستند؛ زیرا برخی از عبارات موجود در کتاب از عواملی سخن می‌گوید که پیش از دوران اسارت وجود داشته و اثر آن تا نقل ماجرا ادامه داشته است».[6] مستر هاکس هم عقیده دارد 2 کتاب پادشاهان پیش از کتاب‌های تواریخ ایام نوشته شده است؛ زیرا کلمات کلدانی و فارسی بسیار در آنها یافت می‌شود[7]

 

محتوای کتاب

کتاب اول پادشاهان با سالخوردگی و از کار افتادگی داود آغاز می‌گردد.[8] در باب‌های بعدی داود سلیمان را به جانشینی خود برگزیده و به او اطاعت از خداوند و انجام شریعت  و نیز سرکوبی توطئه‌گران را وصیت کرد. سلیمان بعد از شروع حکومت، در خواب از خداوند خواست به او حکمت دهد تا به عدالت بر مردم حکومت کند و چون بیدار شد به زیارت اورشلیم رفت و قربانی تقدیم نمود.[9] او در سال 480 از خروج بنی‌اسراییل، در ماه زید[10] شروع به ساخت معبد هیکل کرد. همین امور باعث عظمت سلیمان شد.

سلیمان صندوق عهد را به معبد که بسیار مجلل بود منتقل کرد. او کافی عظیم برای خود بنا ساخت و مملکت را آباد و پر رونق گردانید. ملکه سبا با هدایای فراوان به دیدار سلیمان آمد و عظمت ملک او را تحسین کرد تا اینکه ثروت و شهرت سلیمان از حساب بیرون رفت.

 

بت‌خانه ساختن سلیمان

کتاب مقدس در مورد زنان وی چنین می‌نویسد: «او را هفتصد(700) زن و سیصد(300) متعه بود(11: 3).[11] سلیمان با زنان بت‌پرست ازدواج کرده بود. آنان او را از خدا دور ساختند به گونه‌ای که سلیمان بت‌خانه بنا کرد.[12] او مورد غضب خداوند قرار گرفت. ولی خداوند به او گفت: به خاطر پدرت داود، در زمان حیات تو ملک تو را نمی‌گیرم، ولی در زمان پسرت چنین می‌نمایم. سلیمان پس از چهل سال حکومت وفات یافت و پسرش "رحبعام" جانشین او شد. قبایل شمالی به رهبری فردی به نام "یربعام" که در زمان سلیمان تمرد کرده و فراری گشته بود، شورش کرده و کشور را به دو قسمت شمالی(اسرائیل) و جنوبی(یهودا) تقسیم کرد: و تنها دو سبط یهودا و بنیامین با رحبعام در جنوب، کشور یهودا را تاسیس کردند. یربعام موجب گمراهی قوم شد و آنان را به بت‌پرستی کشاند و گوساله‌ای طلایی ساخت تا مردم آنرا عبادت نمایند.

پادشاهان متعددی در این دو مملکت به حکومت رسیدند از جمله ابیام و آسا پادشاه یهودا می‌شود و ناداب، بعشا، ایله، زمری، عمری و اخاب بر اسرائیل حکومت می‌نمایند. خداوند انبیایی برای هدایت آنان فرستاد؛ ولی از آنان کمتر اطاعت شد وقتی کمر همت به قتل آنان بستند. کتاب اول پادشاهان ماجراهای پادشاهان دو مملکت راناتمام می‌گذارد و در 22 باب پایان می‌یابد.

کتاب دوم پادشاهان ماجرا را پی می‌گیرد و دنباله ماجرای پادشاهان دو مملکت و انبیایی را که فرستاده شدند، فعالیت‌ها و معجزات آنان را بیان می‌کند. پادشاهان جنوبی خداترس بودند. قوم بنی‌اسرائیل به بت‌پرستی روی آورد و فسق و فجور بیشتر ‌شد. خداوند کشور اسرائیل را مجازات کرد. حکومت آشور به آنان حمله کرد و کشور آنان را گرفت و همگی را به اسارت برد. بدین‌سان، کشور شمالی و ده سبط بنی‌اسرائیل برای همیشه نابود و پراکنده شدند. آشوریان به کشور جنوبی حمله کردند. اما خداوند سربازان آنان را نابود ساخت و کشور را نجات داد. در زمان یکی از پادشاهان یهودا به نام "یوشیا" کتاب تورات که ناپدید شده بود، پیدا شد. او از اینکه قوم بدان کتاب عمل نکرده بودند ناراحت شد. به همین دلیل با بت‌پرستی مبارزه کرد. پادشاهان دیگری به حکومت رسیدند تا اینکه پادشاه بابل "بنوکدنصر"(بخت‌النصر) به یهودا حمله برد و آن را گرفت و پادشاه دست نشانده‌ای به نام "صدقیا" را بر آن گمارد. پس از مدتی، صدقیا شورش کرد و پادشاه بابل به اورشلیم حمله برد. معبد سلیمان ویران شد و بنی‌اسرائیل به اسارت بابل درآمدند.

کتاب دوم پادشاهان در 25 باب به پایان می‌رسد. با به پایان رسیدن این کتاب مجموعه کتب انبیای متقدم نیز به پایان می‌رسد.

مقاله

نویسنده هادی جهانگشای
جایگاه در درختواره ادیان ابراهیمی - مسیحیت

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

اهمیت شعار سلاح هسته‌ای ندادن در اذهان عمومی

در تقابل ایران با اسرائیل و آمریکا، همیشه گزینه حمله اتمی چالش‌برانگیز بوده و هست. عده‌ای می‌گویند: وقتی آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمن اصلی ما سلاح اتمی دارند و تجربه نشان‌داده، اگر لازم شود هیچ تعارفی در استفاده از آن ندارند، پس ما هم باید سلاح اتمی داشته باشیم.
باغ خسروشاهی

باغ خسروشاهی

کی از شبهاتی که در سال‌های اخیر سبب تحریف امام در ذهن نسل جوان شده است این ادعا است که برخی می‌گویند امام در باغ‌های بزرگ و مجلل اطراف جماران زندگی می‌کردند و بااین‌وجود در رسانه‌ها به مردم یک‌خانه کوچک و ساده به‌عنوان محیط زندگی ایشان نمایش داده می‌شد
دوگانه نهضت و نظام

دوگانه نهضت و نظام

برخی دوگانه‌ها را ابتدا درک نمی‌کنیم ولی به مرور که مشغول کاری علمی می‌شویم یا طرحی عملی را به پیش می‌بریم متوجه آن می‌شویم و بعد بر سر آن دو راهی به انتخابی خاص دست می‌زنیم.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
آب و برق مجانی می‌شود!

آب و برق مجانی می‌شود!

پر بازدیدترین ها

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

راههای رسیدن به آرامش روانی از نگاه قرآن

قرآن کریم که بزرگترین معجزه پیامبراکرم(ص) است و تمام آنچه را که بشر برای هدایت نیاز داشته ودر آن آمده است، کاملترین نسخه برای آرامش روح است.
تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان ʆ) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

تعامل اعراب مسلمان و ایرانیان (6) نقش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در فتح ایران

این نوشتار در نقد سلسله مقالاتی است که فتح ایران توسط اعراب مسلمان را یکی از مقاطع تلخ تاریخ معرفی نموده‌اند.
چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

چرا ظهور حاج قاسم، خارج از نظم جمهوری اسلامی امکان تاریخی ندارد؟

شهید سلیمانی بی‌شک در زمره شخصیت‌هایی است که جامعه ایرانی بشدت از وی متأثر خواهد بود. احتمالاً در طول تاریخ هیچ بدرقه‌ای به میزان تشییع پیکر او شکوهمند نبوده است.
Powered by TayaCMS